Gå till innehåll

Akvarie kylning


droopy

Rekommenderade inlägg

Har läst massa på forumet om folk som har AC till akvariet eller AC för att kyla ner rumet, samt fläkta för att kyla ner vattnet.

har lite funderingar, VAD ska jag ha?

vill ju inte att en ac ska skapa massa värme, går det att placera dom ute? typ en http://www.pwss.nu/product.php?productid=10168&cat=462&page=1

typ går det att ha den på vinden? å i såfall vad behöver man för pump, ca 3m.

eller har ni nått annat att rekomendera för en stabil temperatur, du växlar det i mellan 23-27 grader.

uppskattar verkligen att hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft min kylare på vinden och hade den starkaste Eheim pumpen för att trycka upp vattnet dit, problemet för mig med att ha den på vinden var att det blev för varmt så kylaren hade en skyddsmekanism som stängde av kylaren för mig. Jag vet att det finns de som har kylaren på balkongen, det ända problemet med att ha den ute är att inte få den stulen.

Jag kör med fläkt över akvairet trots att jag har kylaren igång på sommaren, fläkten gör att kylaren går mindre och jag sparar då lite ström och sliter inte så mycket på kylaren heller.

27 grader ser inte jag som ett problem, min kylare går på när akvarietempen passerar 28 grader. Tror du kan nöja dig med fläktar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade problem med värme också låg uppemot 30 grader framemot kvällen, köpte två datorfläktar för 300 spänn som blåser luft på vattenytan och nu har jag blivit tvungen att sätta dessa på timer för att inte få för låga temperaturer i karet.

Jag skulle testa detta i första hand istället för att läga 4-5000 på en kylare, det fungerar iaf klockrent för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 27 grader låter inte alls farligt. Du kan skaffa en värmare och ställa på 25 grader så svajar inte tempen ned till 23. Så har jag gjort, fast jag är nog en av de få här som har någon förkärlek till doppvärmare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en GHL- profilux 2 plus som jag har inkopplat till fläktar. fläktarna styrs av en tempgivare som sitter i vattnet. varvtalet på fläktarna är variabelt och följer temperaturen i karet... jag har inte haft några som helst problem att hålla mig under 28 grader i år, trots att jag har solen som skiner in i mina fönster stora delar av dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt di vill inte sälja din GHL för en billig penning, så köpa en ny? :P

vad har du för temp givare till den? nå som följer med eller en option?

hahaha så klart jag vill sälja den, men inte billigt ! :P

det ingår en tempgivare, så det ändra du behöver till är fläktarna + en 0-10v grej.... sen kan du köra doserpumpar och powerbar (som jag gör) fast nu är vi uppe i 10.000kr :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...