Gå till innehåll

Antal leds för 1200x600x600mm tank


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tjena,

rubriken blev

Tänkte höra med er hur många leds ni tror att man behöver för att hålla de flesta SPS:er o LPS:er.

De flesta som har byggt egna LED ramper har ju 5cm mellan LED:sen vilket skulle innebära 24*11 leds = 264 LED:s vilket medför att kör man med cree 3W from rapidleds vilket blir 3*264 = 792W vilket känns lite mycket.

hoppar man däremot in 10cm från alla kanter istället för 5cm så blir det 9*20= 180, 180*3= 540W. men Watt i all ära det är ju trotsallt PAR värdet som är det avgörande på botten av akvariet.

Så vad säger alla ni som byggt era egna eller andra med åsikter? tanken är i så fall att köra med 60 graders linser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ork att komma upp till Hässleholm så kan du se med egna ögon.. Har precis byggt en DIY LED med 60+60 st 3 watt cree samt 8+8 10w chip till ett kar på 2000*50 60högt.

Linser på dom små runt 60grader.

PAR mätaren visar riktigt trevliga värden.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta har nog inte sina LEDs så nära som 5 eller 10 cm från akvariets sidor...

Jag tror svaret ligger i just detta. För en av fördelarna med LED (med linser) är att man slipper slösa energi på att belysa rutorna utan kan rikta ljusenergin mot korallerna. En hel del av energibesparingen jämfört med MH och T5 ligger där.

Tänker man sig den yttersta LED-raden 15 cm från rutan och 5 cm cc mellan så får jag det till teoretiska 133 LEDs (7*13) för ett akvarium på 120 X 60 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det läget med linser o belysa rutorna.

Det man ska tänka på lite är om man Vill belysa bakrutan på sitt kar där många staplar upp sin sten.

En annan estetisk tanke är att bakrutan kan bli väldigt mörk eller så får man en ljuslinje där LED ljuset ebbar ut så att säga.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en lika stor tank och jag har ca 290 watt när allt går. Inga linser, 24 sk 10 wattare, 1 sk 30 wattare samt ca 45 watt av diverse modeller. PAR acceptabelt och det växer bra. Kommer dock att ta bort de "diverse" 45 watt och ersätta med ca 125 - 150 watt av sk 10 wattare och 3 wattare. Jag använder dimmer också så jag kör inte fullt mer än ca 4 timmar per dag just nu. Jag är nöjd med detta ljus. Om du kör med dimning så kan du lägga dig i överkant och sedan styr du ner med dimningen. De flesta LED ger mer utbyte per watt om de körs på lägre ström (men det går åt mer chip!) Kör du dessutom med linser så ökar du PAR-värdet ordentligt.

MVH Lasse

PS - för att undvika det fenomen som Manne pratar om så lyser mina "diverse" upp baksidan i 45 graders vinkel. Det är denna del som skall förbättras eftersom jag fäster en del "pinnar" på min inredning av BTN.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du välja dimbart eller fast ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har inte riktigt bestämt mig än men tar gärna emot för och nackdelar med båda förutom de uppenbara pris och driftkostnaden

Sen så tack för all feedback som jag har fått

Till Lasse: var inte din belysning tillräcklig som den var för att hålla alla koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med dimbart är ju att du kan sänka blått eller vitt för att passa din personliga smak när det gäller färgen i karet.

För att inte snacka om uppgång o nergång på ljuset som sådant på morgon o kväll.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Just nu kör jag mitt kar på 100x75x80 med 150w mh och 2x54w T5 och det växer på bra... Man ska inte hänga upp sig på watten allt för mycket.. Håller på att bygga en ledramp med 96 st 3w cree från rapidled tror att det kommer att bli riktigt bra.. Fördelen med led är att men kan sätta ledarna där dom behövs. Jag kommer inte att köra med dimmbara drivare utan försöker göra det så enkelt som möjligt.. (är inte så haj på el) kommer att köra med linser. Lite info hur jag kommer att göra..Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - det räcker till det mesta men eftersom jag har använt BTN som inredning så kan jag sätta koraller på en nästan lodrätt yta och för att inte att de koraller som sitter överst skall skugga de som är under vill jag ha ett sidoljus snett framifrån. Nu har jag en ramp som ligger precis i framkant av akvariet och som är riktad 45 grader mot ytan (lyser upp baksidan ungefär 2/3) Denna vill jag ha lite starkare och jag vill kunna toppa under ett fåtal timmar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dimbara drivers kommer behovet av en akvariedator. Har du ingen sådan eller vill köpa en så skulle jag köra på fasta i ditt fall, sen separera de vita och blå strängarna för att få lite rent blåljus på kvällen.

Glöm nu inte rapidleds lilla lösning , 59 dollar o kan styra tre kanaler à tre drivers dvs tot 9 drivers.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag surfade runt lite och hittade en kille som hade byggt LED ramp för 120 Gallon tank vilket är ca 450L. han hade använt sig av 3W cree ( precis som de från rapidled som jag har tittat på).

Hans setup var 48 LEDs fördelat på tre flänsar. den i mitten hade 24 leds med 50/50 vita o blå med linser. på sidorna har 12 LEDs vardera även de fördelade 50/50 mellan via o blå utan linser.

i mitten av akvariet ( dvs under de 24 ledsen) kunde han mäta följande PAR värde.

vid ytan : 800-1000 PAR

mitten : 500-600 PAR

botten : 380-470 PAR

Han mäter aldrig kanterna vilket man kan tydligt se att de har sämre ljus. Så min tanke var om man istället har 24 leds som han har i mitten på alla tre flänsarna så borde väl ljuset räcka till mer än gott och väl, eller?

eller är hans mätningar orimliga? Borde man inte få nästa samma värden i hela tanken ? lite bättre i mitten men kanterna som i mitten i videon?

se klippet här:

par värdena pratar han om vid ca 3.20

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på 3 x 24 cree med linser. Men troligen kommer de mest ljuskrävande korallerna behöva växa rakt under någon av de tre ramperna. I de mörkare zonerna mellan rampernas ljuskäglor passar nog mindre ljuskrävande djur bättre.

Det hela är således lite en fråga om tycke och smak samt var du vill placera väldigt ljuskrävande djur. Vill du kunna placera samtliga djur på vilken punkt som helst i akvariet så tror jag inte 3 x 24 Cree räcker. Själv tycker jag det är snyggt med en belysning som inte är lika stark över hela ytan. Det ger en fin dramatik när fiskarna rör sig mellan starkare och svagare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer i så fall få lite över 200 watt. Med linser mäter du troligtvis upp dessa värden där linserna täcker. Jag kör med ungefär samma watt tal som detta men har inga linser på mina sk 10 wattare. Jag mäter inte upp lika höga PAR-värden men jag har ungefär samma över hela karet (i samma nivå då). Har du möjlighet att ettdera köra med "vida" linser i ytterkanterna eller linslöst där så kommer du få lite jämnare fördelning. Jag kör också 2/3 vitt (men högre Kelvin -> mer blå peak) och 1/3 blått. Det jag kommer att komplementera med nu är 10 st sk 10 wattare (4 st 16 000 K och 4 stycken 20 000 K samt 2 Royal blue - samtliga med lins 90 grader) Dessutom kommer jag köra 10 st Cree Royal Blue med 40 graders lins. Denna ramp kommer att sitta i 45 graders vinkel i framkant av akvariet och lysa upp bakgrunden. Det som skall styra detta är då det kort som håller på att utvecklas uppe i Gävletrakten av Janne tillsammans med övergången till GHL:en. Jag kommer att köra dessa på 900 mA och får då ut omkring 110 watt från detta. Totalt kommer jag då kunna bröta på med ca 330 watt. Men det kommer barat vara under några timmar.

Claes finess med starkare och svagare ljus sköter jag genom dimningen men när jag krämar på så kommer jag ha lika starkt överallt - High Noon

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...