Gå till innehåll

Ok sälja/byta korallskelett (lagligt?) eller är det bara att slänga


Björn 530

Rekommenderade inlägg

Har ett gammalt korallskelett med gamla alger på men blir vitt och fint vid blekning

post-3272-14468922526081_thumb.jpg

Måtten är ca 35, 27, 20 cm och det är ca 20 år gammalt). Har funderat på att slänga det men kanske någon annan som vill byta mot något eller kanske ge en hundring eller två för det, men är det laglit att byta bort eller sälja? kanske bäst är att slänga i alla fall vad säger kunskapsbanken?

post-3272-14468922525504_thumb.jpg

post-3272-14468922525702_thumb.jpg

post-3272-14468922525892_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag sett på Youtube så är det fortfarande vanligt i USA där man bara är intresserade av fiskar, då fins det de som har korallskelett i där någon med jämna mellanrum kommer och byter ut dem och sedan bleker dem på nytt samtidigt som de får skött om karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller av den där typen brukar vara CITES II / EG B. Det är det senare som är det intressanta och till att börja med så gäller då samma regler för produkter av ett djur som för djuret, korallskelettet träffas alltså av regelverket.

För arter på bilaga B gäller att man skall kunna visa lagligt ursprung för att få ha dem. För att få ha korallskeletten skall man alltså kunna göra det troligt att de är skaffade på lagligt sätt, t ex kan man ha kvitto från säljare. Sannolikheten att nån ifrågasätter saken om man har dem hemma är liten, annonserar man är risken något större, polisen har särskilda personer som granskar annonser och hanterar olagligheter. Sätter du ut en annons på korallskeletten så finns det alltså en risk för att du får förklara dig, den är kanske inte så stor men den finns.

Finns även vissa undantag, hade korallerna varit mer än 50 år gamla så hade det varit en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du som ingemar säger så borde du väl kunna sälja det som LS sen... gott om grottor till räkor etc dessutom! :) Många av de döda stenar jag sett i handeln ser ut som den du har på bild så jag gissar att det är samma sak som finns där... men jag har ju fel titt som tätt åxå så nån annan får gärna såga på! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju egentligen lika illa med levande sten av korallfragment, krävs nån slags förklaring till det också för att man skall få ha/sälja.

Att slänga korallen känns som lite hårt men det är ju egentligen den logiska följden av hur reglerna ser ut. Dock så här är det:

Ha korallen - osannolik otur att något skall hända så länge den är i en bostad, kontrollen kan inte tvinga sig in.

Sälja / ge bort korallen direkt - också osannolikt att något skulle hända, den som tar över vill ju knappast ställa till det för sig själv.

Sälja via annons - något större chans att nåt kan hända men fortfarande problem för polis och kontroll att göra nåt effektivt åt saken

Sälja på reptilmässa - så gott som 100 % säkerhet för problem

Knackar man ner korallen till grus - den är ju faktiskt synnerligen användbar i det skicket - så minskar givetvis risken för att nåt skulle hända än mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knackar man ner korallen till grus - den är ju faktiskt synnerligen användbar i det skicket - så minskar givetvis risken för att nåt skulle hända än mer.

Korallgrus innefattas också av Cites II som täcker allt, levande eller dött, från kalkbyggande koralldjur

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag sett på Youtube så är det fortfarande vanligt i USA där man bara är intresserade av fiskar, då fins det de som har korallskelett i där någon med jämna mellanrum kommer och byter ut dem och sedan bleker dem på nytt samtidigt som de får skött om karet.

Hmm.... konstigt upplägg på inredning idag, vem vill ha en korallkyrkogård? För mig blir det som att gå 30 år bakåt i tiden ;).

Men smaken kan ju variera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallgrus innefattas också av Cites II som täcker allt, levande eller dött, från kalkbyggande koralldjur

MVH Lasse

Jovisst, och dessutom av EG B som är det som har nån tillämpning här. Dock så känns det ju mindre troligt att någon myndighet för det första fattar att gruset är ett problem och för det andra ids ta itu med saken. Jag har ju för övrigt sett ett antal annonser på levande koraller här på guiden och jag har inte hört att nån fått frågor om det. Säljer man A-listade djur däremot och inte har ordning på pappren, då skall man räkna med problem. Jag känner till ett antal personer som fått böta rejält. När det gäller B-listat så är det affärer som råkat illa ut, flera stycken har fått böta för att inte ha ordning på tillstånden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst, och dessutom av EG B som är det som har nån tillämpning här. Dock så känns det ju mindre troligt att någon myndighet för det första fattar att gruset är ett problem och för det andra ids ta itu med saken. Jag har ju för övrigt sett ett antal annonser på levande koraller här på guiden och jag har inte hört att nån fått frågor om det. Säljer man A-listade djur däremot och inte har ordning på pappren, då skall man räkna med problem. Jag känner till ett antal personer som fått böta rejält. När det gäller B-listat så är det affärer som råkat illa ut, flera stycken har fått böta för att inte ha ordning på tillstånden.

Lite offtopic, men vem ligger ansvaret på ang. att kolla upp om det är a listat b listat etc...

Jag har blivit erbjuden koraller av en butik jag inte nämner vid namn som sagt "hehe detta får man egentligen inte ta in, men det är ju onödigt att slänga när det väl kommit, höhö, Kan lova dig att du inte kommer se detta i någon annans kar".

Skulle man bli såld något sånnt och sedan sälja fraggar/sälja vidare sedan utan att veta om det, är det butikens fel eller är det en själv som åker dit?

Och hur är det för butiken, vad skall dom göra egentligen om de får in något de inte beställt som inte är lagligt? slänga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic, men vem ligger ansvaret på ang. att kolla upp om det är a listat b listat etc...

Skulle man bli såld något sånnt och sedan sälja fraggar/sälja vidare sedan utan att veta om det, är det butikens fel eller är det en själv som åker dit?

Och hur är det för butiken, vad skall dom göra egentligen om de får in något de inte beställt som inte är lagligt? slänga?

Det var en intressant frågeställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EU-kommissionens förordning om skyddet av arter av vilda djur och växter genom kontroll av handel med dem innehåller fyra bilagor, A-D. Bilagorna finns till höger. EU uppdaterar listorna i bilagorna efter de partskonferenser som hålls inom CITES. Tänk på att se till att du alltid har en aktuell bilaga.

[h=3]Bilaga A: Handel med dessa arter är nästan totalförbjuden[/h]

I den här bilagan finns levande djur och produkter från döda djur som kräver störst skydd och som därför omfattas av de strängaste bestämmelserna. Det är i stort sätt samma arter som i CITES bilaga I. Här finns även arter från CITES övriga bilagor där EU har strängare regler och även arter som över huvud taget inte finns med i CITES. EU förbjuder i stort sett handel med de här arterna.

[h=3]Bilaga B: Hotade arter[/h]

Den här bilagan innehåller arter från CITES bilaga II. Här finns också arter från CITES bilaga I och III. Det är arter från bilaga I som EU inte anser kräver så starkt skydd som de har genom CITES och arter från bilaga III som EU vill ge ett starkare skydd. Dessutom innehåller den här bilagan invasiva arter. Det är arter som inte har sitt ursprung inom EU och därför är ett hot mot de arter av vilda djur och växter som finns inom EU.

[h=3]Bilaga C: Arter med nationellt skydd[/h]

Här handlar det om nationellt skydd precis som i CITES bilaga III. I den här bilagan finns även en del arter från CITES bilaga II som EU inte anser kräver så starkt skydd. [h=3]Bilaga D: Handeln behöver övervakas[/h]

Bilaga D innehåller arter ur CITES-bilagan III, men den innehåller framför allt arter som importeras till EU i så stor omfattning att övervakning krävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ansvaret för att kolla vad som är listat ligger på den som gör något, det går inte att skylla på att butiken inte berättat.Om någon ger bort något så är det relativt ofarligt att ta emot det (även A-listat) så länge man kan visa vart man fått det ifrån. Vet man däremot att något inte är ok, då fungerar det aldrig.

När det gäller t ex reptiler så blir de normalt ok om man kan visa två generationers förökning i fångenskap, barnbarnen till ett tveksamt djur kan alltså bli ok. Det finns regler för vegetativt förökade växter men hur det där skall tolkas när det gäller fraggade koraller, det vete fn. Det är möjligt att koraller som fraggas i omgångar blir ok men det är inte självklart.

Det är ju inte ovanligt att det dyker upp konstigheter i sändningar, när det gäller vissa leverantörer så skall man inte förutsätta att de ser skillnad på en giraff och en korall. Eller så kan de ju få för sig att vara lite extra snälla och stoppa i nåt som inte är beställt. Det är ju inte smuggling om man tar emot nåt som man inte tänkt sig men det är inte heller ok att behålla det utan åtgärd. Rätt åtgärd om man vill vara laglig och helt ren, är att om man upptäcker nåt som inte borde vara där i en sändning, i så fall kontakta lämplig myndighet och beskriva läget och be om anvisningar.

Läser man reglerna så är det ett totalt handelsförbud för arter på bilaga A. Det finns dock undantag och som det är utformat så är det i realiteten inget förbud utan ett tillståndskrav. Det sker en omfattande laglig handel med bilaga A arter och det som krävs är märkning och intyg, i vårt fall från Jordbruksverket.

När det gäller bilaga B krävs inget statligt intyg men man skall kunna visa lagligt ursprung. Alltså t ex ett kvitto. Säljer man ett djur och skickar med ett intyg om att man själv fött upp det så accepteras normalt det också.

Bilaga C och D är egentligen bara intressanta när man tar djur in i EU. Bortsett då från att listningen är en signal om att arten är intressant och att det alltså kan vara bra att förbereda sig på eventuella upplistningar genom att se till att ha lämplig dokumentation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kända domar:

- Privat annonsering säljes A-listat utan intyg

- Privat annonsering köpes A-listat utan intyg

- Företag försäljning B-listat utan tillstånd

- Företag försäljning A-listat utan tillstånd/intyg

Böter i spannet 6000 - 60000

Det finns också domar för smuggling och ett antal domar för förvaring men där vet jag inte i detalj vem och vad det gäller. Med all sannolikhet gäller det företag eller sånt som hittats vid husrannsakan efter annat. Att man skulle fälla någon normalt laglydig för att inneha något djur med brister i papper är helt osannolikt eftersom Länsstyrelsen inte kan tvinga sig in för att göra kontroll av artskydd och den som har nåt suspekt ju inte direkt kan förväntas släppa in dem frivilligt. Polisen har också svårigheter att ta sig in för att föra husrannsakan, en annons i sig räcker inte som grund. Man lär alltså hitta på nåt rejält utmanande för att åka dit.

Mer läsning:

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=2008_14_Illegal_handel_med_hotade_djur_och_v_xter.pdf&url=/dynamaster/file_archive/090402/25704019cec42e41fe443d304b36cb05/2008%255f14%255fIllegal%255fhandel%255fmed%255fhotade%255fdjur%255foch%255fv%255fxter.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska saftiga böter ser jag på Bygert's inlägg. Jag har 3-4 stycken sådana där liggandes i botten av mitt rev, perfekt utfyllnad i botten. Inhandlades sent 70-tal tidigt 80-tal. Åkte upp på vinden runt 1990, men kom till användning igen när jag hittade tillbaka till hobbyn för 4-5 år sedan. Tror de kostade 100 - 200 kronor för 30 år sedan, svindyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl någon butik i Karlstad som fick besök av myndigheterna då det fanns ett stort antal musslor i ett kar, men det blev inget av då det sades att det var för privat bruk?

Är precis den jag hade i åtanke när jag frågade om privatpersoner åkt dit för detta, dock kom jag inte ihåg några detaljer.

- Privat annonsering säljes A-listat utan intyg

- Privat annonsering köpes A-listat utan intyg

Annonserar man att man säljer eller köper något så tycker jag man får skylla sig själv, vet man vad sakerna heter etc så har man tillräckligt med koll 99% av tiden för att veta att det är A/B listat, men ibland är man inne i en butik och ser något man inte har en aning om vad det är och frågar butiksägaren, det är i dem fallen som jag är intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...