Gå till innehåll

DIY LED bygge 840l


Edward

Rekommenderade inlägg

Kör just nu med 300w LED + 5*80W i min nuvarande tank, Och har klurat lite smått den senaste tiden iom att man bygger den nya tanken om man ska även ta och byta ut mina t5or och bara köra LED över tanken.

Har då kommit fram till att de snyggaste är nog att göra sig av med min nuvarande LED belysning för att bygga en komplett enhet, istället för att ha flera stycken.

Så tänkte höra mig lite med alla andra salträvar här inne som redan har gjort ett eller två LED byggen angående vad många watt ska man satsa på?

1W/liter är lite av min tanke, kanske är lite i tyngsta laget när det gäller LED men ljust lär det ju bli iallafall.

Burken kommer att ha i stortsett samma inriktning som nu, musslor och spser.

Min fundering är lite på vilken typ av LEDS ska man satsa på? CREE XP-G? eller finns det något vettigare för tillfället?

och vilken typ av uppsättning? endast 3W? eller ska man slänga in kanske 4st 50W chip och kanske 10st 10W sen resterande 3W?

Vad finns det att tillgå för vettiga drivers till detta? vill ju knappast ha 20st sittandes på väggen.

Kom gärna med lite egna tankar och idéer kring detta så ska vi nog komma fram till ett schysst bygge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl haft mina 50 och 10W igång sen midsommar nu. Jag är mycket nöjd och det är även mina koraller (sps). 10W:arna driver jag med ett dimbart meanwell agg. Fungerar mycket bra. Även Lasse har ju kört sina ett tag (en betydligt längre period) så att Kinaled i större watt fungerar borde nu vara klargjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är lite av att bygga en stor enhet med måtten 190x65cm kommer att köra med dimmbara drivers, Vet att LEDsen fungerar bra är mycket nöjd med nuvarande ramper men har tänkt att skippa huven och då vill jag nog ha allt i en stor komplett enhet istället för flera stycken mindre. frågan är vad många 50w, 10w och 3w ska man satsa på? man vill ju ha ett jämnt ljus över hela akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fundering är lite på vilken typ av LEDS ska man satsa på? CREE XP-G? eller finns det något vettigare för tillfället?

CREE XP-G är nog bäst pris/prestanda men CREE XM-L är ännu effektivare, dock med ett betydligt högre pris.

Vad finns det att tillgå för vettiga drivers till detta?
Jannes DIY-kort med 16 drivare på ett kort är ju idealiskt för denna typ av projekt... (finns i en annan aktiv tråd här på guiden).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CREE XP-G är nog bäst pris/prestanda men CREE XM-L är ännu effektivare, dock med ett betydligt högre pris.

Jannes DIY-kort med 16 drivare på ett kort är ju idealiskt för denna typ av projekt... (finns i en annan aktiv tråd här på guiden).

CREE XM-L finns dom i royal blue? har inte hittat några iaf. Ska kika lite på Jannes kort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en Cree ramp och en 10w ramp, även om jag tycker att det var mer krångel o bygga Cree rampen så är det helt klart min favorit för framtida byggen.

Fördelarna som jag upplever dom är.

-Mer ljus.

-Bättre fördelning/blandning av ljuskällor.

-Finns olika linser med varierande fokus(gör en enorm skillnad på effekt/funktion).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chippen kommer att skruvas på en/flera kylfänsar.

Men du ska bygga det som en ramp?

Anledningen till frågan är om du ska bygga på flänsar som tillsammans ska sitta ihop som en enhet med det mått du tänkt så blir det en väldigt tung ramp.

Min ramp som är 45x45 ungefär väger nog en 10kg ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl haft mina 50 och 10W igång sen midsommar nu. Jag är mycket nöjd och det är även mina koraller (sps). 10W:arna driver jag med ett dimbart meanwell agg. Fungerar mycket bra. Även Lasse har ju kört sina ett tag (en betydligt längre period) så att Kinaled i större watt fungerar borde nu vara klargjort.

Ja - jag är nöjd med de sk 10 wattarna. Framförallt att de går att få i 10 000, 16 000 och 20 000 K. Cree:s vita ligger på 6 500 K (ungefär). Jag kör 2 vita på 1 blå med tanke på att de vita med höga Kelvintal innehåller en betydligt högre blå topp än vita med lägre Kelvintal. Med dessa så får jag ett vitt ljus som innehåller mycket blåa våglängder som inte blir lika påträngande som om man körde bara blått. Ju högre Kelvintal - desto längre åt det blåa hållet (i alla fall teoretiskt) Cree-folket kör 50/50 och det beror ju på att 6500 K ger ett gulare ljus annars. Jag kör heller inte med linser nu. Har dock beställt linser till det nya projektet där jag också kommer att stoppa in 10 Cree royal Blue eftersom de skiljer sig lite från Kinachippens Royal Blue. Jag har snarare problem med blekning än för dåligt ljus. Jag har tre skivor 150 * 260 mm med 9 st 10 watts chip varderar och utan linser. Jag får ett mycket bra och jämnt ljus på mina 60 cm djup. Det nya projektet som är avsett att lysa upp bakgrunden (dvs går i 45 grader) kommer att ha 10 sk 10 wattare och 10 Cree Royal Blue och styras via Jannes konstruktion (2 tio wattare på en drivare, resp 5 Cree på en drivare) Jag kommer där att köra med 90 och 40 gradiga linser.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är detta en driver som skulle kunna fungera för ett gäng CREE XM-L eller är jag helt ute och cyklar? http://www.alibaba.com/product-gs/433354757/CE_ROHS_48V_350W_LED_Driver.html

Nja, det är ett spänningsagg (ger en konstant spänning ut) så du behöver en bunt med LED-drivare avsedda för 48V som ger konstant ström. (Jag skulle inte köpa ett sådant)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det är ett spänningsagg (ger en konstant spänning ut) så du behöver en bunt med LED-drivare avsedda för 48V som ger konstant ström. (Jag skulle inte köpa ett sådant)...

Helt galet alltså :) Well verkar vara svårt att fåtag på vettiga drivers som orkar ge ut lite, vill inte ha 10st drivers inkopplade direkt. Just nu är det väl Jannes lösning som verkar den mest intressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är detta en driver som skulle kunna fungera för ett gäng CREE XM-L eller är jag helt ute och cyklar? http://www.alibaba.com/product-gs/433354757/CE_ROHS_48V_350W_LED_Driver.html

Du vill ha något med en output med en ganska bred "range". För enkelheten skulle säger vi att den skulle ha 30V output och att varje led är på 3V, då skulle den drivern vara bra för 10 leds.

Men skulle en led då paja, skulle du bara ha kvar 9 i serien vilket skulle leda till att alla ledsen får i sig 10% för hög Volt, detta kanske får en att smälla vilket leder till en kedjereaktion och hela kedjan av leds pajar.

Den typen av driver du är ute efter brukar ha en range som går från tex 9-57V eller liknande. Så du har gott om andrum vid problem med en led.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vill ha något med en output med en ganska bred "range". För enkelheten skulle säger vi att den skulle ha 30V output och att varje led är på 3V, då skulle den drivern vara bra för 10 leds.

Men skulle en led då paja, skulle du bara ha kvar 9 i serien vilket skulle leda till att alla ledsen får i sig 10% för hög Volt, detta kanske får en att smälla vilket leder till en kedjereaktion och hela kedjan av leds pajar.

Den typen av driver du är ute efter brukar ha en range som går från tex 9-57V eller liknande. Så du har gott om andrum vid problem med en led.

Om en LED pajar så är väl sannolikheten stor att det blir avbrott på kedjan och alla LEDs i serien släcks...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jolly Maxi klarar 50 watt på 900 mA vilket innebär att bör kunna köra åtminstone 14 - 16 Cree på 0,9 A, något färre på 1000 mA. Problemet är att en kostar mellan 700 och 1000:-. Jag kör en sk 30 wattare och 3st sk 10 wattare på 900 mA. Då ligger jag strax under 50 watt på dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för skruv att sätta fast 3w led med, har fått hem ett pkt från rapid idag.

Rostfritt med plastbricka eller ?, var hittar man dom.

Cree led'sen var mindre än jag trodde.

Rostfria skruv och plastbrickor borde du ju kunna hitta på välsorterad järnhandel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har klurat vidare lite på detta bygget. Kommer att använda mig av Jannes driverkort som kommer att styras via en Profilux 3 Ex, så den biten är klar. Kommer att använda mig av en rejäl bunt CREE XM-L, XP-E Royal blue, ungefär 12st 10W och 4st 50W, kommer att hamna i krokarna runt 800W,

Det stora problemet jag ser för tillfället är att hitta ett par lämpliga kylflänsar verkar vara omöjligt att fåtag på i Sverige. Har varit i kontakt med Heatsinkusa och dom har flänsarna jag behöver, kruxet var att dom inte kunde skicka något över 1,5m och inte hade den bredden jag ville ha. Är isåfall tvungen att beställa 6st lite mindre kylflänsar och svetsa ihop inga större bekymmer med det men frakten på det hela skulle kosta lika mycket som flänsarna. Känns mindre kul. Såg ett annat ledbygge för ett tag sedan med en liten kylfläns på varje LED vore det kanske att föredra istället? så bygger man in hela paketet i en huv av tex plexi med ett par fläktar i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är heatsinkusa tveklöst billigast när det gäller flänsarna om du jämnför med något här i Sverige , letade som tusan o det blev ändå heatsink som vann , beställde 2 st 33"*10" dvs ca 81*25cm den flänsen funkar kanon, ganska tjock i botten så den är perfekt.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp tyvärr så verkar det vara billigast att beställa därifrån. Men såklart så hade dom ju en maxvikt på beställningen oxå så måste göra två beställningar, och betala dubbelfrakt, tull osv. surt men det kanske är enda lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...