Gå till innehåll

Handlare och lagerlistor med pris!


danielj75

Rekommenderade inlägg

Varför förekommer detta så sällan?

vet att de inte kommer att vara uppdaterade längre än precis när ni trycker sänd men jag som har minimum 13 mil till salt gillar att ha en liten uppfattning om vad som finns. Det gör att det är lättare för mig att undersöka om jag kan ta hand om djuret/korallen på rätt sätt.

Vet en butik som har en lista och priser på hemsidan. Detta har lett till att jag kan planera och köpa rätt alltså mindre risk för korall och fisk död!

Så finns det någon anledning för att inte ha det eller tar det för mycket tid?

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I teorin är det iaf svinigt enkelt att hålla koll på lagersaldo etc. Har själv butiksvana så jag vet. Vad jag däremot inte vet är om det lönar sig (ökad försäljning, ökad intäkt) att lägga tid, energi och pengar på att ha uppdaterade listor för en akvariebutik. Kan tänka mig att man lägger sitt fokus på annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller nog med trådskaparen fullständigt. Jag har själv ungefär lika långt till saltbutiken och det skulle underlätta otroligt mycket om man visste vad dem hade hemma innan man åkte dit. Idag så brukar jag maila butiken, men skulle föredra att se på sidan vad dem hade hemma.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi (Triton) skickar ut nyhetbrev med priser 2-3ggr/månad - drömmen vore att kunna ha en onlinelagerlista, men precis som Daniel skriver så kan den snabbt bli inaktuell - speciellt med arter som bara kommer i enstaka eller fåtal ex.

Tyvärr har vi inte några administrativa system som gör detta möjligt i dagsläget då det är för tidskrävande.

Ett problem som saltvattenshandeln brottas med är ju variationen och mångfalden av arter, och att dessa kommer i relativt små kvantiteter jämfört med sötvatten där man alltid har neontetror guppies osv - dvs ett mer standardrelaterat sortiment.

Bra ideer är iofs välkomna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst hade de varit bra med lagerlistor men kan säga att dessa listor inte kommer bli uppdaterade varje timme utan kanske en gång varje dag. Så när man väl kommer till butik är varorna kanske ändå borta. Ett bra tips som jag brukar göra är att ringa och kolla innan jag kör. På så vis kan man då boka varan om de nu skulle vara något speciellt som snabbt brukar blir sålt och sen köra. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har igentligen inte så höga krav 2 gånger i månaden räcker. Visst man får räkna med att varan är borta men då vet man iaf att den fanns. Om man sen är ute efter en specifik korall eller fisk så kan man ju alltid ringa innan man åker.

Men det som jag gillar med en ungefärlig lagerlista(även om den är inaktuell) är att man kan kolla upp flera ev. inköp och kolla sedan om det finns inne och om man gillar den! Speciellt koraller kan ju skillja sig i färg ganska mycket. Det jag vinner med detta och jag tror även handlaren tjänar på det är att jag köper djur och koraller som jag har rätt utrustning med mera för att ta hand om. Win win rätt miljö ger större överlevnadschanser och och handlaren slipper få skit för "dåliga" djur koraller råd m.m.

Jag har hört lite skräckhistorier ang. handlarråd så jag läser helst på själv även om jag litar på den handlaren jag oftast använder. Jag kan inte begära att han vet vilka förutsättningar jag har! Även fast jag vet att åtminstående en av dem vet ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har butiker för lagersystem? Eller har butiker inget lagerhanteringsystem?

Oavsett vad det är, bara det är något (Excel eller vad som helst), så går det att exportera ut data till webben.

Man måste bara bygga lite integration :)

Så, rada upp era butikers sytem, och säg vad det kan exportera som (textfil, tab/kommaseparerad, excelfil, filemaker, etc). Jag har själv byggt kopplingar med Excel, Filemaker, databaser förstås, rena textfiler, access, osv, allt är möjligt, och inte alls så svårt.

En enkel metod är ju att åtminstone ladda upp den exporterade filen till sajten, vad det än nu är.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har flera gånger valt att åka iväg till Ciklidhuset över marinakvariet / Bioted just för att man kan se att de fått in en ny sändning och vad för typ av saker som är inne (och även priser)...

jag misstänker att man inte gör det pga samma anledning som mediamarkt inte har mer än sina rea-varor online, för att man inte skall jämnföra priser mellan butiker och få sina priser pressade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag misstänker att man inte gör det pga samma anledning som mediamarkt inte har mer än sina rea-varor online, för att man inte skall jämnföra priser mellan butiker och få sina priser pressade.

Vore lite dum anledning med tanke på att priset även styrs av storlek och färg ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore rätt smidigt med en stående lista på vanligt förekommande saker, sen kan man ju välja att hålla den uppdaterad med röd/grön prick för slut/i lager.

Dels för att se vad som är just vanligt förekommande i den affären, dels för att se vad dom brukar kosta, så slipper man stå och härja med "vad kostar den? Å den? Den där då?", utan då vet man att "aha, den där brukar kosta runt 250, check!".

Speciellt fördelaktigt för de affärer som inte tar kort, skulle jag tro.

Jag handlar ju mest på Korallfisken (några kvarter bort bara, livsfarligt). Eftersom dom säljer vidare till andra handlare har dom ju sjukt stor omsättning, så jag kan ju förstå att det blir skitjobbigt med att hålla en lagerlista uppdaterad i det fallet. En mer generell prislista däremot borde vara lösbar för de flesta handlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore lite dum anledning med tanke på att priset även styrs av storlek och färg ;)

//Danielj

o just därför kan det bli lite orättvist för butikerna, särskillt för helt nya kunder som inte varit i butiken innan. De ser bra att tex alla priser är 25% dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o just därför kan det bli lite orättvist för butikerna, särskillt för helt nya kunder som inte varit i butiken innan. De ser bra att tex alla priser är 25% dyrare.

Tänkte inte på det, för att citera en känd karaktär ;)

Men annars ser jag ingen anledning att inte prissätta en "lagerlista". Visst risken finns att någon jämför priser och kör några mil för att spara 50:- men faen vet om vi saltisar är så prismedvetna eller priskänsliga ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...