Gå till innehåll

680 Liter - Akvarieliv i närbild


Colan

Rekommenderade inlägg

Hej

Vi heter Mikael (Colan) och Helen (Heri) och har relativt nyligen skaffat vårat första saltvattensakvarium.

Början på vår resa startade för över 18 år sen men har inte blivit aktuell förens nu. Varje resa vi har gjort till utlandet har hela tiden haft anknytning till det marina livet, snorkling och besök på ett antal olika akvarium mm. Nu i början på sommaren kom det som en blixt från klar himmel, självklart vi skulle ha ett saltvattensakvarium, vi har ju ett litet nanokar i köket fullt med räkor. En annan hobby som vi har är att fotografera så det passar ju perfekt i kombination med akvariet.

Jag (Mikael) är väl den som hänger här mest, men frugan brukar läsa en del vad som skrivs också.

Planering

Efter en hel del läsning på både nätet och i böcker bestämde vi oss för att hitta ett större kar, lusläste annonser på blocket och här, tittade på utbudet i olika butiker. Efter lite om och men så hittade vi ett begagnat Oceanson 680liter (9 mån) med en hel del tillbehör för rimlig summa.

Inköp

Dagen då vi skulle hämta akvariet var nog en av dom jobbigaste jag varit med om fysiskt, 150kg glas ner för 5 trappor (4 halvklena personer), mjöksyran i benen var total.

Efter ca 2 timmar var vi äntligen hemma, frugan hade tagit fram sticksågen och sågat ner vår bokhylla i småbitar, allt för att göra plats. Vi lyckades lasta av karet utan några missöden, placerade det där bokhyllat stått tidigare och pustade sedan ut.

Belysning

Eftersom jag på jobbat en del med Ljus och Ljud så tog jag hem några LED-ramper, en DMX controller som komplement till originalbelysningen. (Fick med en Arcadia series 3 som är undanstoppad för tillfället)

Använder just nu 2st LED ramper med 252st 1Watt's LED (ARGB) och originalbelysningen med 2st T5 på 54Watt. (diverse mätningar & tester pågår som experiment)

Påfyllning

Helgen efter så inhandlades salt och en del tester och påfyllningen påbörjades. Eftersom karet har rätt hög ram upptill så rymmer det inte 680 liter vatten (nybörjarmisstag) så blandningen av salt blev smått överdoserat (över 1.028) så projekt justering drog igång.

Levande sten/Levande sand

Ett antal inköp av levande sten kom här näst, köpte några kg här och några där (alla ifrån butik) för att se skillnaden om dessa hade något roligt liv i sig.

Efter ett tag hade vi fått ihop 35kg, allt liggandes huller om buller i akvariet. Satt nästan nästan dygnet runt och surfade på olika sidor om aquascaping, råd för vattenflöden osv. Insåg att eftersom avrinningen är i mitten av karet krävs lite eftertanke hur man ska stapla stenen. Började med att bygga som en ring runt pelaren för att på så sätt komma upp lite i höjd. Insåg att man inte kommer så långt med 35kg sten så planen var att köpa in ca 20-25kg vid nästa lön.

Tekniken

Fick med en Akrylsump med inbyggd skummare, en powerhead/streamer med flödeskontroll och en del annat kul. Returpumpen var på hela 5000l/h och skapade en hel del resonansljud i sumpen och vidare i skåpet. Tanken på att ljudisolera hela skåpet blev ett krav, hade lite material för ljuddämpning liggandes så jag fick ner ljudnivån så det gick att sova.

Gjorde en rengöring av returpumpen, kollade impellern och allt såg bra ut, men ljudnivån var så pass hög att jag började leta efter en ny pump. Slutade med en Eheim Compact 2000, den går nästan på max med perfekt flöde genom sumpen, inte för mycket och inte för lite. Ljudnivån är nu så pass låg att man kan ha dörrarna till underskåpet öppet.

Inkörning

Inkörningen gick relativ snabbt, hade små mängder med cyano, lite grönalger på nederkanten men ingen explosion, mätte vattenvärdena med täta mellanrum och såg att cykeln var igång. Satt nästan en månad och stirrade på livet i den levande stenen, hade ingen aning om att en sten kunde vara så otroligt intressant :skrattar:. Tv'n hemma var nog inte på en enda gång under första månaden.

Första invånarna

Iväg till Tommy på Akvarieleasing för en total mätning, mätningen visade bra värden och vi införskaffade första invånarna:

  • 3 st Mjukkoraller
  • 1st Anemon (Grön)
  • 1st Putsarräka
  • 2st Eldräkor
  • 1 st Kirurg (Gul)
  • 2 st Benggai kardinaler (hona/hane)
  • 10st blandade sniglar
  • 10st eremiter

Mer koraller

En av medlemmarna här på forumet hade bestämt sig för att lägga ner sitt nuvarande kar och sålde ut allt. Det visade sig att vi bodde ca 3km ifrån varandra så jag var rätt snabb på att åka över för att se vad han hade som inte skulle belasta karet så mycket mer. Han hade ett gäng med koraller däribland en stor Catalaphyllia Jardinei XXL (köpt på AL), kunde inte hålla plånboken i styr utan köpte på mig lite blandat, fick även med en del LS på köpet så jag fick planera om min aquascape.

Försökte möblera om så snabbt det gick och ena Benggai'en var rätt sur på mig, gladare var vår putsarräka som tappert försökte ta sig mod att putsa min hand (han/hon vågade efter en stund).

Planering av inflyttningsfest

Frugan hade från dag ett blivit kär i en liten koffertfisk och vi planerade att ha en inflyttningsfest för "Cosimo" på vår årsdag (ja, frugan döper allt). Vi bokade en koffert men det visade sig att det skulle ta tid, så istället bokade vi en igelkottsfisk. Väl på plats dagen innan inflyttningsfesten så fick vi(jag) lite kalla fötter, hade ingen lust att skaffa ett monster som käkar koraller, hade läst på en del om både koffert och igelkott och insåg att dessa gulliga små fiskar växer upp till monster ;). Skickade även ut en fråga här på forumet om alternativa fiskar, helst med lite karaktär och inte ger sig på korallerna. Det hela slutade med att AL inte hade så mycket annat som jag var intresserad av just då och vi for vidare till triton för att titta efter något. Lite spontant/i sista minuten köp var på gång. Hittade en vacker/ung Acanthurus sohal som jag tyckte stack ut ifrån de andra, sagt och gjort, köpte den och passade på att köpa 5st chromis.

Efter en lång acklimatisering så kom äntligen Sohal ("Lexie") i akvariet, "Dexter" - vår gula kirurg var som nykär, han simmade efter henne och härmade allt "lexie" tog sig för.

Inflyttningsfesten

Dagen för inflyttningsfesten var här, ett 20 tal gäster skulle komma under kvällen och diverse olika aktiviteter var planerade, fiskdam för vuxna (några få barn var även på plats som fick godis i fiskdammen istället), frågesport om akvariet,fiskarna och de övriga invånarna. Kvällen gick och nedsläckning av karet var på sin plats. Många som inte hade sett ett saltvattenakvarium förr var rätt imponerande över ljuset/färgerna som kommer vid blåbelysning.

Bilder

post-5968-14468922653645_thumb.jpg

post-5968-14468922653238_thumb.jpg

Forstättning följer...

post-5968-14468922649846_thumb.jpg

post-5968-14468922650064_thumb.jpg

post-5968-14468922650298_thumb.jpg

post-5968-14468922650508_thumb.jpg

post-5968-14468922650717_thumb.jpg

post-5968-14468922650916_thumb.jpg

post-5968-14468922651108_thumb.jpg

post-5968-14468922651296_thumb.jpg

post-5968-144689226515_thumb.jpg

post-5968-14468922651686_thumb.jpg

post-5968-1446892265187_thumb.jpg

post-5968-14468922652056_thumb.jpg

post-5968-14468922652241_thumb.jpg

post-5968-14468922652431_thumb.jpg

post-5968-14468922652622_thumb.jpg

post-5968-14468922652834_thumb.jpg

post-5968-1446892265304_thumb.jpg

post-5968-14468922653444_thumb.jpg

post-5968-1446892265383_thumb.jpg

post-5968-14468922654037_thumb.jpg

post-5968-1446892265422_thumb.jpg

post-5968-14468922654415_thumb.jpg

post-5968-14468922654625_thumb.jpg

post-5968-14468922654812_thumb.jpg

Ändrat av Colan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varmt välkommna!

Väldigt fin kar ni skaffat! Kommer ni köra lite av varje i det eller är det någon speciell inrikning av koraller ni kommer satsa på?

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för de vänliga kommentarerna, inte allt för lätt att plåta skarpa bilder i karet.

Har inte uppdaterat denna på ett tag , förklaring kommer längre ner.

LED projektet fortlöper, Ska försöka få tag på en PAR mätare för att se vad dessa ramper levererar.

Wiking: Tack! Hoppas att ni här på SG ska uppskatta fotona.

Sardellen: Hehe, hade funderingar på att installera några av våra 6W RGB lasrar också :D

Mickius: Inte helt säker på vad vi ska köra i karet, tänkte börja lungt med lite mjukkoraller, (har iofs några LPS som test av LED projeketet). Huvudsaken är att köra allt så självgående som möjligt, helst utan massa extra kemikalier och tillsatser. Försöker få kontrollera allt på naturlig väg. Tror att det blir 2-3 större fiskar till i akvariet lite längre fram, några fler koraller (Mjukis och LPS om LED projektet går bra), planerar för en Mandarin senare(6 mån?) när karet har fått upp räkbeståndet.

Danielj75: När fotot togs stod cataphyllian lite väl nära både avrinningspelaren och en av stenarna, jag flyttade dagen efter fotot så den har minst 5-10 cm till närmaste sten men funderar på om jag ska placera om den till ena sidan längre fram.

Stensson: Blir nästan lättare med namn (vi försökte hålla oss till namn relaterade till resp. art)

Nu över till vad som händer, intensiv kontroll av vattenvärdena för att se timingen på vattenbyten, har fortfarande bra värden, Nitrit <0,3, Ph 8, Mg 1300 och Ca 400, fosfat 0 och KH sjunker sakta från 10 till 9.6-9,8.

"Dexter" gör allt som "Lexie" gör, simmar hon in i en grotta så följer han efter. Ser ut som det finns koppel mellan dem :D

Foderändringar

Efter att vi fick in "Lexie" (Acanthurus sohal) i akvariet så fick jag ändra en del på matningen, har tidigare kört med små pellets (vitlök), och en halv kub fryst Marine Mix. Detta har räckt 3-5 min innan men nu när "hon" kom så drar hon i sig den på 5 sekunder, dom andra får knapt i sig något.

Övergick till att tina upp en hel kub i osmosvatten och ge Chromis lite flingfoder, Har även provat med obehandlad sjögräs som hon smakade på.

Benggai Kardinalerna

Bengan och Gaia gick skillda vägar, Gaia (som vi trodde var Bengan) började hänga ihop med "Dexter" när han inte orkade hänga på Lexis framfart. Bengan drog sig tillbaka och låg dagtid bakom LS'en för att sedan smyga fram på natten (försökte stödmata lite nattetid). Bengan verkade svagare och svagare, tidigare kom båda fram nattetid ända fram till glaset när man tittade in. Nu var det bara Gaia som kom fram, Began började trycka bakom en av cirkulationspumparna och låg mest där hela tiden.

Läste på en hel del på nätet om deras beteende ,lyckades könsbestämma dem på så sätt (arikel av Scott W Michael). Honan(Gaia) är rund om magen, mjukare former runt munnen, Hanen(Bengan) är plattare, med lite bulldog mun och har oftast en längre bakre ryggfena än honan.

Vilket som , Dessa två har tidigare dansat runt varanadra och hängt ihop, men helt plötsligt drar sig bengan undan och slutar äta maten. Började misstänka att han tagit över rom ifrån honan, han ligger och trycker på de lugnaste ställena i akvariet och "tuggar" hela tiden.

Dagarna går och vi ser hur bengan blir svagare och svagare, ena dagen har han svårt att ligga rakt i vattnet, han har ju inte ätit på över 2 veckor. Beslutar att akutstarta ett litet akvarium (54 liter), lägre salthalt (1,022) och samma temperatur. Om han är sjuk så ska vi göra allt för att rädda honom, är det yngel på gång så bör dessa ha en egen skyddad plats.

Igår kväll (Söndag) ser vi att bengan ligger på botten, beslutar för att ta över honnom i det lilla akvariet oavsett om det är inkört eller ej. Lexie simmar som en galning runt bengan och är väldigt aggressiv emot honom. Släcker belysningen och Lexie far in i sin grotta som hon sover i (verkar mörkrädd).

Får upp Bengan med en liten hov och i en plastpåse med vatten från karet, i med påsen i akutkaret, skopar under 30 min, bengan ligger och andas tungt. Släpper ut honnom i lilla karet men han vägrar simma, ligger på botten. Rycker till lite och kommer upp en stund för att sen sjuka ner emot botten igen.

Imorse hittar vi honnom liggandes blek och livlös under LS'en... R.I.P Bengan. :ledsen:

Liter frågor

Nu över till några frågor som jag hoppas någon kanske kan besvara.

De övriga fiskarna i akvariet mår bra, mjukkorallerna verkar må prima, Capnella imbricata har vuxit, Sinularia "surade" ihop för 2 veckor sen och skickade ut 4-5 nya fingrar. Vattenvärdena har varit bra.

Bengans död får en att fundera på om han var dålig innan, "Lexie" kom ju i efter att paret separerade.

Lexies beteende att attakera en svag fisk, misstänker det tillhör naturen att stöta bort de sämre exemplaren?

Sen en fråga om foder, Lexie äter ju för ett helt kompani, ska man börja med större pellets, ex medium så hon får i sig tillräckligt och sen mata med mindre pellets efter så de andra (dexter och Gaia) får sin bekärda del? Chromisarna tar ju lätt flingfoder på ytan. Vad brukar ni mata kirurger med (hon är nu ca 8-10cm)?

Nu när Gaia är ensam, ska jag införskaffa en ny hane till henne eller vad tycker ni?

Ändrat av Colan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar ovanstående inlägg med en liten glad nyhet

Hittade vad jag kan se en liten mini-euphyllia växandes på stenen intill en annan. I nuläget är den ca 1cm stor så vi får se hur den tar sig kommande veckorna, ska bli spännande att se om den växer på.

post-5968-14468922695254_thumb.jpg

Ändrat av Colan
Laddade upp bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt fantastiskt rolig läsning! Redan en förebild :)

Tänk på att ha koll på näringsnivåerna nu när du får mata på en del bara så du inte släpper iväg nitrat och fosfat halterna för högt vilket kan leda till alg explosion.

Ser ju fint ut nu iaf.

Välkommen och lycka till med allt!

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du skall köpa en ny banggai så länge som du har sohalen. Det är en mycket aktiv fisk som lever i strömnings - bränningszonen på revets utsida.

Och blir 40 cm. http://www.fishbase.org/Summary/speciesSummary.php?ID=4740&genusname=Acanthurus&speciesname=sohal

Jag räknar den inte som lämplig för akvarium över huvud taget. Och är inte ensam om åsikten: http://www.tropicalfishkeeping.com/profiles/sohal-tang/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Tack för ditt svar, vet att du har bra kunskaper om Benggai'er , Sohalen köpte jag på Triton med orden "Den är rätt lugn, men kan bli lite bråkig i tonåren" - vacker att se på och har inte gett sig på någon ännu. Vår andra Benggai har den inte ens varit i närheten av tack och lov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får väl se. Det är många fiskar som är lugna som små och sedan byter biotop, ändrar matvanor och blir aggresivare. Så det är mycket möjligt att det gäller sohalen också.

Banggaier är mesiga i konkurrens. Sätter man tre i ett kar och ett par går ihop blir den tredje ihjälmobbad. Oftast utan att man ser ett enda bitmärke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade sist och eftersom akvariet är relativt nytt så händer det saker hela tiden. Vart ska vi börja...

Här kommer i alla fall en rejäl uppdatering.

söndagen den 11:e september 2011

Det som har hänt sedan sist är lite ommöblering i akvariet, hade en del levande sten som inte var så bra placerade så det fick bli en ommöblering. Lexie var inte glad på mig och dom andra höll sig undan. När jag möblerade om bland stenen upptäckte jag någon ny typ av korall som börjat växa på en av stenarna, än så länge är dessa så små (3-4mm) så det ska bli spännande att se vad det är. Illgrön i mitten och påminner om en knapp med lite köttiga fingrar. Vid möbleringen så flyttade jag stenen ovanför så denna skulle få mer ljus, vi får se om den tar sig.

Helgen kom och var det dags för första stora vattenbytet, det hade gått en hel del dagar sen starten men alla vattenvärden var på topp. Blandade till ca 65-70 liter vatten och genomförde vattenbytet, gick hyfsat bra förutom att jag hade en för klen pump att pumpa vattnet ifrån 100 liters tunnan upp 185cm och ner i akvariet. Visst hade jag kunnat fylla på vattnet via sumpen men eftersom jag inte visste hur bra tryck pumpen gav vågade jag inte chansa att returpumpen (den i sumpen) skulle hinna med. Första försöket gav 1dl / min kändes det som så jag fick leta fram min gamla Resun 5000l/h pump och drog igång den, tömde tunnan på typ 2 min :D Det gamla vattnet var rätt gul/grönt så det fick åka ner i den vita porslinsstolen.

Dagen efter så hade vattnet blivit klart och akvariet såg riktigt vackert med nya vattnet i.

Denna söndag så upptäckte jag att ena av euphyllian hade tappat ena huvudet, den hade växt så pass mycket att den inte fick plats (den verkade ha fraggat sig själv) och ligger nu på botten i sanden. Får se till att placera den på något bra ställe där den kan få växa sig stor.

post-5968-144689229253_thumb.jpg

Drog iväg till Brunna/Kungsängen och hämtade upp våra 2 nya invånare som jag beställt veckan innan. 2st Gyltor (Wrasse, sixline och Red Coris).

post-5968-14468922927593_thumb.jpg

"Råkade" få med en sjöstjärna(Protoreaster nodosus ) också ,otroligt vacker sådan, vit med röda toppar som jag såg förra gången jag var där. Denna gång fick frugan sen den och kunde inte låta den stackaren vara kvar så den fick följa med oss hem istället :skrattar:

post-5968-14468922925701_thumb.jpg

Korallen bakom mår inget vidare, den var dålig redan från dag ett då jag tog över den av en av SVG-medlemmarna

måndagen den 12:e september 2011

Satt och kikade runt lite efter alla snäckor och eremitkräftorna och vad ser man.. Jo en borstmask på ca 10-15 cm som krypit fram ur en av stenarna! Nu förstod jag vad det var som skapade ett dammoln ut en av stenarena tidigare.

söndagen den 18:e september 2011

Någonstans i akvariet lever ett djur som verkar äta sniglar, senaste tiden har vi hittat en hel del tomma skal liggandes på sandbotten och misstänker att det är vår stora borstmask (10-15cm) som ger sig på dem.

Ska ordna en fälla och lägga i för att se om vi kan får tag på den, även om den gör viss nytta så är det inte så bra om den ger sig på resten av städpersonalen.

Igår tog vi en liten sväng ut till Bromma blocks och jag passade på att titta vad dom hade för nytt kul. Denna gång kommer jag upp till helt rena och fina akvarier, ofta kan dessa vara lite överbefolkade och inte se allt för kul ut. Visst, det är ett traditionellt zoo med en stor saltvattensavdelning och stor omsättning på fisk. Tittade runt efter lite sniglar och andra nyttodjur men tyvärr var utbudet inte det bästa. Efter ett tag så fick jag syn på 2st små sandvändare (Valenciennea strigata) som var helvita med gult huvud och en kraftigt blå rand. Dessa var väldigt unga och växer upp till en storlek på ca 15-18cm, ett perfekt komplement till sniglarna.

post-5968-14468922927371_thumb.jpg

Hittade även en sjukt cool snigel som var rätt stor, ca 5cm som också bökar runt i sanden(vet ej namnet), tänkte att den kanske är tillräckligt stor för att inte ätas upp.

attachment.php?attachmentid=62860&stc=1&thumb=1&d=1316458926

Efter en timme kom frugan upp och ville ha 2st filfiskar(Acreichthys tomentosus), själv tycker jag inte dessa är någon favorit, men de ger sig på små glasrosor, så nytta gör dom i alla fall även om jag är befriad från glasrosor just nu.

post-5968-14468922927994_thumb.jpg

Sen fick hon syn på en fisk som hon inte kunde hålla sig ifrån, kollade upp fisken (Har alltid med mig en bok av Scott W Michael) och såg att den inte var speciellt snäll emot koraller och sjöstjärnor. Efter ett tag och lite prat med grabbarna i butikern så vidade det sig att denna inte var en äkta, utan en mimic (Paraluteres prionurus) som försöker efterlikna den riktiga (Canthigaster valentini). Så den fick snällt följa med hem.

post-5968-1446892292778_thumb.jpg

Kan passa på att säga att även om denna ska vara revsäker så har den tuggat en del på en av mina mjukkoraller så vi får se framöver om den nöjer sig med mat eller tar död på mjukisarna, tankarna får en att tänka lite på Fem myror är fler än fyra elefanter ("Vem ska bort")

Har även en nyare bild (även om den inte är bra) på den där okända korallen/svampen som växer på en av stenarna. Gissar att det kan vara min euphylia som spridit sig eller så är det något annat spännande som växer.

post-5968-14468922929217_thumb.jpg

Har även en svamp som växer på en av stenarna, om någon känner igen denna så vore det kul att veta vad det är för något.

helt slät på stenen vid mörker, men så fort ljuset tänds så börjar dessa tråd-likande delar växa fram.

post-5968-14468922929772_thumb.jpg

Passar även på att bjuda på lite blandade bilder

post-5968-14468922924705_thumb.jpg

Bild på tidigare placering av cataphyllia

post-5968-14468922929579_thumb.jpg

post-5968-14468922924572_thumb.jpg

post-5968-14468922924902_thumb.jpg

post-5968-144689229251_thumb.jpg

post-5968-14468922925506_thumb.jpg

post-5968-14468922927168_thumb.jpg

post-5968-14468922929401_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang sjöstjärnan så hittade jag detta med en googling "A peaceful starfish as long as you're not a reef-dweller such as soft corals, clams, sponges, tubeworms or other starfish, which it will eat." Sjukt snygg, men verkar ganska tuff mot det klassiska revakvariet.

Måste säga att dina bilder är väldigt bra! :)-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, kul med en del svar

Ang. "Korallen" så har jag hittat 3st alternativa arter, tyvärr lutar det åt Stigs håll att det är en Majano. Än så länge växer den på enbart en av stenarna (beg, ifrån akvarieleasing, funderar på att ta bort alla dessa eftersom en del otrevligheter växer (aiptasia) på 2st andra, ersätta med "nya" inkörda ls)

Sen gällande sniglarna, så kommer det fram en hel del nattetid, de tomma skal som jag tidigare hittat var innan sjöstjärnan flyttade in, den har inte gett sig på något ännu, utan håller mest till på glasrutan eller i sanden.

"Svampen" - Den är hudfärgad, (vit med rosa ton) och ser ut som tuggummi fastsmetad på en av stenarna när polyperna inte är ute, ska se om jag kan fixa en bild kvällstid.

Edit: Tog en snabbbild med blixt i mörkret på måfå.

post-5968-14468922934943_thumb.jpg

mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Oj, nu var det ett bra tag sen jag skrev något i denna tråd.

Kommer som snabbast sammanfatta senaste månadernas utveckling.

Bakteriekriget startade och resulterade i ökad Fosfat, Nitrit och Nitrat gick upp snabbt (även pga nybörjarmissar som att Aquascapa ett antal gånger och röra runt i sanden), resultatet blev en snabb vit död av nästan alla LPS'er, mjukisarna gillade det tydligen. Efter en del funderingar så insåg jag att det skulle bli svårt att kunna behålla LPS'er innan akvariet mognat till sig så det fick puttra på i lugn och ro... tills vi kom på den briljanta idén att skaffa hus! Husaffären gick riktigt fort och veckorna flög fram.

Vild jakt på ett nytt akvarium att ställa upp ordna all teknik osv för de nya förutsättningarna. Tanken på en 2m lång rumsavdelare i gillestugan var total. Fick en del bra erbjudanden här ifrån men få var gjorda för 3 visuella sidor (fram,bak och kortsida). Funderingarna gick på att beställa ett Mark II 720 liter, men efter många turer om golvet, placering och andra praktiska detaljer så fick vi fundera på att flytta befintliga akvariet istället.

Strax innan jul fick jag ett samtal ifrån en som bodde relativt nära och hade ett 575 liters kar till salu. Boom, iväg och hämtade det, monterade ner det och fraktade till huset. Jakt efter en effektiv skummare ledde till en Bubble Magus 155E på Triton.

Några dagar senare var det redo för att köras igång med dunder och brak. Iväg hem till gamla lägenheten och tömma det på all vatten som gick, i med fiskar, koraller och övriga invånare i påsar som ställdes i frigolitlådor. 2st fullpackade bilar i snigelfart genom stockholmstrafiken, sen plums i med allt på en gång (Inget har ännu gått åt) .

Nu har karet gått ett tag men jag insåg snabbt att alla LS (70-80kg) som jag byggt på höjden tidigare nu skapat mänder av yta utan koraller så initialt tänkte jag införskaffa mig en nya kolonier, lite större mjukisar för att fylla upp stenröset. Sen när karet går stabilt efter flytten så får jag fundera på LPS'er.

Jag kommer framöver starta upp en ny tråd då akvariet, tekniken och annat är bytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, blir mer simyta till Lexie som hon kallas :D Någon gång så kommer hon växa ur och då får man fundera på nytt hem åt henne.

Fisken på bilden är jag faktiskt riktigt osäker på, köpte den av Pelle på Zooropa tillsammans med Red Coris Wrasse. En gylta/wrasse är det i alla fall. Enda jag hittat som liknar den är Eight-lined wrasse men är välidigt osäker, finns ju över 600 sorter :D. Den är super social och alltid framme och visar upp sig när man är i närheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Oj oj, Har fått skäll av flera på forumet att jag inte lagt upp nya akvariet ännu, lovar det kommer snart. Kommer fortsätta troligen med en helt ny tråd inom kort, samma stil i skrivandet och en och annan känga till min frus kära Sjöstjärna som snart käkat upp alla knappkolonier jag har. Snart ska den få nytt hem tills jag bestämt mig om den få vara kvar eller inte. Otroligt vacker, men dyr i matkostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...