Gå till innehåll

Hur känsliga är svampar?


Slanten

Rekommenderade inlägg

I mitt kalla kar instroducerade jag ett antal olika typer av svampar för ett par månader sedan. Det var inte planerat, så jag hade inte tillräckligt med mat till dem de första veckorna och alla strök med. Jag har haft svamp tidigare också, men även dessa har dött.

Nu har jag dock läst att man aldrig får ta upp en svamp i luften, eftersom risken är stor att det kommer in en luftbubbla i svampens kanaler. Denna luftbubbla dödar några celler i svampen eftersom de inte får nått vatten och denna celldöd sprider sig tills hela svampen är död. Är detta något ni har upplevt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak har jag hört om tagghudingar (Sjöstjärnor mm). Fast jag har ju sett åtskilliga såna som överlevt ändå. Egentligen är det väl inga marina djur, inte fisk heller, som direkt uppskattar att lyftas ur vattnet så är det på gränsen kanske det kan vara det som är det lilla extra som får det att gå galet. Kan ju vara värt att prova utan att lyfta ur vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyft svampar över vattenytan ett antal gånger utan problem. Jag har också skrapat loss svampar lyft dem över vattenytan och gett bort dem utan problem.

De behöver lite kisel i vattnet för att klara sig så de kan få svårt om man kör osmos med silikarfilter. Jag byter silikatfiltermedium när den vanliga gula porösa blir för invasiv .

Den börjar inte dö hos mig men tillväxten så gott som stannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte någon vet riktigt säkert, men det är nog bättre att låta bli om man kan.

Sedan är ju vissa svampar svårare att klara än andra - den blå Haliclona t.ex får ju ofta vitnande partier efter flytt/transport - men skär man bort det vita med ett rakblad så brukar de repa sig om övriga förutsättningarna är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...