ghosten Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Har en liten fråga nagående vodka metoden som kanske låter lite dum men jag undrar spelar det någon roll vilken vodka man tar eller kan man ta en som är lite smaksatt. Har nämligen 1liter hemma absolute ruby som varken ja ellr sambon dricker så tänkte om man kanske kunde ha den till karet.vet att detta kanske låter lite dumt men tycker det är onödigt att ta och köpa en om man kan använda den. Citera
Laggeman Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Frågan är om tillsatserna i vodkan är bra för karet.Med tanke på vad akvariet har kostat så kanske ett par hundra kronor inte är en större investering? Citera
Ricke Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Trodde först du skulle fråga om det gick bra med hembränt jag skulle inte chansat med smaksatt vodka även om det bara skulle vara doftaromer så kan man ju inte vara helt säker.Du kan ju alltid byta flaskan mot en fragg eller 2 Citera
Tomacee83 Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Orkar inte leta:) Varför häller man i vodka? Vad är funktionen? Citera
ghosten Postat 29 augusti 2011 Författare Postat 29 augusti 2011 OK då får det bli en runda till apoteket imorgon Och den andra flaskan fårman spara till kräftskivan o smälla ihop någon välkomst drink eller nåt Citera
Ricke Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Näring till bakterier som bryter ner nitrat kan man säga. Men alcoholen är en kolkälla så det är inte just vodkan som är grejern. Citera
Slanten Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Kortfattat:Etanolen är näring till en speciell sorts bakterier, som även äter nitrat och fosfat. När bakterierna dör skummas de ut i skummaren. Det är alltså ett sätt att sänka eller bibehålla en låg näringsnivå i akvariet.Edit:Attans, Ricke hann före. Citera
ghosten Postat 29 augusti 2011 Författare Postat 29 augusti 2011 är det någon som provat eteralkohol misstänker att det inte alls är bra för karet men det har jag med tillgång till om det nu skulle funka Citera
Tomacee83 Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Ok, har aldrig prövat detta, har inga direkta nivår av nitrat och fosfat. Bör man köra detta ändå? Citera
-=Mr_B=- Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Um.. Absolut ruby är "ofarligt" att hälla i karet. Den heter Ruby efter blodapelsinen som är huvudbeståndsdelen i dess "nya" smak. Alla Absolut vodkas produkter ska vara "helt naturliga" så det är ingen risk får kemikalier utöver etanolen...Fast jag vet inte om jag hade hällt det i karet oavsett. Mest för att det känns onödigt dyrt. Fylla någon med den, och häll något billigt i baljan ;- )B! Citera
ghosten Postat 29 augusti 2011 Författare Postat 29 augusti 2011 OK får ta lite ruby o prova då jag har typ en hel liter som har stått i barskåpet över 1 år så det kommer ta tid innan den blir uppdrucken Citera
per.w Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Hej,Jag har använt ekologisk vodka(dyrt), Absolut, Finlandia... Det spelar ingen roll vad man använder... All alkohol går lika bra!!! Skulle dock akta mig för single malt!! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.