Gå till innehåll

Liten fråga om vodka metoden.


ghosten

Rekommenderade inlägg

Har en liten fråga nagående vodka metoden som kanske låter lite dum men jag undrar spelar det någon roll vilken vodka man tar eller kan man ta en som är lite smaksatt. Har nämligen 1liter hemma absolute ruby som varken ja ellr sambon dricker så tänkte om man kanske kunde ha den till karet.

vet att detta kanske låter lite dumt men tycker det är onödigt att ta och köpa en om man kan använda den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kortfattat:

Etanolen är näring till en speciell sorts bakterier, som även äter nitrat och fosfat. När bakterierna dör skummas de ut i skummaren. Det är alltså ett sätt att sänka eller bibehålla en låg näringsnivå i akvariet.

Edit:

Attans, Ricke hann före. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um.. Absolut ruby är "ofarligt" att hälla i karet. Den heter Ruby efter blodapelsinen som är huvudbeståndsdelen i dess "nya" smak. Alla Absolut vodkas produkter ska vara "helt naturliga" så det är ingen risk får kemikalier utöver etanolen...

Fast jag vet inte om jag hade hällt det i karet oavsett. Mest för att det känns onödigt dyrt. Fylla någon med den, och häll något billigt i baljan ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...