Gå till innehåll

Tunze wavebox


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag vet att vi har haft upp en tråd om denna förrut men en diskussion igen om denna är väl inte fel. Har någon av er skaffat en sådan här än. Jag tycker den verkar mycket intressant nu när jag har sett mer av den. jag var betydligt mer skeptisk förrut. Denna kille har en video på hemsidan där man kan se den i action i hans kar

http://www.aqua-web.org/users/ealex/

Här är en annan film

http://homepage.mac.com/lrosa/movies/iMovieTheater5.html

http://homepage.mac.com/lrosa/movies/iMovieTheater4.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt att beställa en de närmaste dagarna. Var också helt klart skeptisk i början tills jag sett en hel del av de videofilmer som ligger ute på nätet, utifrån dessa verkar waveboxen ge en ordentlig vågrörelse som jag varit "på jakt" efter länge. Har prövat med diverse surgedevices tidigare men har haft problem med ljudet...återstår att se hur tyst den här är..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt nästa projekt så ska jag dela av en bit av akvariet så sumpen bli intergrerad. Ytavrinningen ska vara en kam som täcker nästan hela kortsidan om man kollar in filmerna så hör man tydligt ljud från avrinningen och det är väl detta som är det stora problemet. Jag vill ha ett så tyst akvarium som möjligt. Får fundera vidare på problemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni det skulle räcka att köra med enbart enwavebox på ett kar som är på 300L och inte ha några andra cirkulationspumpar?

En annan sak jag gillar med waveboxen är att man kan få vågmönster i sanden om man har en finkornig sand.

Efter att ha sett på filmerna tycker jag att det låter en del om boxen men det kanske går att reducera på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en kommentar om waveboxen från RC:

just wanted to share the new tunze wave machine with any of you who may be interested in it. I have it setup in a 50 gallon aquarium, smaller than recommended, but it works fine as far as I can tell. It is set to half power, which I believe just means the waves aren't as rapid. You will notice some corals (SPS Xenia) react very well to the waves, while others such as mushroom and toadstool leathers do not. Too much current for them, so I will probably have to relocate them. I also moved the plate coral and bubble coral below the wave box, as the current seemed to rip their flesh by pounding it against their skeleton. However, I have never seen my SPS as open as this, and it is certainly helping keep down dead spots, and makes it difficult for hair algae to grow or root. My hair algae populations have decreased rapidly in the last few days it's been installed. Large chunks often are torn off the rock and drift away.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =506465

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en kommentar om waveboxen från RC:

just wanted to share the new tunze wave machine with any of you who may be interested in it. I have it setup in a 50 gallon aquarium, smaller than recommended, but it works fine as far as I can tell. It is set to half power, which I believe just means the waves aren't as rapid. You will notice some corals (SPS Xenia) react very well to the waves, while others such as mushroom and toadstool leathers do not. Too much current for them, so I will probably have to relocate them. I also moved the plate coral and bubble coral below the wave box, as the current seemed to rip their flesh by pounding it against their skeleton. However, I have never seen my SPS as open as this, and it is certainly helping keep down dead spots, and makes it difficult for hair algae to grow or root. My hair algae populations have decreased rapidly in the last few days it's been installed. Large chunks often are torn off the rock and drift away.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =506465

smiley19.gifsmiley19.gifundra vad det är för skit i min dator eller leverantören som blockerat kommer ej in på reefcentral ännu.

Kul iallafall att läsa att det funkar i kar som "bara" är 189 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang! Du är nog bannad där bara för du har sötvatten nu hehe..smiley2.gif.

ha ha men på jobbet kommer jag in så smiley37.gifnått skit i datorn har hänt eller nått de måste ställa om i mitt modem/router från bredbandsbolaget.

Nån som har en ide vad det kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BBB e bra när du får det att funka smiley37.gif Men jag kan säga att jag hade ett h....t innan det började funka.....

Men hur gjorde du för att få det att fungera?

Jag kör med BBB och kommer inte in på reefcentral med någon av mina datorer där hemma smiley19.gif

Såå nu har man helt enkelt fått skippa ngn timma på jobbet för att kunna läsa lite på RC

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja. tillbaka till ämnet! Är det verkligen så litet intresse av waveboxen bland oss saltisar. Tycker att den borde vara värd en del disskussion för personligen tycker jag den verkar ha en hel del potentinal. Fördelar Vs nackdelar vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att det borde vara mer intresse för detta. Man eftersträvar ju att ha ett så naturligt akvarium som möjligt så detta borde ju vara extra intressant.

Den är ju såppas ny och det har kommit upp om karet håller eller inte. Om det ej håller så hadde väll Tunze ej gått ut med denna produkt så det ligger väll lite också att den är ny och man vill vänta å se hur det tersig.

Vet ej om jag var först eller bland de första här i Sverige med att ha en Stream pump och denna är ju många som köper nu. Det är kanske det samma som med Tunze Wave...

Köper du en sådanhär J.Svärd till man kommer å hälsar på dig så kan man prata mer om det och se hur den ser ut på riktigt smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är mycket intreserad av en till mitt nya kar "375L"

men jag är också osäker med ytavrinningen, vad är bäst och sätta ytavrinnigen mitten bak eller vänster bak?

Det borde ju funka bäst mitten bak pga du har "nästan" konstant yta där..

men va fan jag provar och köper en den borde va lätt att sälja på forumet om jag inte får det att funka med en nästan normal ljud nivå smiley1.gif

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktpriset i Europa (Tunzes direktiv) var omkring € 380:- så ett pris på runt 4000:- här i Sverige är nog tyvärr att räkna medsmiley5.gif.Har beställt en men vet inte riktigt vad notan hamnar på ännu...

För närvarande verkar det bara som om det är Tunze som har en färdig produkt och det är just modell 6212, men med stor sannolikhet kommer det väl ganska omgående efterföljare från andra producenter tilllägre pris...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, kommer med full information så snart den gått igång! Förhoppningsvis får jag den under den här veckan - början nästa vecka. Ska se om jag inte kan ta en liten video med före - efter så att det tydligare framgår om waveboxen ger den effekt som jag hoppas på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då så, då är waveboxen på plats. Den brummar lite grann men i övrigt väsnas den förvånansvärt litesmiley1.gifmåste medge att jag hade räknat med en hel del mer ljud. Har väl inte lyckats ställa in den "perfekta vågen" ännu men rörelsen i vattnet är ruggig än så länge!

Största nackdelen hittills är att det är en ganska ful pryttel i mörk plastsmiley5.gif.men med lite mer sten att täcka den med så syns den inte så mycket.

Ska försöka komma ihåg att ta med mig kameran imorgon så att jag kan lägga upp några livebilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...