Gå till innehåll

Tunze wavebox


acuario

Rekommenderade inlägg

4200:- En dyr leksak som allt annat i den här hobbyn men håller den vad den verkar lova så känns priset helt ok (även om jag är förvånad att ingen DIY har kommit med en bra ritning ännu trots allt är det bara en låda, en pump och en intervallstyrenhet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(även om jag är förvånad att ingen DIY har kommit med en bra ritning ännu trots allt är det bara en låda, en pump och en intervallstyrenhet).

http://ealex.aqua-web.org/kuvat/wavebox/index.htm

Ge oss alla mått så kan man se vad man kan åstakomma

När den pumpar ut vattnet i boxen stänger den av pumpen efter att allt vatten är ute eller forsätter pumpen att snurra?

Vart fylls det på vatten i boxen efter att den pumpat ut allt, några vatten intag i överkant...

Massa fakta vore kul och bilder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yttermåtten är (ca) 12x12x40 cm. Vatteninströmning sker genom dels pumputblås och genom servicelucka undertill (dvs luckan för utplockning av streampumpen för rengöring etc.).

Så vitt jag kan bedöma slås pumpen av, men intervallen är såpass korta att jag betvivlar att pumpen helt slutar snurra.

I och med att jag har ett aluram kar så funkar dessvärre inte de medskickade fästena särskilt bra utan jag måste bygga nya innan jag får det hela att funka optimalt, just nu lutar lådan snett framåt vilket gör att en stor del av vågrörelsen bromsas upp för mycket av stenar m.m. Detta medför just nu att de vågformationer som visats på de videofilmer som finns på nätet inte skapas, däremot blir det en ojämn och oregelbundenströmning i akvariet som vore svår att skapa med cirkulationspumpar.

Vad gäller djuren så verkar korallerna må alldeles utmärkt (än så länge) men fiskarna förefaller en aning konfunderade och håller sig helst mellan stenarna och simmar inte runt särskilt mycket, vilket jag iofs misstänker kommer att förändras när de blir mer vana vid den ökade strömmen i karet.

Ska försöka få tagit en del bilder, annars är det bara att komma och ta en titt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey.

Fästena är dåliga från tunze överlag så du kanske kan köpa en magnethållare.

Hur fort tömmer behållaren på vattnet behållaren rymmer ju bara ca 6liter å pumpen pumpar la 12000L/H så det kan ej vara många sekunder som den stänger av innan den sätter på igen.

eller är det detta man ställer in hur senare den skall sättas på igen...

Var nere hos Bengti torsdagshörde att han hadde en inne men då jag kom ner så var den redan borta. Hadde varit kul å se den live å inte bara på bilder etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog den som jag var och hämtade...hade lite bråttom att hinna tillbaka till Hisingen innan tunneln korkar igen även åt Kungälvshållet...känns som om det räcker att sitta i kö till jobbet på morgonen och från jobbet på kvällensmiley11.gif

Blir definitivt magnetfästen...har varit tvungen att kila fast den med en stor sten eftersom den medskickadesugproppen gav upp första dagen! smiley7.gif

Det långsamma intervall jag kör på just nu ligger på ungefär 2 sek, dvs 2 sekunder tömning - 2 sekunder paus - 2 sekunder tömning osv. Går att öka respektive minska detta detta intervall och jag har väl inte hittat riktigt rätt ännu, fast det initiala intrycket av att korallerna mår bra står sig. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ställa in resonansfrekvensen så att man får vågbildningen. Har man inte ställt in frekvensen rätt så får man inga vågor, det hela bygger på resonans.

Efter det så ska man justera in vilken kraft vågen ska ha.

Kan du förklara vad du menar.

Resonans för mig är då något fortplantar sig tex i en akvarieställning allt blir som en enda stor resonanslåda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lyckats få till en ganska underlig våg under natten, inte direkt i närheten av vad som visats i de tillgängliga filmerna med stora variationer vid respektive kortsida utan nu har jag ca 1,5 cm utslag vid kortändarna i vad som bäst kan beskrivas som en ganska långsam dyning samtidigt som jag har snabba vågrörelser också... Ser klart bra ut på SPSpolyperna som vajar rätt så kraftigt fram och tillbaka. Skulle man göra en jämförelse i naturen så ser det ut som ett ganska skyddat rev med krabb, låg sjö. Är väl inte på nåt sätt den "ultimata" vågen så jag lär väl fortsätta leta efter resonansfrekvensen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du förklara vad du menar.

Resonans för mig är då något fortplantar sig tex i en akvarieställning allt blir som en enda stor resonanslåda

Tänk dig att du gungar på en gunga. Genom att skjuta ifrån vid exakt rätt tillfälle så kommer du ännu högre. Samma sak är det med waveboxen. Genom att köra pumpen med rätt frekvens kommer hela vattenmassan att gunga högre och högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...