Gå till innehåll

KZ kickstart


Mejsel

Rekommenderade inlägg

När jag startade upp mitt 460L så använde jag mig av prodibios start up

hade endel inkörd sten och hälften inkört vatten.

men det funkade bra för mig startade upp karet på lördagsmorgon och på söndagskvällen satte i den lilla fisk och koraller som jag hade i RSM 130.

hade inga förluster.

info taget från www.prodibio.fr

START UP together in the same package STOP AMMO START and START Biodigest. It allows to quickly start the biological filtration of aquarium and then introduce a few hours after the first fish.

START UP NANO may be also used to treat a nitrite peak.

START STOP AMMO is a product based on extracts of specific plants whose main property is to trap the nitrogen from ammonia. Biodigest START is composed of bacterial natural nitrifying, denitrifying and optional selected for their ability to quickly initiate the nitrogen cycle and thus to transform the ammonia into nitrites, nitrates and nitrites into nitrate nitrogen.

START UP allows you to rapidly introduce third of your toughest fish in your aquarium (after 4 hours in fresh water after 12 hours in seawater).

/Chrille

Ändrat av Chrille_B
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ kickstart är något av det bättre som kommit inom hobbyn de senaste 20 åren tycker jag.

Från min tråd:

Jag prövade Zeovits kickstart och av alla sätt jag startat akvarier på var detta suveränt.

Dag 1 fyllde jag akvariet med vatten och blandade saltet och byggde upp stenen. Jag doserade 15ml Zeobak, 5 ampuller Biodigest, 60ml Zeostart och 18ml Spongepower.

Jag hade c:a 30kg sten som gått 3 månader i tunna och 30 kg nyimporterad sten.

Dag 4 placerade jag några montiporer i akvariet och de såg ut att acklimatisera sig otroligt bra.

Dag 8 tog jag alla koraller (c:a 45 kolonier) från min tillfälliga burk över till ny karet. Sedan den dagen har varenda korall växt.

Fick inte en alg på den nya stenen men några av de gamla stenarna drogs med skitalger i 3-4 veckor.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Efter de 14 dagar kan man köra bara 3 gånger i veckan zeobak ?

Just nu kör jag 6 droppar varje dag (första 14 dagar)

Efter kickstarten skall man köra enligt ett normalt schema, eller?

Som jag har förstått och fått rekommendationer om räcker det med 2 ggr/vecka. 1 droppe/100 liter nettovolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...