Gå till innehåll

Problem med lågt CA


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har problem med att jag inte får upp Ca värdet mitt KH har legat högt men nuär det nere på 8,6 men ändå får jag inte upp Ca. Jag ligger på 270-300 i Ca värde men trots dosering med balling calciumhydroxid och avbruten karbonatdosering så går det snarare ner än upp. Ph värdet har legat på 7,9 på morgonen och 8,35 på kvällen. Magnesium ligger på 1500 och salthalten är 1,025.

Tacksam för ett snabbt svar då jag redan tappat tre stenisar till korallhimlen.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Saliferttest som mätte ordentligt tills plötsligen den började visa ner mot 300. Jag bytte till en Tetratest och fick 430. Skaffade en ny Salifert och då visade den ungefär samma som Tetras. Du har bra magnesium, bra KH så det finns ingen anledning till att du skall ha så lågt kalcium tycker jag. Jag skulle konfermera (eller förkasta värdet) värdet med en ny test först. Sen får du se om det kan finnas något annat som äter kalcium, vad det nu skulle vara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft höga kalciumvärden och KH utan tillväxtzoner iofs.

Jag vet inte om du har så lågt kalciumvärde men det är väl där jag skulle börja i alla fall. Att konfirmera eller förkasta med en ny test. Sedan om det visar sig att testen är rätt så vette tusan var kalciumet tar vägen. Det kan inte fällas till kalciumkarbonat eftersom var ca 7 ppm fält kalcium skulle göra ca - 1 i KH. Fälls det som kalciumfosfat kanske? Men innan spekulationer - bekräfta eller förkasta värdet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Jag har nu köpt ett nytt test och det visar även det 300, mitt KH är nu nere på 7,4 och mg ligger på 1500-1600. Dessa två KH/MG tycker inte jag borde utgöra ett hinder för att CA nu ska kunna öka men det gör inte det ändå. Fler ideer så är jag tacksam, mitt kar är på ca 900 liter och jag tillsätter i nuläget 1600 ml CA ballingvätska där jag har blandat 288g/5liter. Med denna dosering borde värdet öka eftersom MG doseringen ligger runt 1000 ml/dag. Tillsätter jag alldeles för mycket så att det blir fel av den anledningen.

MVH

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ingen ballingexpert men behöver du tillsätta så mycket magnesium?

En annan fråga - troligtvis idiotisk - men jag ställer den ändå - är det säkert att det är kalciumklorid du tillsätter så det inte är något annat. Bytte du burk när detta började?. Ta en liter osmosvatten och lägg i 1 gram kalciumklorid och blanda väl. Du skall läsa ca 360 mg/l Ca om det verkligen är kalciumklorid och ingen vitfärgning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta - jag glömde att kalciumklorid förekommer som dihydrat. Då skall 1 gram i 1 liter ge ett kalciumvärde på ca 270. Molekylvikten för kalciumklorid i dihydratform är 146 och Kalciums molekylvikt är 40. Det ger att ett gram CaCl2*2H2O innehåller ca 0,27 gram (eller 270 mg) kalcium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för alla svar, jag har dragit ner på MG och och mitt KH ligger på 7,4 nu, mitt CA har nu börjat stiga och ligger på 380. Trolig orsak är nog ett för högt KH för i takt med att det gått ner så har CA ökat.

Tack för all hjälp, jag hoppas nu att det löser sig.

Är ett högt MG skadligt? jag har fått för mig att det inte skulle göra någon negativ verkan.

MVH

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående era funderingar kring vilka salter jag använder så är det fauna marins produkter, det är nog bara att konstatera att det blir till att starta en kalkreaktor istället då kostnaderna för balling i ett så stort akvarium skenar iväg rättså rejält.

MVH

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...