Gå till innehåll

Frågor angående pump tryck, flöden (akvarieutrustningsfråga men ej användningsområde)


hammar

Rekommenderade inlägg

Hejsan, tänkte kolla om det är någon vänlig själ här som skulle kunna upplysa mig lite, jag sitter med en del pumpar och inget kar att stoppa dom i för stunden, så jag tänkte använda dom till ett bevattnings system som jag tänker bygga ihop.

Så min fråga är om pumparna är tillräckligt starka för att kunna användas, har ett par aquabee up 1000 och new jet 6000 jag har tänkt koppla en pump till ett par dim/fog dysor som ska spruta näringslösning på rötterna av lite tomater och kanske chili, dysorna i fråga är den i plast ->

http://www.hansa-engineering.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Bete/UltiMist-Fog%20nozzle.pdf

Vet ej om dessa pumpar skulle kunna klara detta för jag har ingen aning om hur jag tar reda på hur många bar pumparna kan leverera, pumpen har jag tänkt placera Max 30cm under dysan/dysorna. Om detta inte funkar få välkommnar jag gärna tips på pumpar som klarar av detta, hoppas att dessa funkar bara eftersom dom är säkra för saltvatten, och näringslösningarna anat kommer använda är nog lika elaka mot materialen som saltvattnet.

(om denna fråga inte passar sig på detta forumet så ber jag om ursäkt, chansar här mest för jag vet att forumet kryllar av kompetent folk som kan tänkas kunna detta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tolkat databladen för dysorna rätt ger ingen av dessa pumpar det tryck som dysorna kräver. Det verkar som att lägsta trycket som behövs är 3 Bar.

AquaBee UP 1000 ger ett maxtryck på 0,13 Bar.

NewJet 6000 ger maxtryck på 0,35 Bar.

Ingen akvariepump ger ett sånt högt tryck. 3 Bar motsvarar grovt räknat 30 meter tryckhöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slanten har rätt - akvariepumpar funkar inte.

Det finns förstärkningspumpar (tryckstegrare) avsedda för Reverse Osmos - exempelvis här eller här

Det finns andra märken också.

Titta på reptilsidor - de dysar ofta så där kan du nog få tag på en bra pump.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren, får ta o leta vidare efter någon annan pumptyp, förresten borde det inte gå att förbättra trycket lite på akvariepumparna, tex genom att pumpa utan tryckhöjd dvs. pump och munstycke på samma nivå, samt att strypa utblåset med mindre diameter, borde inte det resultera i bättre tryck, fast antar att jag aldrig skulle kunna komma upp i 3 bar ändå, men det skulle vara kul o veta om det funkar på det sättet iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta på vilken max pumphöjd din pump har, brukar stå 1 meter, 3 meter eller något annat. Det är den höjden där pumpen inte orkar pumpa någonting! Dela maximala pumphöjden i meter med 10 - då får du trycket i bar (ungefär). Står det exempelvis 1 meter på pumpen (vilket är vanligt på många billiga pumpar) - då är maximala mottrycket 0,1 bar - över det så ger pumpen inget! Står det 3 meter så är max trycket 0,3 bar. Detta innebär att du inte kan använda någon akvariepump som jag känner till i alla fall för dysor som kräver 3 bar för att fungera. Du behöver då en pump som har sitt arbetstryck på 3 bar, dvs 30 meters lyfthöjd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, har varit borta ett tag och inte hunnit svara, men tack för all info Lasse och ni andra. Tror att jag bestämt mig för att testa med någon liknande pump Lasse länkat, koppla till en acumulator tank vidare till ett par solonoid ventiler kopplade till en timer, detta borde funka, hoppas bara det inte blir för dyrt :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset stig, en arbetskamrat var inne på samma spår men visste inte om man kunde få ut tillräckligt tryck från dom pumparna, nu ska jag bara hitta en timer som ska styra ventilerna (ska kunna ställas in med ett par sekunder på).

Förresten, denna tråden kanske kunde flyttas till gds/diy delen istället (om nu moderaterna tycker att den ska få finnas kvar, den är ju inte helt i rätt forum, gillar bara folket här)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag ju inte hur du ska ha växterna, men vi har en sådan här till växthuset och den fungerar faktiskt rätt bra, jäkla pillande att ställa in den exakt bara. Den kan ju även tillföra näring genom en tank som sitter på toppen, sen slipper man vattna oxå..

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...