Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

har aldrig vatt med om att vattnet har varit oklart, men det är det nu, karet har vatt igång lite drygt en månad, biologin har tatt fart och karet är nu fullt med brunalger, allt enligt reglerna, men ett "dimmigt" vatten. nån som vet??

Postat

Letar i böcker på vad det kan vara men hittar ingenting!! Någon?

Postat

har du haft fest låter som om nån har hält nått i prova med aktivt kol annars är det nog bra att byta vatten men frågan är om det inte kommer tillbaka när man inte hittar källan till det.

Vad har du för vatten värden ?

Övrig utr ?

Postat

jag sate in en filtermatta i sumpen, och idag är det glasklart igen. ingen fest heller. har hållt på med detta i 15 år o aldrig vatt med om detta innan. konstigt. men nu är vi glada igen.smiley2.gif.

Guest sharkbite
Postat

jag fick åxo grumligt vatten efter en månad ungefär men jag tror att det var när brunalgerna började att dö så jag körde med aktivt kol o filtervadd och efter en vecka ungefär så var vattnet klart och inga brunalger kvar,jag tror att det beror på algerna

MM

Postat

jag hälde vodka i mitt nano å det blev grumligt som fan men med lite aktivt kol å några dagar så är det klart igen tror deet va skivanemonerna som protesterade lite

Postat

Brukar inte det gula vara tecken på ammoniak eller åtminstone organiska ämnen som ansamlats? Tog du bort filtermattan efter att vattnet blev klart eller lät du den vara kvar? (ifall skräpet som den samlade på när vattnet blev klar börjat och brytas ner...)

Postat

Då är väl alger och plankton enda kvarvarande alternativ. Total mörkläggning 48 timmar brukar ta algerna. Är det plankton simmar de mot lampan om du stänger av alla pumpar en timme. UV brukargå bra mot både svävande plankton och alger.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har samma problem i mitt nystartade akvarium. Jag har 500 liter vatten som curkulerar runt, inkl sump, och 25 kg korallsand (ny, ej genomtvättad innan). Jag har inte tillsatt något organiskt än och vattnet är från osmosen.

Om jag ska köra aktivt kol, hur applicerar jag det? Tygpåse? Strumpbyxa?

Vilken sorts filtervadd ska jag använda?

Postat

det är bara att låta det vara ditt grus blir så när du inte tvättar det inna lägg i filter vadd om du har något fack för det i sumpen eller på nån pump

Aktivt kol gör ingen nytta i detta läge

Postat

Ok, tack

Jag har tryckt ned viltervadd mellan lamellerna i sumpen och utanpå returvattenpumpen. Varför tvättade jag inte sanden innan...smiley7.gif

Men den dagen jag ska använda aktivt kol, hur applicerar jag det? Vad hjälper det mot?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...