Gå till innehåll

Vad slår ut Montipora?


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Den senaste veckan har jag noterat att mina montiporor är synnerligen missnöjda med livet; indragna polyper, kala fläckar, viss blekning på flakvarianterna.

Drabbade arter är M. confusa, digitata, tre sorters flakmontipora, och peltiformis.

Värdena:

Temp: 26

Nitrat: 15-25

KH: 6,5 (försöker få upp det, håller på att justera in kalkreaktorn)

Ca: 410

Mg: 1200

pH: dålig upplösning på testet, men någonstans mellan 7,5 och 8, närmare 8.

Mina spontana gissningar är pH och eller Mg.

Det har ju skett en och annan ändring i karet på senaste; en del nya fraggar/koraller (fraggar på div sps, sen tillskott av en sten med skivor, en sten Blastomussa, en Catalaphyllia, och en sten med knappar), 90% av mina skräpalger har försvunnit på bara några veckor.

Skummaren skummar knappt någonting heller (APF600), skumpelaren stiger sällan över kanten på stigarröret, däremot blir det upp till centimetertjocka avlagringar av gegg i röret.

Inga andra koraller verkar missnöjda på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henric:

Skvätter i lite spårämnen för Fauna Marin Balling två gånger i veckan, några droppar. Har inte hittat något lämpligt att ersätta det med sen jag gick över till kalkreaktor.

Muha:

Kör med Salifert Mg-test, köpte det i januari, så det borde la inte ha blivit så gammalt?

Har lite magnesiumgranulat i reaktorn, så jag tillsätter inte något egentligen.

Norberg:

Är sniglarna såpass att man ser dom med blotta ögat? Bilder man hittar när man googlar så är dom ju synliga, men sånt hittar jag inte på mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg:

Är sniglarna såpass att man ser dom med blotta ögat? Bilder man hittar när man googlar så är dom ju synliga, men sånt hittar jag inte på mina.

Dom kan vara nattaktiva så det är inte säkert man ser dem på dagen. Kolla under montioporerna i skuggan och så. Men det är ju inte säkert att det är sånna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första tanke var nollad nitrat, men det hade du ju inte, så då börjar ju tankarna istället gå till kaliumbrist eller nån spårämnesbrist. Ibland kan även strontium vara positivt för SPS. Spårämnen kan du få låna av mig (Tropic Marins variant) för att testa om du vill, kalium tror jag jag ska ha kaliumsulfat och kaliumnitrat(du har ju en del nitrat redan så kanske inte det du vill ha) i torrform så bara blanda själv med osmosvatten. Men när det kommer till alla dessa saker så gäller det ju att ta det försiktigt med förändringar, men det vet du ju redan så.. Själv har jag ju alltid haft problem med just Montiporor och PE, och primärt har för lågt nitrat varit boven, kalium har varit nånting som ibland har gett liten effekt, Strontium tillsätter jag regelbundet ändå sen länge, men inte så att det ensamt i.a.f. ger nån bra PE på montisar..

Det är ju konstigt med att algerna försvunnit på samtidigt, det tyder ju på nån slags skifte i näringsvärdena, och Montiporor är enligt mig den känsligaste SPS:en för låga näringsvärden, så kolla lite mer på dessa, fosfat kan jag hjälpa med en Hanna fosfatmätare om så önskas, Nitrat, ja du kör väl standard Salifert på det så det är det ju inte mycket jag kan förbättra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani:

Fosfaten kan kanske vara en faktor ja. Tar gärna lite hjälp med att testa det, har inget sånt test.

Bytte fosfatremover för tre veckor sen, kör fluidiserat. Hade i ca 1½ dl, kanske för mycket?

Iofs så är det så mycket jag kört med sen i mars nånting, bytt ungefär en gång i månaden. (Aquacrown phosadsorb, järnbaserad).

Kalium vete tusan, nollade nitratet för någon månad sen, tillsatte kaliumnitrat, så lite kalium borde ju ha kommit med där.

Byter ca 40 liter vatten i veckan, så det borde väl komma till några spårämnen ändå... nåja.

Jag ska till Korallfisken idag och köpa lite spårämnen och sånt, så har du vägarna förbi kanske vi kan ordna nåt lämpligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer att nitrattester visar fel.......... Har du någon jämförelse med salthalt när du mätte 0 i nitrat och när du nu mäter 15-20? Nitratmätningen är känslig för kloridjoner. De påverkar resultatet Det kan man kompensera för när man gör en färgskala. Kloridjoner påverkar negativt - man läser ett för litet värde. Har tillverkaren kallibrerat skalan efter x promille i salthalt så kommer provet bli för högt om salthalten understiger kallibreringsvärdet på salthalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Tropic Marin Pro Reef sen två år tillbaka.

Efter att ha läst Janis tråd om trilskande montiporor så börjar det kännas mer och mer som nitratbrist.

Frågan är bara: är ett salifert nitrattest såpass känsligt att det kan få fel på 15-25 ppm med samma eller nästan samma salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du spår av nitrit i vattnet så kan den slå så mycket. Nitrit ger ett högre värde. Metoden går ut att med ett metallsalt omvandla nitrat till nitrit och sedan analysera nitriten. Eftersom denna omvandling av nitrat till nitrit är tidsberoende (fullständig omvandling kan ta upp mot en timme med kadmium som metallsalt) så har man kalibrerat färgskalan efter hur mycket som är omvandlat efter en viss tid. Har man då små mängder nitrit i vattnet redan från början så blir det stora slag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marin har två bra flaskor som fungerar bra tillsammans med kalkreaktor tycker jag, k och a elments tror jag att de heter. Alternativt fauna-marins ultra-organics och ultramin s eller Koralllen-zuchts produkter. Det finns mera, men det är väl dom här som är lättast att få tag på.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani:

Fosfaten kan kanske vara en faktor ja. Tar gärna lite hjälp med att testa det, har inget sånt test.

Bytte fosfatremover för tre veckor sen, kör fluidiserat. Hade i ca 1½ dl, kanske för mycket?

Iofs så är det så mycket jag kört med sen i mars nånting, bytt ungefär en gång i månaden. (Aquacrown phosadsorb, järnbaserad).

Kalium vete tusan, nollade nitratet för någon månad sen, tillsatte kaliumnitrat, så lite kalium borde ju ha kommit med där.

Byter ca 40 liter vatten i veckan, så det borde väl komma till några spårämnen ändå... nåja.

Jag ska till Korallfisken idag och köpa lite spårämnen och sånt, så har du vägarna förbi kanske vi kan ordna nåt lämpligt.

Troll: säg bara till när det funkar för dig att jag kommer över och hjälper till med lite mätningar med mera, whenever, whatever.

Kör med Tropic Marin Pro Reef sen två år tillbaka.

Efter att ha läst Janis tråd om trilskande montiporor så börjar det kännas mer och mer som nitratbrist.

Frågan är bara: är ett salifert nitrattest såpass känsligt att det kan få fel på 15-25 ppm med samma eller nästan samma salthalt?

Nitrat och kalium(mindre sannolik) är ju mina primära suspects, just montiporor visar detta på ett karakteristiskt sätt så jag vet när jag har lågt nitrat och hur mycket nitrat jag måste tillsätta för att få mysiga värden igen ;)... Mät(o)nogrannhet är ju en av Lasses gebit så där håller jag mig utanför diskutionen :D

Tropic Marin har två bra flaskor som fungerar bra tillsammans med kalkreaktor tycker jag, k och a elments tror jag att de heter. Alternativt fauna-marins ultra-organics och ultramin s eller Koralllen-zuchts produkter. Det finns mera, men det är väl dom här som är lättast att få tag på.

//Henric

Det är just dessa Tropic Marin produkter jag kört med, men har inte varit tillräckligt strikt för att säga bu eller bä.

Har samma problem fast jag har två små hysterix som börjar bli kala och helt vita, även en calendrium. Såg ni skrev om nitratbrist hur får man igång det då ? Vad beror det på att det är för lågt ?

Nitratbrist, det sker beroende på att man har en relativt låg belastning i karet jämfört med nitratförbrukarna, hystrix kan bli vita helt plötsligt bara för skojs skull verkar det, jag inte sett nåt direkt jag kunnat skylla på när hystrix har bleknat. Mäter man noll i nitrattestet så kan man bara gå till närmsta mataffär och köpa en påse salpeter och lösa den i en halvliter vatten, sen börja tillsätta små mängder tills man får ett lagom nitratvärde (för mig 0,5-2,5ppm) och sen underhållsdosera det så värdet hålls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag att jag har medelstor belastning, 5 chromis, två clowner, en gul kirurg och lite annan småfisk, på 420 liter nettovolym + sump. Sen har jag förvisso en rätt hyfsad skummare också...

Men ändå, jag tycker jag skyfflar i tonvis med käk åt fiskarna... Kanske inte är så farligt ändå...

Skaffade Salifert Trace Hard, Sponge Power och lite magnesium igår, börjar tillsätta lite försiktigt med det och nitrat för att piffa upp det hela lite.

Synd att det stora gröna flaket tog en hel del stryk, det är nästan bara tillväxtkanterna kvar, resten är täckt av brunt gegg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mätar Hanna-mätaren- Har den ett lägre 0 värde än typ Salifert? VAd jag menar är att när vi mäter 0 i fosfat så kan det vara upp till 16ggr mer än i havet. Om vi då vänder på det och säger att vi har 16 i fosfat så kan det vara upp till 32ggr mer än i havet. Och det finns väl många som har icke mätbart fosfat som har friska koraller. Jag tror nog att korallerna svälter. men att öka fosfaten är jag tveksam till. Sen tror jag att inte som du skriver, skvätter i lite spårelement ibland är tillräckligt. Och du skriver att ph är svårt att mäta, där har du kanske en felkälla. Du justerar kalkrektorn, har du stora kh förändringar så är det inte bra för korallerna. Så mitt förslag är att öka på med spårelemt och aminosyror och få ph,kh,Mg Ca stabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta mäter väl lägre än salifert ;), ytterst skeptisk dock till att nolla fosfaten det kommer alltid med lite med fodret och har man en kalkreaktor med korallkross så matar den med lite fosfat(för att inte tala om Red Sea och D&D salt).

Jag har länge haft knappt mätbara värden med fosfat då jag mätt med Rowa(som verkar vara något känsligare än den gamla hanna mätaren) och jag har aldrig fått problem därefter.

Det jag fått strul med är då nitraten bottnat, det brukar dock mest bara vara montipororna som krånglar eller saktar ner tillväxten vid låga/nollade nitratvärden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Rowalith C+ i min kalkreaktor, vet inte hur det är med fosfaten där.

KH pendlar ca en grad per tre dagar, som det ser ut nu.

Och sen en vecka tillbaka använder jag nu Salifert Trace Hard, enligt instruktioner, så spårämnena borde därför stabilisera sig dom med.

Men då kan vi avskriva fosfaten som någon bov, och tro mer på att nitraten är borta, check.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Fick du ordning på detta Troll??

Har två välväxta kolonier av röd montiopora som börjat blekna senaste tiden.

Har aldrig kunnat mäta några världen på nitrit eller nitrat men började med flytande kolkälla istället för BP, kanske kan vara det som gör att Nitrad gått under en farlig gräns.....

Har lite Kno3, kanske skulle börja droppa i lie ev det o se vad som händer? Sluta med kolkällan helt för ett tag?

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...