Jump to content

För gamla Salifert tester ?

Recommended Posts

Någon som vet hur känsligt det är med för gamla tester, tex Salifert ?

Har mätt bla mitt Mg förra helgen till 1230 med ett test som gick ut i maj i år. Testade idag med ett helt nytt då den gamla var på väg att ta slut o mätte då utan att gjort några extra tillsatser 3 dagar senare till 1440 !!! Man blir ju mörkrädd.

Någon som vet om tex KH, Ca , Fosfat o Nitrat är lika känsligt får då gäller det att köpa nya snabbt ?!

Hej!

Salifert måste ha ändrat något i sitt MG-test. Jag har upplevt precis samma sak, dock hade mitt test inte gått ut i datum.

Jag doserade ganska mycket MG, för att nå en acceptabel nivå. Med nytt test så visade det max, så jag fick späda ut vattnet med hälften osmos, för att komma till en mätbar skala...

Här står en del om det:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38670-Salifert-Magnesium-manual&highlight=salifert+mg

Samma erfarenhet här. Mitt test gick ut nu i precis, och akvariet har stabilt visat 1500 i Mg det sista halvåret.. nu testade jag med nytt MG test.. 1800.. kanske förklarar några av mina problem. tycker precipationen av kalk gått långsamt det sista, och också vissa färger varit annorlunda.

Peter