Gå till innehåll

Hur gör ni för att era Lps:er ska trivas


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag har en Lobophyllia som inte "svullnar" upp ordentligt. Skellettet syns som små piggar. Är det någon som har haft samma bekymmer och sedan löst problemet? Vad har ni för erfanheter och tips. Jag har euphyllia och bubbelkorall som fungerar bra.

Alla vattenvärden är bra.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är den placerad i karet? Lobophyllia är enligt mig inte helt glad i starkt ljus och stark ström, min gillar att vara i halvskugga av en revpelare eller liknande så den får välja själv hur mycket den vill exponera till ljuset. Starka strömmar gör att den drar ihop sig, och efter ett tag så går taggarna igenom epidermis. Om alger får fäste på dem taggarna (och det är en lite större tagg som sticker ut, små brukar den läka ut lätt även utan hjälp) så kan det vara lämpligt att knipsa av den nedanför där algerna fäster, då brukar den kunna läka ihop såret lättare. Sen nar du säger att vattenvärdena är bra? Hur är det med näringsvärdena? Det är lite olika för olika koraller vad som är bra, LPS-er gillar generellt lite mer näring än Acroporor med mera, och om man har väldigt låga näringsvärden behöver dem mat (antingen i form av mulm i Zeovitkar, eller stödfoder). När mina Acrosar ser som bäst ut brukar LPS:erna se som värst ut och vise-versa.

Bubbelkorall brukar vara en bra nitratinidikator hos mig, den drar ihop sig när nitraten närmar sig noll, så då vet jag att det är dags att dosera. Euphyllia är likadan fast mindre känslig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är den placerad i karet? Lobophyllia är enligt mig inte helt glad i starkt ljus och stark ström, min gillar att vara i halvskugga av en revpelare eller liknande så den får välja själv hur mycket den vill exponera till ljuset. Starka strömmar gör att den drar ihop sig, och efter ett tag så går taggarna igenom epidermis. Om alger får fäste på dem taggarna (och det är en lite större tagg som sticker ut, små brukar den läka ut lätt även utan hjälp) så kan det vara lämpligt att knipsa av den nedanför där algerna fäster, då brukar den kunna läka ihop såret lättare. Sen nar du säger att vattenvärdena är bra? Hur är det med näringsvärdena? Det är lite olika för olika koraller vad som är bra, LPS-er gillar generellt lite mer näring än Acroporor med mera, och om man har väldigt låga näringsvärden behöver dem mat (antingen i form av mulm i Zeovitkar, eller stödfoder). När mina Acrosar ser som bäst ut brukar LPS:erna se som värst ut och vise-versa.

Bubbelkorall brukar vara en bra nitratinidikator hos mig, den drar ihop sig när nitraten närmar sig noll, så då vet jag att det är dags att dosera. Euphyllia är likadan fast mindre känslig.

Jag är också inne på teorin om näringvärdena. Jag älskar sps:er och vill ha snygga färger. Jag har inte mätt på ett tag men är nog nära 0 på både fosfat och nitrat.

Jag har börjat att köra med reefpearls med aminosyror när ljuset har slocknat. Man ser tydligt fångstarmarna om jag lyser med ficklampa. Så vi får se om det kan vara lösningen eventuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Bubbelkorall brukar vara en bra nitratinidikator hos mig, den drar ihop sig när nitraten närmar sig noll, så då vet jag att det är dags att dosera. Euphyllia är likadan fast mindre känslig.

Jag har exakt samma erfarenhet med bubbelkorall och Euphyllia, men mina blir mindre om jag kan mäta mig till 5 eller mindre i nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte nitrat och fosfat igår och det var omättbart.

Har ni testat och överdosera aminosyror? Vad händer egentligen. Just nu kör jag med Ultra min S som verkat vara en kombi-variant med andra ämnen i också.

Det konstiga är att min bubbelkorall och hammar-euphyllia är utspända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultramin S innehåller ju en kolkälla samtidigt så den trycker ju ner nitraten samtidigt, det är ju bra i många fall, men kanske inte när man nollar näringsvärdena. Överdosera aminosyror fungerar bra för att tillföra kväve till karet, men det är ju ett bra mycket dyrare sätt än salpeter eller KNO3, jag kör med både korallfoder, aminosyror och nitrat :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte exakt syftet, men det är primärt i form av socker, närmare bestämt glukosmonohydrat (druvsocker).. Vet inte vem som hinner ta upp det först, men en del måste ju gå till bakterierna. Tror säkert att filtrerade blir taggade av det med, så jag misstänker det är syftet, men också skälet till att jag inte använt det. Har varit sugen att testa det flera gånger då flera med riktigt fina kar har använt det, men har insett att det inte är tillsatserna som gör karet, det är akvaristen bakom det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultramin S innehåller ju en kolkälla samtidigt så den trycker ju ner nitraten samtidigt, det är ju bra i många fall, men kanske inte när man nollar näringsvärdena. Överdosera aminosyror fungerar bra för att tillföra kväve till karet, men det är ju ett bra mycket dyrare sätt än salpeter eller KNO3, jag kör med både korallfoder, aminosyror och nitrat :).

Exakt vad använder du när du kör med korallfoder, aminosyror och nitrat? Nitrat är väl saltpeter förmodar jag, men de andra?

Själv så använder jag nitrat (salpeter) och Ultramin S. Ibland den ena, ibland den andra, och det har hänt att jag använt båda samtidigt. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag gör när jag kör med korallfoder, aminosyror och nitrat är att jag ser till att jag håller nitraten på runt 2.5ppm via tillsats av antingen kaliumnitrat (kalisalpeter) eller vanligt salpeter (Natriumnitrat), vilken spelar verkligen ingen roll.

Sen försöker jag att varje kväll få i nånting som är smått nog för korallerna att få tag i, i detta fall, med LPS så kan dom ju ta i princip all fiskmat så dem matar jag inte särskilt (men vill man kan man ju alltid punktmata dem, brukar mata ca 30min före belysningen släcks helt så brukar korallerna och andra nattlevande djur ha förberett för maten redan innan med fångspolyper med mera.

För SPS så brukar jag ta i antingen reef-pearls (min personliga favorit) eller saliferts korallfoder (tror även denna innehåller nån liten kolkälla men det är inte den största ingrediensen i.a.f.) men vilken föda som helst som har partiklar runt storleksordningen några mikrometer till några hundra mikrometer funkar lika bra. Aminosyror tar jag i några gånger i veckan och är lite osäker på om de gör nån skillnad mot salpetern, så är inte säker på att jag kommer köpa nån ny när den är slut.

Ser inga problem med att köra nitrat och Ultramin-S samtidigt, men har du några problem med karet Wiking? Annars är det ju dumt att ändra på nåt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Ser inga problem med att köra nitrat och Ultramin-S samtidigt, men har du några problem med karet Wiking? Annars är det ju dumt att ändra på nåt :)

Inget problem egentligen, förutom att mina koraller växer med snigelfart. Vad gäller Nitraten så måste jag ligga på ca 5 ppm för att de skall växa över huvud taget, men det fixar jag ju med salpeter'n. SPS har jag aldrig riktigt lyckats med. Funderar på om jag borde testa något korallfoder också, typ reef-pearls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med DD's nya serie med små burkar, där finns bl.a. LPS foder, i mitt fall svullnar alla LPSer upp när det kommer i karet, allt från dunkan till scolymia pumpar upp sig.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag ska testa deras produkter. Kan du locka fram fångstarmarna även dagtid när du matar med fodret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej alla :)

mina LPS visar alldrig sina fångstarmar. jag har bara en Trachyphyllia och en Favia/Favites koloni. och två euphyllia men dom har ju sina ute hela tiden.

om jag matar dom så sjunker dom bara ihop så det blir som en grop ner till munnen och då trillar ju maten ner i munnen. dom tar alldrig fram sina armar och petar ner maten i munnen men dom.

jag matar med artemia och mysis. kanske skulle testa DD`s reefpaste eller LPS mat?

vad är ReefPearls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser riktigt nice ut manne.

har med kört med DD sortiment både filter feder/ clam, sps, lps och reefpaste

doserar du de en och en eller,( jag har blandat alla i en pet flaskar och doserar det 3ggr i veckan)

har inte sett den effekten i mitt kar som du har på dina bilder.

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...