Gå till innehåll

Aktivt kol orsak til HLLE ...


Rekommenderade inlägg

Det är en utmärkt medicin mot hudparasiter även i saltvatten men koppar fördärvar LS så det är separat medicinkar som gäller.

När det gäller hål i huvudet sjukan så är den mer ett symptom än en sjukdom. I sötvatten kan det t.ex bero på metallförgiftnng. Bland botemedel har jag sett Flagyl, Aquafuran, Saltbad och totalrengöring + Aquasafe. I saltvatten kan det vara värt att det tänka på att den kan uppkomma vid överdosering av ozon och enligt inlägg 1 av överdosering av aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Octozin skulle innehålla organiska kopparföreningarar var en nyhet. Har du någon referens Stig - du blandrar inte ihop det med Protozin? Har användt det med stor framgång mot clownsjuka som är en flagelat. Det innehåller liknande ämnen som flagyl.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta verkligen detsamma som "hål i huvudet sjukan"? Min kirurg hade 3 hål i huvudet när jag köpte honom, kommer ihåg från sötvattenstiden att "hål sjukan" är mycket populär bland ciklider och det beror på näringsbrist. Kan tro det kan stämma för efter några veckors matning har dessa försvunnit!

När fisken har näringsbrist så tydligen tar den näring från "huden" och tillslut spricker hud och dessa hål bildas. Det konstiga var att det stod att det kunde ta flera månader innan dem försvann, men det tog nog max 1 månad för mina att försvinna. Tur det för han ser snyggare ut "hel"! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, lite skeptisk.......känns lite som potatischipslarmet för några år sedan

Dels så är jag övertygad om att HLLE i första hand är en näringsbrist-sjukdom (förmodligen i kombination med andra olyckliga omständigheter) - Dvs att problematiken till största delen ligger i ensidig och undermålig kost (artemia?)

Skulle vara då, om överdosering av kol bidrar till underskott av vissa mineraler, men det torde ju inte vara något problem om man sköter sina vattenbyten.

Men teorierna har varit många, för ca 10år sedan cirkulerade en teori om att krypströmmar i akvariet skulle vara orsaken...vem vet, det kanske är ett förgiftningsymptom orsakat av galvaniska föreningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som förut att hålsjukan kan bero på flera olika orsaker. Hålen motsvarar till dels ju vår näsa med oskyddat epitelskikt (det är inga fjäll i porerna) så jag tycker man kan dra några paralleller. T.ex Vattnets sammansättning - tungmetaller = frätsskador som i sig kan ge symptomet men också vara en inkörsport för virus eller bakterieangrepp. Så där har man tre olika vägar att gå när det gäller att åtgärda problemet. Vattnets sammansättning- brist på kolloider i kombination med näringsbrist = frätskador och så vidare. Är fisken försvagad av stress kan det nog också ge samma symptom. Jag har sett det i överbelagda kar hos en grossist. (sötvatten).

Det är nog som Lasse skriver att jag blandat ihop protozin med octozin när det gäller koppar. Men jag skall försöka kolla för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Leffe

Titta på artikeln här. Den är ingen lättviktare och den visar också på en trolig orsak - väg. Jag tror inte detta går att bara vifta iväg som teorier.

MVH Lasse

Jo, du har rätt Lasse - det är ingen lättviktig skara eller undersökning.

Det intressanta här är ju tydligen också skillnaden i kvalite på kolet, kommer att tänka på de olika "aktiveringsprocesser" av kol som förekommer, förångning är ju en metod, en av de andra involverar väl kvicksilver eller nån annan tungmetall.

det pratas ju också om att det är dammet som är huvudmisstänkt, kanske är nån marin variant av kolgruvearbetarnas sotlunga.....

Får väl erkänna att jag har begränsad erfarenhet av detta fenomen, jag har under mina snart 35år med saltvatten aldrig råkat ut för HLLE, men funderar i banorna runt någon slags mineral-migration eller vad det nu kan heta på kemispråk, eftersom också krypströmmar är med i resonemanget runt detta (även om det inte var en faktor i detta expriment)

Lasse, du missade väl inte skummarnas positiva inverkan i detta expriment :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...