Gå till innehåll

Vart kommer min onda cyano ifrån?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och för krig här hemma nu och har gjort det i över någon månad nu. Kriget är mot cyanon.

Av någon anledning har jag rik cyano tillväxt i mitt kar. Det är en svart halvtransparent bomullsaktig variant. Den höll sig i början mest till sanden men nu är den lite överallt.

JAg har försökt läsa rätt mycket om den men har inte hittat någon specifik hjälp mot den. Problemet som jag ser det är att jag vill få den att sluta växa, suga upp den som finns är inget större problem. Med vanlig luftslang så är det ganska lätt att få bort den, det mesta lossar ju lätt. Det blir alltid lite kvar här och där men om cyanon var försvagad borde det inte vara något problem.

Det jag blev oroväckt av är att jag startade ett till kar för ett tag sedan och då fick jag cyano där med! Då började jag bli fundersam.

Vad gör jag för dumt som gynnar cyanon i mina kar?

Jag har även tillväxt på röda slemalger i mina kar, fast den känns nästan sekundär mot cyanon även om den med är nog så irriterande...

Jag har ganska usle tillväxt på gröna alger. I det ena karet har jag gröna bubbelalger och mitt 80 Liters kar så har jag bryopsis tror jag, men de gör mest ingenting utan bara sitter där på sina stenar utan något som helst tecken på att föröka sig. Den enda algen som jag märker växer något är mina kalkalger i mitt 80 liters akvarium.

Jag har dessvärre ganska ont om tester, jag har bara KH test och Nitrit. Jag mätte KH för två veckor sedan ungf och upptäckte att det låg på 6.7, så jag har börjat ersätta avdunstningsvattnet med kalkvatten istället som får droppa i.

Jag har inget osmos vatten utan bara kranvatten till mitt kar, detta är den enda faktorn som brukar märka sig hårdare när jag jämför med andra kar här på guiden.

Karets invånare verkar må bra överlag men mina koraller brukar vara väldigt tempramentsfulla, de kan vara fullt uppsvängda en vecka och sitta ihopkurade nästa, eller tom från dag till dag. Karet har varit igång fyra månader iaf.

Jag har köpt en osmolator för att jag tyvärr inte hinner ersätta avdunstat vatten varje dag så antagligen svänger mina vattenvärden lite pga det. Men det känns som om problemet ligger primärt någon annanstans även om det här nog inte underlättar.

Fast vad vet jag, jag är fortfarande väldigt ny :-) Försöker lära mig.

Finns det något tokig jag gör kanske? Ska jag genast beställa osmos filter, nitrittesta kranvattnet, tillsätta något bra pulver, härda ut eller nöja mig med javaormbunkar och endlers i färskavatten karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är ju ett alternativ. Men jag suger upp en grov majoritet av alla cyano varje vecka, men den återhämtar sig alltid. Om cyanon har någon den gillar i mitt kar, kommer den inte bara komma tillbaka igen då ljuset kommer? Och hur kommer mina koraller reagera på mörker i tre dagar egentligen som sidofråga, kommer de återhämta sig utan större problem eller kan de bli svaga av att vara utan ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i sötvatten gör man så att man suger först upp så mycket man kan, sen släcker man ner i 3-4 dagar och lindar in karet i en filt eller likande så absolut inget ljus kommer in.

då brukar det försvinna, men sen måste man ju se till så alla värden osv är bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte kollat alla värden, kan inte kolla alla just nu ens. Vilka värden är det bra att kolla?

Jag installera mitt dimmer kit på min belysning och har dragit ned den nu, kan se fall tillväxten stannar av något nu på cyanon under kommande veckor. Släcka helt verkar otäckt men fortsätter det såhär så kanske det är något man får fundera mer över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medics antired är ju inte dyr, blir ju ca 20 kr per behandling av mitt kar. Men jag är inte så sugen på att kriga med sådana kemikalier(ser hellre att karet skapar en balans som tar hand om problemet). Men tar den verkligen cyanon med tro...

Ok, den bunten. Får se om det går få tag på sådana tester, kanske kan få hjälp av någon akvarist i närheten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medics antired är ju inte dyr, blir ju ca 20 kr per behandling av mitt kar. Men jag är inte så sugen på att kriga med sådana kemikalier(ser hellre att karet skapar en balans som tar hand om problemet). Men tar den verkligen cyanon med tro...

Ok, den bunten. Får se om det går få tag på sådana tester, kanske kan få hjälp av någon akvarist i närheten...

Nej!!!! Ta INTE aqua medics. Vill inte kränka företaget på nåt vis, men jag tänkte precis som du, aha där är nåt billigare. Där är många akvarium som har gått förlorade av just anti red. Skaffa därför red slime. Tydligen inte skadlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde red slime så dog alla mina sniglar, samt att jag fick en algexplosion av trådalger som jag fortfarande kämpar med... Ja, och cyanon är tillbaka...

Okej, men du var väl medveten om att medlet sänker din syrenivå i vattnet och kan få ph värdet att svänga? Sen så ska det inte vara i akvariet för länge, jag hade det runt i akvariet max 5 minuter eller nåt, sen startade jag skummaren och pumpa ut allt vattnet som skummaren tog upp tills den slutade, inga djur förlorade för mig och det blev tvärtom för mig, inga alger alls!

Du har nog haft i det för länge eller så har du gjort en överdos, d.v.s. kvävt dina djur eller skadat dem med ph värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dålig tillväxt på grönalger tyder på näringsbrist - inte överskott. Kan du se om dina korallers variation har någonting med ditt sätt att mata eller vattenbyte? Du har små kar som går att åtgärda med vattenbyte så jag skulle testa med utsugning så ofta som möjligt och ett nitrattillskott på 2-5 ppm per dag under någon (några) veckor. Ta 40 gram kaliumnitrat/natriumnitrat i en 50 cl petflaska och fyll upp till 500 gram med kranvatten. Varje ml av den häxbrygd ger sedan ett tillskot på ca 0,5 ppm på 100 liter vatten. Kaliumnitrat = salpeter, Natriumnitrat - chilesalpeter -> bägge finns i livsmedelsbutikens kryddhyllor - prova på OBS eller Kvantum uppe på norr!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men du var väl medveten om att medlet sänker din syrenivå i vattnet och kan få ph värdet att svänga? Sen så ska det inte vara i akvariet för länge, jag hade det runt i akvariet max 5 minuter eller nåt, sen startade jag skummaren och pumpa ut allt vattnet som skummaren tog upp tills den slutade, inga djur förlorade för mig och det blev tvärtom för mig, inga alger alls!

Du har nog haft i det för länge eller så har du gjort en överdos, d.v.s. kvävt dina djur eller skadat dem med ph värdet.

Tedd - så där enkelt är det inte. Jag var nog den förste att testa detta medel (se min gamla tråd om red slime remover) men har nu övergett metoden eftersom jag har i mitt tycke fått en del oönskade effekter efter användandet. Det har varit olika effekter - inte förutsägbart - vilket brukar betyda att grundläget i burken som behandlas är viktigt. Eftersom man för det mesta inte känner till alla parametrarna så blir det lite roluette över det hela vad gäller biverkningar. Att medlet tar bort cyanon är klart men jag har personligen inte klart för mig biverkningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stängde aldrig min skummare, men den fick inte heller frispel som vissa fått, utan den skummade som vanligt, möjligtvis liiite mer.

Inga djur förutom sniglarna verkade påverkade av detta.

Räkor, eremiter, fiskar, sjöstjärna överlevde.

Det är ju inte heller säkert att algerna kom av detta, men det kom i samband med detta, och det kom riktigt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns blandade erfarenheter av det jag använde redslime remover efter det att jag hade testat det mesta under någon månad.

All cyano försvann för mig och jag har inte fått tillbaka det fick heller inga direkta explosioner av andra alger.

kan ju också nämna att jag använde det enbart pga att jag skulle bort ett par veckor och inte ville förlora kriget mot cyanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar inte cirkulation ganska bra mot cyanon också? Hade problem i mitt gamla kar med cyano men i det lilla nu så har jag inte sett det alls. Har en ställbar pump så runt 4000l på ett 80l :) och väldigt få belysta delar med låg cirkulation.

//Danielj

Det kan hjälpa, men det kan gå så långt att remover kan vara den enda utvägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Nej, jag ser inget direkt mönster på korallernas beteende. Det verkar blandat, nu när jag dragit ned ljuset ser min Ricordea överlycklig ut dock, den kanske har varit halvskeptisk till ljuset i mitt kar, får höja det långsamt under en lång tid nu och vänja in den kanske...

Ska testa dit nitrat tillskott tips dock, om inget annat blir det spännande att se vad ett sådant gör i karet. Tack så mycket för det utförliga receptet! Det och lite lägre ljus kanske ger något.

Du nämner två olika Nitrat "ämnen" dock, ska jag blanda eller ta ett av de? Räcker det med salpeter eller ska jag blanda med den andra? Din slash känns lite tvetydlig. :-)

Danielj: Ja, det verkar vara blandade åsikter om det. Men jag har två stycken Tunze 6025 vars strålar möts och slår ihop av mitten av karet och skapar en turbulens som åtminstone dömt från ytan är relativt våldsam :-) Så jag borde inte ha dåligt flöde, det växer tom cyano för mig direkt under där vattenstrålarna går. Cyanon håller sig i princip enbart ifrån ställen där det är dåligt ljus.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja, OBS finns inte kvar längre sedan ganska många år men Kvantum lever ännu så nu har jag köpt ett paket(40g) salpeter och löst i en petflaska av rätt storlek. Fast enligt baksidan så är salpeter Natriumnitrat, får titta efter kaliumnitrat nästa gång jag är i affären och gå över till det då. För du tror väldigt rätt om du tror att jag inte kan något om mina kaliumnivåer :-)

Ska prova dosera 5 ml varje dag i ett par veckor framöver och se vad som sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För du tror väldigt rätt om du tror att jag inte kan något om mina kaliumnivåer :-)

Ursäkta mig - jag läste mitt inlägg en gång till och det hadde en ton av spydighet vilket inte var meningen. Jag skrev så eftersom jag tror ingen vet riktigt var kaliumnivåerna ligger eftersom de flesta tester är ganska så besvärliga och dåliga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget illa taget på något sätt :-) Du håller en trevlig ton i allt du skriver och jag uppskattar din hjälp. Jag har ännu inte kommit till det stadiet heller då jag tycker jag får ut så mycket av de flesta mätningarna jag gör då jag har lite svårt att greppa hur många grejer fungerar i ett sådant komplext system som ett rev. Så jag tar inte illa upp mot eventuella pikar heller.

Jag har lite grönalger i karet på några ställen nu, ska bli kul att se om de växer till sig under veckan som kommer nu med nitrattillskottet.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ja har precis som du lite problem med cyano, började häromdan med att dosera 1cl i 500 liter (Lasse KNO3 recept),

Har släckt ner så att det går bara blåljus Actinic och Osram67 i karet. Det ska bli kul o se om en daglig dos N o "bara" blåljus kan ha någon possitiv effekt på cyanon i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...