Gå till innehåll

pvc och tangit


danne031

Rekommenderade inlägg

Den i akvaristvärlden vanliga grå pvc'n kallas tydligen PVC-U. Tangit som är brukligt att använda fick jag lära mig igår, limmar verkligen inget annat än just -U.

Jag har nämligen kommit över ett uv-c som behövde lite rördragning, långhistoria kort det enda jag har att ansluta med är en liten mellanbit av vanlig vit pvc som används i avlopp. Som de flesta har under sina handfat och diskbänkar.

Tangit nyper inte på den vita så hur ska jag bära mig åt för att få ihop grå+vit?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vita som du köper i vanliga butiker är som Stig säger inte PVC utan polypropylen (PP) eller ev polyetylen (PE) båda är i princip omöjliga att limma då de är resistenta mot lösningsmedlen i limmet och därför inte binder sig till det. Den typen av rör svetsar man ihop m.h.a. ultraljud, men det är ju inget man har utrustning för att göra hemma. Det brukar vara enkelt att se vad det är för plast, brukar finnas nån typ av märkning antingen att det står PP, PE, PVC-U... på dem, eller att det finns en triangel av pilar med en siffra i, som står för en viss plastgrupp som kan tolkas här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jani. Problemet är att det verkar smått omöjligt att hitta en motsvarande grå bit, den behöver ha en krage på änden som hålls fast av en mutter på en kulventil. Ventilen är redan tangitad på pumpen och är av amerikansk modell. Jag testade alla alternativ som fanns hos Ted och han har ju rätt bra utbud :/Så med andra ord behöver jag få tag få amerikanska PVC-U delar då alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara amerikanska tumgänger och då kan det bli problem. Du skall inte använda rör med gummitätning eftersom du har tryck i systemet - kan bli blöta efterräkningar där. Möjligan kan Aqua-Line i Stenungsund hjälpa dig men du får nog åka ut med grejerna då.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kruxet är att det är ett demonterat uv med pump, returen var ett 20mm grått så det löstes utan problem.

Men tilloppet, där är allt alltså redan tangitat. På filtret är det gängat och tangitat en överföring till en pump som i sin tur har en kulventil tangitad, ena sidan av ventilen har inget rör efter muttern, till den kopplingen hittar jag inget rör som passar, utom mitt vita då.

Och ja, det är amerikanska tumgängor, hade med mig muttern till Ted men vi hittade ingen i millimeter sortimentet som passar. De ventilerna har en särskild nippel som funkar som muff till ett 30mm rör men inte ens nippeln passar då mm muttrarna har mindre öppning än ett rör.

Men, kulventiler har väl alltid gänga och gummipackning, hur är det då värre att skarva med gänga och packning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och ja, det är amerikanska tumgängor, hade med mig muttern till Ted men vi hittade ingen i millimeter sortimentet som passar. De ventilerna har en särskild nippel som funkar som muff till ett 30mm rör men inte ens nippeln passar då mm muttrarna har mindre öppning än ett rör.

Men, kulventiler har väl alltid gänga och gummipackning, hur är det då värre att skarva med gänga och packning?

Om röret (32 mm är standard) är lite större än öppningen i "muttern" så fixar du det med värmepistolen (och sedan tangit). När ni talade om de vita avloppsrören så trodde jag att det rörde sig om de som har en liten fasad "packning" som du pressar ner med hjälp av muttern. Den lösningen brukar vara vansklig att få hållbar under tryck. Samma är de lösningar som bara tätas med en "inskjutningspassning". Dessutom är gängången i de vita rören inte de bästa beroende på att plasten är lite "vinglig" så det går att dra så hårt att gängorna släpper.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det vita inte är PVC? Det finns vit PVC i tumstorlek - TMC har det på alla sina grejer. I så fall så tar du ett vanligt grått rör som inte riktigt passar in i den vita muffen och värmer ner den - sedan limmar du bara. Kopplingen sitter för övrigt på sugsidan av pumpen!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sugsida tillopp är inte det samma sak :) det spelar ändå ingen roll vilket som är vad för jag gör bara rör upp och ner i karet på både till och från så att säga.

Vet inte vad det är för material, vanligt svenskt avlopp som nog är 32mm för det passar i en grå muff, Tangit PVC-U biter inte för fem öre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara C-PVC eller ABS också, finns lim att köpa till båda sorterna. Du kan känna med en kniv och försöka utesluta PE och PP. PE går väldigt lätt att skära i, medan PP är oftast glasfiberförstärkt och är lite hårdare. C-PVC, PVC-U och ABS är mycket hårdare och sprödare och vill oftast inte ha med knivar att göra utan att där blir hack där man försöker fasa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara C-PVC eller ABS också, finns lim att köpa till båda sorterna. Du kan känna med en kniv och försöka utesluta PE och PP. PE går väldigt lätt att skära i, medan PP är oftast glasfiberförstärkt och är lite hårdare. C-PVC, PVC-U och ABS är mycket hårdare och sprödare och vill oftast inte ha med knivar att göra utan att där blir hack där man försöker fasa.

Både C-PVC och ABS kan limmas med tangit!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är helt riktigt att man rekommenderar olika lim till olika produkter och det är ju viktigt om man arbetar med tryck och värme. I vanligt akvariebruk har jag dock många gånger blandat materialen PVC och ABS och användt det lim som funnits tillgängligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är då om du inte skulle kunna använda den här artikelnummer 1050.1932 - figuren längs ner på sidan.

MVH Lasse

Ser onekligen bra ut, frågan är hur jag får tag på den?

Vad är det för dimension på kranen?

d25

Dn20

3/4

Står det på den, kragen på mitt vita 32mm passar väldigt bra mot o-ringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...