aoiitsuki Postat 23 januari 2012 Författare Postat 23 januari 2012 Då blev man ännu mera införstådd i vad det här är för problem. Kommer absolut köra dygnet runt. Blåser forfarande ut lite bubblor i karet. Ska kolla om lokala akvarieaffären har något som jag kan täta med. Det måste juh suga in luft någonstans. Är vanlig silikon att föredra? Citera
knabbuziak Postat 23 januari 2012 Postat 23 januari 2012 Vanlig silikon är inte att föredra, då de innehåller ämnen som inte hör hemma i akvarier. Däremot går det att hitta lämpligt silikon i vanlig bygghandel, men tyvärr vet jag inte exakt vad det heter eller vad man ska titta efter. Vet bara att det brukar vara bra mycket billigare än att köpa Akvariesilikon i akvariehandeln... Citera
Majki01 Postat 23 januari 2012 Postat 23 januari 2012 Vanlig silikon är inte att föredra, då de innehåller ämnen som inte hör hemma i akvarier. Däremot går det att hitta lämpligt silikon i vanlig bygghandel, men tyvärr vet jag inte exakt vad det heter eller vad man ska titta efter. Vet bara att det brukar vara bra mycket billigare än att köpa Akvariesilikon i akvariehandeln...Vanlig silikon innehåller anti mögel medel så använd inte det...Alla byggvaruhus säljer glas silikon utan anti mögel. Det kör du i akvarie jula hornbach osv osv . Brukar till och med oftast stå på dom "baksidan" väldigt liten text. Att dom går att använda till akvarie.Oftast är den transparent . Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
aoiitsuki Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Jag får sluta skriva när jag precis kommit hem ifrån jobbet, jag är nog lite virrig då. Jag menar akvariesilikon. Tänkte om det finns andra bättre alternativ till att täta med ? Citera
knabbuziak Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Det som jag sa innan och som Majk så bra förtydligade är nog det bästa funktions- och prismässigt till att sätta ihop glas i akvariemiljö. Men beroende på vad det är för ämne i delarna du ska täta kanske andra ämnen kan funka bättre...Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Jag använder glas silikon till allt, haha. Jag tätar plast skarvar osv på pumpar med det också, men jag tvekar på att ditt uv filter tar in luft, det kommer alltid lite tjuv luft med i transporten av vattnet. Speciellt uv filter då luft lätt samlas i det.Om det nu va uv filtret vi pratar om? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
aoiitsuki Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Det är uv filtret. Men det är någon koppling till insuget som tjuvnyper lite luft. Silikon fäster bra på det mesta bara man rengör det noga innan. Åker ner till firman sen och hämtar en tub glas silikon. Citera
aoiitsuki Postat 26 januari 2012 Författare Postat 26 januari 2012 Uppdatering*Uv filtret är fixat. Höjjt upp skummaren och bytt ut locket vid sumpen mot ett med hål i så skummaren sticker upp lite. Citera
aoiitsuki Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 Jag kommer lägga ut en intressekoll på det här akvariet med sten/fisk/sand och koraller. Detta enbart för att hålla Mx hobbyn vid liv. Så om ni är intresserade, skicka iväg ett pm till mig så återkommer jag om 1 vecka. Citera
Ricke Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 Jaså redan tröttnat du har ju knappt börjat! Citera
aoiitsuki Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 Nejnej. Jag har absolut inte tröttnat tjejen blev utan jobb nu och motocross säsong snart. Ska bara kolla så ekonomin håller till alla delar. Men jag hoppas jag kan behålla karet. Citera
Ricke Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 karet kostar ju inte mer än 200kr i drift i månaden + lite ström. Citera
Majki01 Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 Tråkigt att höra, men som Ricke skriver, driften är inte så dyr. Bara uppstarten som kostar lite. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
aoiitsuki Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 Ja det är tråkigt. Men förmodligen så kommer det att stå kvar bara att det inte lär hända så mycket mer med det på ett tag framöver. Kollar intresse ifall det skall säljas. Som sagt vet det om ca 1 vecka. Citera
aoiitsuki Postat 8 februari 2012 Författare Postat 8 februari 2012 Jippie. Karet stannar hos mig ett tag till Jag hade tänkt att byta ljusrör. Det är T5 jag är ute efter. Det sitter 6 stycken i just nu. Original rör som kommer med rsm 250. 3 vita och 3 blåa. Någon som har erfarenhet av bättre ljus till just Rsm 250? Citera
aoiitsuki Postat 11 februari 2012 Författare Postat 11 februari 2012 Idag blev det en heldag inne i Kalmar. Åkte förbi Kalmar akvarieaffär och tog med mig en Lobophyllia och ett Giesemann powerchrome 39watt actinic rör. Ersatte det mot ett vitt 10.000k. Så nu sitter det 4 stycken Actinic rör i för tillfället och 2 stycken vita 10.000k. Sen så åkte jag vidare ut till Lionofmarley och fick med mig en fin euphyllia och en acropora fragg. Så nu ser det lite roligare ut i akvariet. Citera
aoiitsuki Postat 12 februari 2012 Författare Postat 12 februari 2012 Taget med Iphone 4s kamera. Färgerna är skarpare på koraller och anemoner än vad bilden visar. Citera
Finess Distress Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Jaaaa.. ÄÄÄntligeeen! Jag letar efter en kis som kan tänka stort när det kommer till fisk! Och det verkar som om jag funnit en nuuuu! Är det sant att fiskar aldrig sover??? Citera
aoiitsuki Postat 23 februari 2012 Författare Postat 23 februari 2012 JAAAA!! Igår tog äntligen min Mandarin emot Artemia. Härligt! Citera
aoiitsuki Postat 24 februari 2012 Författare Postat 24 februari 2012 Min Iphone har lite problem med fokus mot ljuset i akvariet. Men man får anstränga sig lite när man kikar Citera
Laggeman Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Grattis! Det bör göra det enklare för dig att få den att hålla sig rund o go. Citera
aoiitsuki Postat 25 februari 2012 Författare Postat 25 februari 2012 Ja verkligen. Blev så jäkla glad när jag såg att han mumsade i sig artemian. Citera
aoiitsuki Postat 26 februari 2012 Författare Postat 26 februari 2012 Var på Zoogiganten i Lomma och jäklar va fina saker det fann där Jag kom därifrån med en Sjöborre och två pepparmintsräkor. Men nästa gång man åker förbi så blir det nog koraller. Mycket fina saker. Citera
Laggeman Postat 28 februari 2012 Postat 28 februari 2012 Synd att jag inte visste om det tidigare, då hade du kunnat få med dig en ny skivanemon hem. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.