Gå till innehåll

Hur märker man om man har för svagt ljus till koraller


Tedd

Rekommenderade inlägg

Japp, som rubriken lyder.

Hur märker jag på en korall om den får för lite ljus?

Är det märkbart eller det blir koraller dör långsamt?

Anledningen till att jag undrar är för att jag använder bara 2x54watt t5 rör nu, p.g.a. att försöka minska algtillväxt och värmeproblem.

Akvariet är på 450 liter och korallen sitter på en sten och är ungefär 20-30cm under vattenytan, klarar den sig med detta?

Sen skivanemoner, vad har de för ljuskrav? Tycker inte att jag hittar bra fakta om sånt här för de flesta räknar med att man har MH!

Korallen jag undrar över är en Sinularia sp.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, som rubriken lyder.

Hur märker jag på en korall om den får för lite ljus?

Är det märkbart eller det blir koraller dör långsamt?

Anledningen till att jag undrar är för att jag använder bara 2x54watt t5 rör nu, p.g.a. att försöka minska algtillväxt och värmeproblem.

Akvariet är på 450 liter och korallen sitter på en sten och är ungefär 20-30cm under vattenytan, klarar den sig med detta?

Sen skivanemoner, vad har de för ljuskrav? Tycker inte att jag hittar bra fakta om sånt här för de flesta räknar med att man har MH!

Korallen jag undrar över är en Sinularia sp.

Tacksam för svar

Du kommer inte att ta död på korallen. Men koraller livnär sig på ljus. Om korallen sitter precis under dina rör så fungerar det. Men om du skulle köpa på dig mer koraller så är det alldeles för lite. Jag har 500w på 350 liter.

Jag vet inte hur mycket du vet om saltvatten men läs på lite om hur du minskar näringsvärdena så kommer det att lösa sig med algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sinularia klarar sig i väldigt lite ljus faktiskt, detsamma gäller många skivanemoner. Om du låter åtminstone det ena röret vara blått så ser jag inga problem med detta. Sedan är det tyvärr inte så att algernas tillväxt helt är beroende på de näringsvärden man mäter upp i akvariet, man kan många gånger ha 0 i de olika näringsvärdena (och då menar jag 0) i vattenkolumnen och ändå ha kraftig algtillväxt. Den metod som jag tycker är bäst för att bekämpa alger är att använda betare, alltså djur som äter algerna. Dessa måste man sätta in i ett tidigt stadium, innan algerna bildat en för stor biomassa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för svaren! Jag gjorde som så att jag gick tillbaka till 4x54 watt igen, då det inte var nån mening med 2x54 watt för algerna kommer ändå.

Jag har 3 kirurger som betare, men tror de är rätt trötta på kiselalger nu. Får kanske utöka min städpartrull då den är rätt liten. Jag har bara 1 eremitkrabba och 4 sniglar. ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är kiselalger du har, så ska de försvinna rätt snart efter uppstarten. Men om du använder dig av kranvatten vid vattenbytena och algerna fortsätter komma, kan det mycket väl vara så att du behöver införskaffa en osmos med kiselfilter. Annars fortsätter du mata kiselalgerna med kisel vid varje vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är kiselalger du har, så ska de försvinna rätt snart efter uppstarten. Men om du använder dig av kranvatten vid vattenbytena och algerna fortsätter komma, kan det mycket väl vara så att du behöver införskaffa en osmos med kiselfilter. Annars fortsätter du mata kiselalgerna med kisel vid varje vattenbyte.

Jag skulle gärna vilja skaffa en osmos, men det ser krångligt ut att koppla. Bor i hyresrätt och vill inte såga i några vattenledningar eller nåt sånt. Jag tycker det är konstigt ändå att jag har problem med kiselalger nu helt plötsligt, har inte haft problem i somras med mitt första akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen kan du skruva på där duschslangen sitter idag och sen göra en dunk eller två med osmosvatten som du kan ha vid vattenbyte och påfyllning av avdunstat vatten. Så har jag min osmos, även om vi bor i hus. :)

Hur effektiv är en osmos mot kiesel även om man har silikatfilter, men det kanske är som att ställa frågan om filtermaterial som absorberar silikat, hur effektivt är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga att ett silikatfilter gör stoooor skillnad iaf vad jag märkt på mitt komunvatten, hade en period innan flytten till ny lägenhet då jag inte brydde mig om karet så mkt då planen var att sälja allt(vilket vi inte gjorde) och då fyllde jag på vatten direkt från kranen och från att inte haft ngt kisel till att ha massvis på 1 vecka

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ingen osmos för att köra bort kisel via ett silikatfilter - är bara att koppla det direkt på påfyllningsslangen! Sedan har Claes_A skrivit en del om att det råder en myt i de allra flesta fall om att kiselagsblommning beror på kisel i tillföselvattnet. Jag är benägen att hålla med honom i de alra flesta fall - en av de teorier som fins angående kiselalger är att de gynnas av låga nivåer av fosfat (nära 0,0) med hänsyn till andra konkurrerande alger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ingen osmos för att köra bort kisel via ett silikatfilter - är bara att koppla det direkt på påfyllningsslangen! Sedan har Claes_A skrivit en del om att det råder en myt i de allra flesta fall om att kiselagsblommning beror på kisel i tillföselvattnet. Jag är benägen att hålla med honom i de alra flesta fall - en av de teorier som fins angående kiselalger är att de gynnas av låga nivåer av fosfat (nära 0,0) med hänsyn till andra konkurrerande alger.

MVH Lasse

Hehe, intressant Lasse att jag läste precis exakt det du skrev om nu! :skrattar:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37477-Kiselalger-L%F6sningar&

Jag blev förvånad nu när jag läste det för det knäckte mig igår när jag gjorde fosfat test och såg att det färgades inte ett dugg till blått i testglaset. Jag vet inte om detta beror på att jag kör med Seagel nu som ska motverka bland annat fosfat.

Jag pratade med min lokala saltvattensbutik igår och han sa att han ville inte lova mig att osmos-anläggning skulle hjälpa mig med problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...