Gå till innehåll

När växter det så att det knakar?


LN21

Rekommenderade inlägg

Ja ja vet ju inte när det är drag i karet. Man läser i trådar att nu nu nu växer det så att knakar i karet. men jag vet inte era referenser

Ja sitter o jämför bilder där det ser olika ut,,,,, några exempel

Min gröna staghorn som är 15*20cm har växt 1cm längst ut på grenarna på en månad,,,,är det ok?

Växer det ok?

Mina confusa är mycke mera svårmätt eftersom dom breder ut sig samtidigt men låt säga att dom växt 1cm på "höjden" på en månad, fraggsamlingen har växt ihop men är ca. två knytnävar stor.

Är det ok växttakt??

Nu till huvudfrågan .. När kan man räkna att en SPS har fördubblat sig?????

Ja jo ja vet att det varierar i det oändliga, men ge er åsikt när tycker ni att det växer så att det knakar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag säger att det växer så det knakar i karet så är det ungefär vid den tillväxten som du pratar om det handlar om, mellan 1-2cm i månaden, som bäst har jag haft ca 1mm om dagen på en del acroporor, så det blir ju ca 3cm i månaden, men det är sällan de håller den tillväxthastigheten konstant nån längre tid. En SPS har enligt mig fördubblat sig när skelettet har den dubbla massan, det är ju inte helt lätt att se, men man kan göra en uppskattning rätt väl om man har ett gott minne, eller bilder ifrån flera tillfällen. Det "hemska" med SPS är ju att tillväxten är exponentiell i många fall, så de kan konstant dubblera sin storlek med nån månads mellanrum så länge värdena är bra, hade en Seriatopora caliendrum och en Acropora som på ca 1 år växte ifrån en liten fragg till större än en handboll. Det är lite jobbig tillväxttakt när man bara har 112L kar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det biomassan jag räknar och på de flesta sps så är biomassan mycket tunn så där blir det ytan. På LPS och mjukkoraller så är det oftast volymen som jag räknar. Knappar och mindre skivor så är det antalet. Stjärnpolyper = ytan

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det fortfarande svårt att se vad det är som triggar den snabbare tillväxten. Det är som att det blir en paus ibland, även om värdena är på topp.

Jag upplever det precis på samma sätt, Det kan växa så det knakar, för att sedan stanna av lite i någon vecka. Värdena är fortfarande samma, för att sedan sätta ännu mera fart och man får öka på ballingdosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det fortfarande finns avgörande faktorer till tillväxt som vi ännu inte känner till eller har kontroll på. För 30 år sedan så mätte jag 2-3 värden varje vecka. Nu mäter jag 7-8 stycken olika värden. Om 10 år finns det säkert ytterligare saker vi har koll på. Dessutom så är det ju riktiga hobbytester vi använder så man skall kanske inte tillskriva dem alltför stor betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triggern för tillväxttopparna är även för mig höljt i dunkel. Ibland växer det som ogräs för att sen tvärstanna, men jag tillskriver det nog till nånting naturligt i hur koraller beter sig, för samma beteende kan man se i princip hos alla djur och växter, de växer i etapper, tydligt när det kommer till kaktusar som jag hade som intresse för några år sen, och det hade inte några direkta relationer till vattning, ljus, näring, de bara växte snabbt i några veckor för att sen bromsa in och sätta fart igen..

Och som alla som varit tonåring gäller samma för människor, man fick växtvärk som höll i sig ett tag, sen slutade man växa osv, där letar man inte efter en trigger direkt, det bara är så. Jag har tolkat det likadant i karet, för jag kan inte se så länge jag har bra värden konstant att alla korallerna triggades samtidigt, det var en här och en där som växte som det inte fanns nån morgondag, resten bara slöade på solstolen. Att om man inte har bra värden i karet (speciellt ämnen involverade i skelettbildning) kan trigga en tillväxt på i princip alla koraller på en gång vid förbättring är ju klart som korvspad.

Så frågan är om man letar efter en trigger eller om det bara är nånting som ligger i generna, blir spännande att se om man kan hitta nån trigger, men jag tror att det i så fall är nåt hormon, och då är det inget jag kommer att tillföra karet i.a.f. för det finns ofta skäl till varför saker gör som de gör i naturen.

Hur är det för er andra, är det så som för mig att olika koraller växer vid olika tillfällen vid stabila värden, eller är det så att det verkar som alla sätter igång sin spurt samtidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har märkt att koraller växer lite mer om man klipper bryter lite i dom. Och när dom krigar om plats. Tittar man i naturen så tävlar dom om vem som får mest ljus och det är ju den som växer bäst som vinner! Så när en korall får växa ifred så tar den god tid på sig. Min teori!

Mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...