Gå till innehåll

remnes kar/projektbabbel-tråd


remne

Rekommenderade inlägg

Sådär, då har man lagt en beställning på så lite som 108st Cree XP-E/XP-G/XM-L_T6 3W LED:s. Nu finns det ingen återvändo :-) Eftersom XM-L LED:arna kräver lite mer ström, så tänker jag slänga på några kanalar med högspänning och högströms-kanaler (switchade strömstyrda dc-dc regulatorer) i min LED-drivare. Vi får se hur den designen blir...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sådär, då har man lagt en beställning på så lite som 108st Cree XP-E/XP-G/XM-L_T6 3W LED:s. Nu finns det ingen återvändo :-) Eftersom XM-L LED:arna kräver lite mer ström, så tänker jag slänga på några kanalar med högspänning och högströms-kanaler (switchade strömstyrda dc-dc regulatorer) i min LED-drivare. Vi får se hur den designen blir...

Kul att höra! Vi får försöka att utbyta erfarenheter under byggets gång så blir det nog galet bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, då har man lagt en beställning på så lite som 108st Cree XP-E/XP-G/XM-L_T6 3W LED:s. Nu finns det ingen återvändo :-) Eftersom XM-L LED:arna kräver lite mer ström, så tänker jag slänga på några kanalar med högspänning och högströms-kanaler (switchade strömstyrda dc-dc regulatorer) i min LED-drivare. Vi får se hur den designen blir...

Hur har tänkt fördelningen mellan XP-E/XP-G/XM-L i ditt bygge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

XP-G borde jag kanske inte skrivit, för dom köpte jag till sambons sjöhästkar. 6st XP-E R.B och 6st XP-G är till sjöhästkaret, resten går till mitt stora kar.

Jag har tänkt mig något i stil med :

post-2391-14468923659605_thumb.jpg

Jag kommer ha ganska mycket T5. Vet ej mängden T5 riktigt, antar det beror lite på hur kylflänsar och storlek på LED-grupperna kommer se ut. Målet är att fylla ut all yta på karet med ljus iaf :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Cyphastrea sp. eller en Turbinaria sp. (som inte börjat växa i flak ännu) kanske... Ser ju ut som den strävar efter ljuset så tror på en ljuskrävande korall i.a.f... Den står rätt skuggigt ser det ut som, blir spännande att se vilken färg den får när den kommer ut i ljuset.. Polypstorlek? uppskattar det till 2-5mm kanske ifrån bilden men är det helt galet så ändrar jag säkerligen mina val av möjliga koraller ;)

Ändrat av Benighted
Feta fingrar ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man dock på bilden så ser det ut som det finns ett skelett straxt under korallen som ser ut att passa relativt bra för att höra till samma art så jag tror den kan ha funnits hela tiden, men varit mindre synlig, nu när den får lite direkt ljus på sig så sätter den igång att växa mer, så kan det ju ha vet vattenmagin att göra, man ska inte tro att ett kar är moget efter ett år eller så, rätt vad det är ploppar det upp nånting nytt ifrån stenen bara för att nånting hänt med livsvillkoren för just den arten. Händer fortfarande ibland med sten jag köpte för över 3 år sen... Inte koraller då dock, tyvärr.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, LED:arna ligger i kartongen från RapidLED så fint i en hylla :D Bygget har stagnerat lite.. har haft mycket på jobbet och inte så mycket lust helt enkelt att bygga för tillfället. Ska försöka rycka upp mig inom snar framtid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Köpte mig en Go Pro HD2 kamera häromdagen och gjorde en liten testinspelning med 720p60fps, som sedan är omredigerad till 30fps (slow motion). Ganska fräck liten leksak om jag får säga det själv :) Kvaliten på filmen kan diskuteras dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]64039[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64040[/ATTACH]

ta.undrar lite hur du löste det hela med fötter? eller hade du sådan tur att ditt golv var plant just där.

räknar på bygga en egen ställning till ett 70x70 kub men befara just att mitt golv inte kommer vara rakt.och då känns det ganska jobbigt försöka jämna ut det på någe sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta.undrar lite hur du löste det hela med fötter? eller hade du sådan tur att ditt golv var plant just där.

räknar på bygga en egen ställning till ett 70x70 kub men befara just att mitt golv inte kommer vara rakt.och då känns det ganska jobbigt försöka jämna ut det på någe sätt

Mitt golv var långt ifrån rakt/plant :). Har en j*kla massa småbitar under hela möbeln som jag har fått sandpappra på tills jag höll på att bli tokig.. Hade jag byggt om möbeln idag hade jag beställt fötter ifrån tex http://www.wiberger.se/templates/fotter-rorplugg.htm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jahopp, då verkar jag åkt på någon jävla pest i karet. Mina acroporor har på senare dagar fått relativt stora "bitmärken".. och det verkar bara hända under natten. Någon som vet direkt vad det kan handla om? Det jag introducerat på sistone är 2st s.k "cylinderrosor" (Korallfisken-killarna kallar dom så iaf), samt några fraggar från Mekl.

Jag ska försöka ta en bild senare (försöker locka hit Benighted, och hans kamera :)).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bitmärken som i stora tuggor tagna, eller bitmärken som i att någon ätit på ytan av korallen?

Hade en lurvig krabba med blå ögon för någon vecka sen, kanske en halvcentimeter i storlek. Den betade och störde en acro så det blev små döda fläckar; tunnare vävnad och lite vitt i mitten.

Löstes genom ett bad i TMPCC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trollsvans: Det verkade som jag failat med balling lite, mätte.. och de flesta av mina värden låg i ..well, i botten kanske räcker att säga :D.. Aldrig varit med om liknande, alla koraller har tagit lite stryk. Ändå doserar jag 3dec / dygn.

Eftersom jag trodde att jag låg till på bra nivåer av ca, mg, och kh så utgick jag direkt ifrån att det var något skadedjur. Men det verkar inte så (som skönt är..). Nu hoppas jag att min ökade dosering inte resulterar i något knas att korallerna mår dåligt pga det :) Försöker hålla mig, men det är svårt.

Idag fräste jag mig även en liten fläkthållare till karet i plexi:

post-2391-14468925021245_thumb.jpg

post-2391-14468925020754_thumb.jpg

post-2391-14468925021013_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...