Gå till innehåll

remnes kar/projektbabbel-tråd


remne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

På sistone har jag blivit mer och mer paranoid över att få flatworms och andra skadedjur som sitter i koraller man tänker introducera i karet. Så jag tänkte helt enkelt köpa någon form av "korall-dipp", frågan är vilken av alla som finns? Om man googlar lite, så verkar "Revive" och "Coral RX" vara mest poppis, men samtidigt så skriver många att det praktiskt taget bara är Jod i dessa lösningar?

Någon som kan ge lite tips, eller dela av sig av sina erfarenheter på området?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte att det var på tiden att skriva något i min tråd. Hade ganska mycket SPS-död ett tag där jag öste ut en stor påse full med dött korallskelett - lite halvsorgligt. Mestadels Caliendrum som dog. Tror dock det beror främst på handhavande fel där jag inte skötte balling och vattenbyten ordentligt. Karet har inte repat sig än, och vi får väl se om det gör det.. Tror de flesta koraller har tagit stryk (vissa har foten på börjat dö på..). Time will tell.

post-2391-14468926171943_thumb.jpg

Håller dock på med lite nya projekt till karet, här är en liten smygtitt/bild :) Antar jag inte behöver berätta vad det ska bli i slutänden.

post-2391-14468926172204_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Mr_Ewing: Det stämmer nog :)

LN21: Kul att du gillar det :)

Kanske kan nämna lite annat som hänt i karet på tekniska sidan.

Jag slängde ihop ett litet kretskort som styr doseringspumpar, vattenpåfyllning och vågsimulering m.m (använder det dock bara för doseringspumpar än sålänge). Bästa prylen jag gjort till karet hittills :)

Jag köpte 3st "reservdelspumpar" för Grotech's doseringspump. Fungerar utmärkt :) Och en hel del billigare..Tror faktiskt även min mjukvara är bättre än de flesta på marknaden. Den har kalibreringsmöjligheter för pumparna så dom doserar exakt likadant samt möjlighet för "buffrings-tid" så man kan säga åt den att dosera x ml mer per dygn under en viss tid (tex en vecka) för att buffra i lagom takt.

post-2391-144689270049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr_Ewing: Det stämmer nog :)

LN21: Kul att du gillar det :)

Kanske kan nämna lite annat som hänt i karet på tekniska sidan.

Jag slängde ihop ett litet kretskort som styr doseringspumpar, vattenpåfyllning och vågsimulering m.m (använder det dock bara för doseringspumpar än sålänge). Bästa prylen jag gjort till karet hittills :)

Jag köpte 3st "reservdelspumpar" för Grotech's doseringspump. Fungerar utmärkt :) Och en hel del billigare..Tror faktiskt även min mjukvara är bättre än de flesta på marknaden. Den har kalibreringsmöjligheter för pumparna så dom doserar exakt likadant samt möjlighet för "buffrings-tid" så man kan säga åt den att dosera x ml mer per dygn under en viss tid (tex en vecka) för att buffra i lagom takt.

[ATTACH=CONFIG]84221[/ATTACH]

Riktigt schysst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr_Ewing: Det stämmer nog :)

LN21: Kul att du gillar det :)

Kanske kan nämna lite annat som hänt i karet på tekniska sidan.

Jag slängde ihop ett litet kretskort som styr doseringspumpar, vattenpåfyllning och vågsimulering m.m (använder det dock bara för doseringspumpar än sålänge). Bästa prylen jag gjort till karet hittills :)

Jag köpte 3st "reservdelspumpar" för Grotech's doseringspump. Fungerar utmärkt :) Och en hel del billigare..Tror faktiskt även min mjukvara är bättre än de flesta på marknaden. Den har kalibreringsmöjligheter för pumparna så dom doserar exakt likadant samt möjlighet för "buffrings-tid" så man kan säga åt den att dosera x ml mer per dygn under en viss tid (tex en vecka) för att buffra i lagom takt.

[ATTACH=CONFIG]84221[/ATTACH]

Cool.

Hur styr du den mjukvarumässigt?

Måste du ha en dator kopplad till den hela tiden?

Vad händer vid strömabrott tex, måste den "kalibreras" om?

Lite mer information hade varit intressant.

Något man kan knåpa ihop med basic lödkunskaper?

Du kan inte tänka dig att skriva en howto artikel om den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu styrs den via en virtuell COM-port via USB (CDC), dvs man kopplar in den till en dator och använda ett terminalprogram (putty tex) som ansluter till en COM-port så får man slå kommandon för att sätta parametrar, eller skriva ut inställningar osv.

Det krävs ingen dator kopplat till den, endast när man vill fixa till inställningarna. Tanken är dock att COM-porten ska bort, och man ska konfigurera via antingen en Android-app eller/och ett C# program under Windows (via USB).

Benighted(Jani) har lött ihop ett av mina kort som han tänkt använda också, och han ville nog ha ett Windows-program, så han får stå för den delen. Jag själv håller på att snickra ihop en Android-app till min tablet :)

Alla inställningar sparas i flashminnet på processorn, så dom överlever strömavbrott.

Att bygga eget, kortet har en hel del ytmonterat, men det är inga större problem skulle jag säga. Om man har en skaplig lödkolv och lite fluss så ska det nog gå vägen för de flesta.

Jani lyckades ju löda ihop sitt, och hans händer skakar som en gubbe på 90-bast :skrattar:

Storleken är på 50x50mm.

post-2391-14468927007889_thumb.jpg

Kortets in/utgångar osv:

* 5st utgångar för att driva DC-motorer (doseringspumpar) alternativt kan man använda kanalerna till att driva reläer (tex slå av/på belysning eller pumpar). Det är helt upp till användaren :)

* 2st Analoga utgångar för att driva Tunze Stream-pumpar (0-8v) för vågsimulering eller 1-10V för dimmning av belysning.

* 2st Vattennivå-ingångar (flottör och/eller optisk).

* 1st 1-wire buss för temperatursensorer (går att ha många sensorer på).

* Klocka med batteribackup (super kondensator). Bör klara några dagar utan ström innan den tappar tiden. Har faktiskt inte mätt, kanske klarar mycket längre tid.

* 1st USB port

* DC-jack, drivs av 12v adapter/nätagg.

* Uppgraderingsbar via USB.

* 1st analog ingång.

* Lite I/O pinnar för ev framtida bruk.

(* 2.4ghz Radio transceiver - optionell via kontakt, svarta saken vid övre vänstra hörnet på bild2).

Marko, angående artikel, vet inte om det ger så mycket just nu? Med artikel antar jag du menar mer en "guide" för hur man bygger ihop ett kort och får det att fungera? Första steget är väl isåfall att jag lägger ut de filer som behövs till PCB-fab för att folk ska kunna beställa PCB från någon tillverkare + en komponentlista samt firmware. Frågan är dock om det ens finns intresse bland forumets medlemmar med en sån här pryl?

Jag själv har nog inget större intresse av att sitta och löda ihop kort och sälja, det är alldeles för tidskrävande. Men en guide / och support hjälper jag gärna till med.

Benighted: Hur pass svårt skulle du säga det är att bygga ihop ett kort?

post-2391-14468927007414_thumb.jpg

post-2391-14468927007663_thumb.jpg

Ändrat av remne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska tillägga att firmwaret (mjukvaran) är långt ifrån klart. Både jag och Jani arbetar med det lite då och då.. Men det är ju ett hobbyprojekt, så det finns ingen tidsestimering för när det blir klart (läs, när allting på kortet går att använda) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Andreas :-)

En liten lustig sak, jag har ett kort som gör samma sak fast bara doseringen och den konfigureras på exakt samma sätt, terminalprogram och putty via USB/CDC. Kört det i nästan 2 år och det har funkat utmärkt.

Jag fuskade lite och köpte expansionsdelen till bubbelmagus doseringspump, det är bara pumpar i lådan med kontaker till pumparna och då var det riktigt bra pris även på den.

Smart med buffrings möjligheten, så man inte glömmer justera ner om man tillfälligt ökar.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårighetsgrad på lödning, ja, man ska nog vara bekant med elektroniklödning innan man ger sig i kast med det, jag tror att om man lött ett eller två enklare elektronikprojet från t.ex. velleman med god kvalité på lödningarna så ska man nog klara av detta rätt bra med lite vägledning om hur man ska löda ytmonterade komponenter.

Så kanske inte det första man ska göra om man aldrig lött, eller har svårt med att löda komponenter som går igenom kretskortet, då rekommenderar jag att köpa ett velleman kit på kjell & co som verkar kul och öva på (mycket bra övning och man får en bra pryl man "byggt själv" på köpet).

För just detta kort skulle säga det är väldigt väldigt bra med en en löd-station med temperaturinställning, en 2-3mm stor mejselspets till lödkolven, en bra spetsig pincett (finns ett OK kitt på Kjell & Co för elektroniklödning)... Extra fluss är nåt jag skulle säga vara nödvändigt, kan vara lite klurigt att få tag på lokalt om man inte har Elfa i närheten, men är ju lätt att beställa..

Som sagt, det är mycket kvar på programvaran fortfarande, tidsbristen hos oss båda är ju rätt så stor, och man har många projekt som pockar på ens uppmärksamhet, så att säga när det skulle kunna vara klart är omöjligt... Tror både remne och jag har tanken att göra det hela mer eller mindre som ett Open Source Hardware projekt så det kommer säkert bli möjligt för er att få tag i det, och det som är bra med att även hårdvaran är open source är att man kan modifiera den enligt sina egna behov, och även om jag fick ett exakt likadant kort som remne använder så har jag börjat göra små modifikationer på det så att det uppfyller mina krav bättre, det är väldigt svårt om man inte har tillgång till kopplingsscheman och liknande, om man inte behöver en utgång till det den är tänkt för, och kan programmera mikrocontrollern så är det ju bara använda den utgången till det man vill...

Men som sagt, man ska inte tro att det här är som att köpa en GHL doseringspump, det kommer krävas att man löder själv och så vidare om inte nån annan tar på sig att bestycka korten helt, självklart kan jag stå till tjänst att löda dit de svåraste komponenterna, så behöver man bara göra de enkla men tidsödande delarna själv, och frågan är som remne sa det om det ens finns ett intresse för såna projekt... Hjälp och stöttning får ni självklart av oss om ni skulle besluta att hoppa på båten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tid tillbaka så har jag märkt att en del pellets i min biopelletsreaktor har börjat klegga ihop, så för ett par dagar sedan så bytte jag pump(ar) på min biopellets och fosfatremover-reaktor. Flödet ökade markant och pelletsena klumpar inte ihop sig längre. Idag (några dagar senare) tycker jag mig att mina SPS'er färgar ut bättre. Det kanske kan är någon form av placeboeffekt i min hjärna, men jag tycker att korallerna ser mer färggranna ut.

Någon annan som har liknande erfarenheter?

post-2391-14468927072306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...