Gå till innehåll

remnes kar/projektbabbel-tråd


remne

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans.

Är väl på tiden att man gör en tråd på guiden om sitt kar.

(ps. en vän som försöker fånga lite fiskar på kameran....utan större framgång)

post-2391-14468923127452_thumb.jpg

Burken är ett Optiwhite på måtten 130x80x60cm, samt sump på runt 200 liter. I det simmar en mindre mängd fiskar, och det bor även lite såna där pinnar och annat i diverse färger :-). Det hela sattes igång för lite över 1 år sedan, och det har väl fungerat OK sedan dess. Hade dock lite problem i somras under värsta värmeböljan. En röd flakväxande montipora bl.a dog.

Grundläggande teknik:

2x250w MH, 4x54w T5,Grotech HEA-250, 2st Deltec reaktorer med Biopellets samt Fosfatremover.

2st Tunze 6105, 1st tunze 6055, Eheim 2400l/h retur.

Djur:

3st flavescens (en bor dock i sjöhäst-karet just nu, pga utmobbning)

1st hepatus

2st diamondgoby

x antal snäckor

2st percula clowner

1st kaninfisk

3st putsarräkor

1st boxershrimp

1st mantis

Koraller:

caliendrum

caulastrea

euphyllior

några skivor

flakväxande montipora

gorgonia

+ en bunt mer acro's.....kan inte namnen på alla..sånt här låter jag Jani (Benighted) hålla reda på åt mig :-)

Underhåll:

Gör inget särskilt eg. Manuell balling när jag orkar samt fyller på med osmosvatten. Jag är nog ganska slarvig med karet, men det har funkat hittills för mig ... :)

Framtida planer:

Slänga ut MH, och in med mer T5 samt LED. Akvariedator.

För tillfället håller jag på att kika på LED belysning (som så många andra). Drivkort och armatur för min sambos (Elliz här på guiden) sjöhäst-kar kommer dock gå före mig, då hon köpt nytt (mindre, 8-kantigt) kar så är det lite mer hög-prio för att få igång det. Driverkortet är i byggnadsstadiet, och baseras på samma led-drivare som Janne86 använder, fast med lite mindre kanaler.

CAD-programmet jag använder har en ny häftig video-funktion, så det kändes skoj att lägga upp en liten "preview"-video här :-)

För den som är intresserad av lite mer info, så satte jag upp en väldigt strikt och simpel kravspec för kortet.

konfigureras m USB via dator (windowsprogram). Ingen LCD och annat jokks. Max 2st knappar. Klocka m batteribackup, 2 < LED-kanaler < 4. Hela kortet skall kunna drivas av endast 1 nätagg för både LED och processor etc. (lämpligen 24v). 10x5cm är kortet på idag.

Slänger med en liten bild på två av sjöhästarna också, för skojs skull :-)

post-2391-14468923124885_thumb.jpg

....Vidare till mitt kar.

Lite byggbilder etc kan ju alltid vara skoj också:

post-2391-14468923125361_thumb.jpg

Stommen är baserad på ett "recept" från reefcentral, med vissa mindre modifikationer. Finns någon bamsetråd där, kan säkert leta upp den om någon är intresserad. Armaturen är gjord av plåt av en lokal plåtslagare. Tanken var nog inte att den skulle bli "slutarmaturen", utan snarare ett litet test.. Men den fungerar OK, så den har fått hänga kvar..

Min tankegång med tråden är/var nog främst för att skriva om nuvarande akvarierelaterade projekt och självklart om mitt kar och ev sambons hästkar. Just nu går det dock mycket i salt-elektronikens vägar, som det kanske märks. Men jag hoppas ingen har något emot det :)

Som slutkläm måste jag nog också nämna/säga ett stort tack till Crillo och Jani här på guiden, som hjälpt mig i ur och skur med allt från designen av karet, till rördragning.. och ..ja allt :-) Är guld värt att kunna bolla ideer och tankar med någon insatt. Många nybörjarmisstag undveks nog där.

/Andreas

post-2391-1446892312517_thumb.jpg

post-2391-14468923125255_thumb.jpg

post-2391-14468923125635_thumb.jpg

post-2391-14468923125734_thumb.jpg

post-2391-14468923127363_thumb.jpg

Ändrat av remne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Wee, äntligen har Remne startat en tråd om karet här, ser nice ut som vanligt, men banne mig att dom där Seriatopora caliendrum har växt, har i.o.f.s alla andra pinnar också... Men är det inte dags att rensa bort det där snabbväxande ogräset och köra det där mjukiskaret som det var tänkt ifrån början? ;)... Men vi måste ju få in lite mer färggranna LPS:er i det där karet, en sak du kan få från mig rätt snart är ifrån denna Acanthastrean, som jag tänkt vinkelslipa lite fraggar ifrån igen igen :)

post-4092-14468923127923_thumb.jpg

ska "plantera" om denna snart med så att den har nåt att växa över som man kan fragga loss sen

post-4092-14468923128099_thumb.jpg

Har du funderat nåt på en fin mussla, tror jag skulle göra sig i ditt kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela ser bra ut :smiley20:

För tillfället håller jag på att kika på LED belysning (som så många andra). Drivkort och armatur för min sambos (Elliz här på guiden) sjöhäst-kar kommer dock gå före mig, då hon köpt nytt (mindre, 8-kantigt) kar så är det lite mer hög-prio för att få igång det. Driverkortet är i byggnadsstadiet, och baseras på samma led-drivare som Janne86 använder, fast med lite mindre kanaler.

CAD-programmet jag använder har en ny häftig video-funktion, så det kändes skoj att lägga upp en liten "preview"-video här :-)

För den som är intresserad av lite mer info, så satte jag upp en väldigt strikt och simpel kravspec för kortet.

konfigureras m USB via dator (windowsprogram). Ingen LCD och annat jokks. Max 2st knappar. Klocka m batteribackup, 2 < LED-kanaler < 4. Hela kortet skall kunna drivas av endast 1 nätagg för både LED och processor etc. (lämpligen 24v). 10x5cm är kortet på idag.

Blir lite avundsjuk på dit CAD-program. :smiley24:

Tror det är många som kan vara intresserade av en helt intergrerad lösning för ett fåtal kanaler så du får nog vara beredd på att göra fler när du är klar.

Blir intressant att se hur det hela faller ut :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne: Jag fick faktiskt PM igår från en person som ville ha kort... Dock vet jag inte om jag har så stort intresse av att sitta och bestycka kort, eftersom det tar en hel del tid :). Vi får se hur det blir...

Ja så är det ju. Det är ju kul att andra vill köra det man gör men just bestycka och löda är inte det man egentligen helst vill hålla på med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så är det ju. Det är ju kul att andra vill köra det man gör men just bestycka och löda är inte det man egentligen helst vill hålla på med :)

Å det säger du nu :)

MVH Lasse

PS Jag har inte monterat upp än - det blir troligtvis om 2 veckor, kanske snabbare eftersom jag kraschade (läs badade) en modul i går kväll igen :x:censur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å det säger du nu :)

MVH Lasse

PS Jag har inte monterat upp än - det blir troligtvis om 2 veckor, kanske snabbare eftersom jag kraschade (läs badade) en modul i går kväll igen :x:censur:

Ibland får man ta det lite jobbiga (alltså bestycka/löda) också för att det ska bli kul :)

Hoppas du får igång modulen efter avspolning och tork då. Har ingen koll på hur det är med fuktkänslighten på LED chippen, men nu har ju du testa lite då ;)

MVh

/Janne

P.S @Lasse : Ny programvara är på gång innan dess!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Klant! :-)

Janne68 : Har du några planer på att open source'a ditt kort till "allmänheten"? Jag funderar på om det ger något/kan vara en idé att göra något slags "repository" här på guiden (kretscheman, kod, tillverkingsfiler för PCB.. etc). Lite som DIY, att folk ska kunna tillverka egna kort? Det känns som det är ett till/nytt steg i rätt riktning. DIY finns ju på ungefär allting förutom elektronik i salthobbyn. Risken är väl dock att folk försöker sig på för avancerade saker och det slutar i nerbränt hus eller bara trasiga kort...

Har moderatorer kanske någon tanke/åsikt om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne68 : Har du några planer på att open source'a ditt kort till "allmänheten"? Jag funderar på om det ger något/kan vara en idé att göra något slags "repository" här på guiden (kretscheman, kod, tillverkingsfiler för PCB.. etc). Lite som DIY, att folk ska kunna tillverka egna kort? Det känns som det är ett till/nytt steg i rätt riktning. DIY finns ju på ungefär allting förutom elektronik i salthobbyn. Risken är väl dock att folk försöker sig på för avancerade saker och det slutar i nerbränt hus eller bara trasiga kort...

Har inte riktigt tänkt klart på den biten, har fullt upp ändå :)

Men om jag funderar lite rakt av nu så har jag väl inget emot att släppa saker i någon lämplig "Open variant". Kort ser jag inga problem med men samtidgt är ju frågan hur många som blir glada över ett kort med ytmonterat. När det gäller programvaran så ställer det ju rätt höga krav (känner i alla fall jag för att de ska ge något) på att man gör det väldigt väldokumenterat och välstrukturerat (naturligtvis är det ju redan det..eller..hmm.). Sen finns det vissa licensproblem också som jag inte vet hur man hanterar, då tänker jag på VID/PID för USB.

En variant för hårdvaran är ju att man gör; en mer DIY vänlig version av en del lösningar, kanske t.o.m. hålmonterade när det är möjligt.

Men som sagt, jag önskar man hade mer tid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å det säger du nu :)

MVH Lasse

PS Jag har inte monterat upp än - det blir troligtvis om 2 veckor, kanske snabbare eftersom jag kraschade (läs badade) en modul i går kväll igen :x:censur:

Kanske dax att du gör en vattentät variant nu Lasse ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag söker efter ett korall-lim jag hade en gång i tiden. Det är 2-komp lim, fast endast 1 "korv" där innerkärnan är mörkare. Färgen är grå+mörkgrå i innerkärnan... någon som vet vilket jag menar? Jag kan inte minnas märket :\

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah, så pass, tack Manne!... Satt faktiskt och letade efter Grotech för jag ville minnas det var så... men då är den alltså en gammal produkt. Jag är lite anti mot alla dessa rosa/röda klet....Har Deltec's nu, och tycker det funkar skit. Smutsar ner vattnet och har otroligt dålig fästförmåga + att det är fult med rosa, tills det växt över :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah, så pass, tack Manne!... Satt faktiskt och letade efter Grotech för jag ville minnas det var så... men då är den alltså en gammal produkt. Jag är lite anti mot alla dessa rosa/röda klet....Har Deltec's nu, och tycker det funkar skit. Smutsar ner vattnet och har otroligt dålig fästförmåga + att det är fult med rosa, tills det växt över :)

Jag provade grotechs A-B för en tid sedan, och kommer nog aldrig använda något annat! väldigt lätt att hantera, fäster bra, kletar inte och luktar faktiskt inte skit heller :) bara upplevt positiva saker med det. finns i både rosa och grått. Det rosa är ju lite tjejigt så jag föredrar det gråa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir lite nyfiken när jag ser dina clowner. På bild 3 ser det ut som en vanlig percula men den på bild 4 har färgteckning som en (ovanlig) från Nya Guinea. Men den har indragen överkäke som är vanligt på odlade clowner. Men vad jag vet finns det inte odlade clowner med det ursprunget på marknaden. Vet du något om ursprunget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...