Gå till innehåll

Alternativ till LS


Perk

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är på G att starta mitt första saltkar och har kommit ganksa långt i planeringen. Var på väg till affären för att köpa salt och inom kort levande sten.

Men... var ute och surfade runt lite och hittade att levande sten är enl WWF ej ok att använda se: http://panda.org/about_wwf/what_we_do/marine/what_we_do/cora l_reefs/help.cfm<A name=owner></A>

Där jag tagit följande citat:

As the owner of an aquarium

<UL>

Only buy marine aquarium fish if you know they have been collected in an ecologically sound manner. In some areas, marine fish harvested for the pet trade have been captured using sodium cyanide so that become more lethargic.

Don't start a live rock aquarium. Although this living rock is still harvested legally in some places, its collection is devastating to reef organisms.

Så är det nån som har erfarenhet av att köra ett akvarium helt utan LS? Hur har ni i så fall gjort? Om ni kör med något poröst material har ni då fått tag i någon bateriekultur eller har det hoppat igång ändå?

Jag tycker att hålla akvarium är en bra hobby men jag vill inte att det ska ske på alltför stor bekostnad på miljön. Om nu WWF har dömt ut användadet av LS så bör man följa det då jag ser dem som en seriös organisation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bryts mer än hundra gånger mer sten som används till hus och vägbyggen.

Fiji har kontrollerad "brytning" av sten som brutits loss vid stormaroch sedan samlas in. Kommer jag ihåg rättär det landets landets första eller andra exportindustri.

Det finns artiklar på reefforum om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står i Foshags bok nr2 att till Eropa exporteras det sten som räcker till ca 8 husbyggen, i asien byggs hela städer och miltals motorvägar årligen med denna sten. Så just den delen av hobbyn har en begränsad inverkan på miljön.

Tyskarna kör med en variant som heter riffkeramik som är en keramisk sten, men ingen konstgjord sten fungerar lika bra som riktig sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... jo visst men filosofin att "andra är värre" är inte ok tycker jag. Med det resonemanget kan man ju strunta i allt vad miljöhänsyn heter. Det finns ju alltid någon som är värre än en själv.

Vad jag främst ville få reda på är om det finns några alternativmetoder som fungerar med bra resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju idag ett antal företag som "odlar" levande sten! Bland annat brytermankalksten ur stenbrott om består utav urgamla korallrev. Den stenen påminner mycket om hur levande sten ser ut i form och porositet! Sen får stenen ligga på havsbottnen i x antal år så den blir koloniserad av diverse kryp och sånt!

Sån här sten kan vilken saltimportör som hellst ta hem till sverige men tyvärr är det ingen som gör det!

Här är en länk att kika i!

http://www.tbsaltwater.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar lite hur att plocka lösa stenar som ofta brutits loss under stormar (sättet mesta delen av LS plockas) kan vara "devestating to reef organisms"? LS är ju ett förnyelsebart material eftersom det är gamla korallskelett. Så länge det finns stenkoraller kommer det produceras "LS". Tyvärr är det ju oxå så att många miljövänner slår på stora trumman utan att egentligen veta vilken effekt denna "plockning" har på naturen. Ofta är just namnet "live rock" eller "living rock" ganska vilseledande och förknippas med bitar som bryts loss för hand med stora koraller på. Själv tycker jag visst att man kan peka på andra och beskylla dem för att använda LS till saker man skulle kunna använt andra material till. Men det är ju billigt att plocka byggmaterialet ur havet. Personligen tror jag inte akvarieindustrin utgör nåt hot mot miljön vad gäller bortforslandet av "LS" från reven. Sen så gäller det ju att skrika till i tid om man vill få nån reaktion. Än så länge är det rätt lugnt att plocka LS, men fortsätter man bygga hus, vägar osv av detta material så kommer säkert restriktioner snart drabba akvarieindustrin (som tidigare nämnts använder en bråkdel av all LS).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En aspekt som aldrig tas upp är: Kan det inte vara så att akvariehobbyn på sikt kommer att bevara reven? Att vi med revakvarium förstår vikten av att reven inte ska förstöras och på så sätt (på ett längre perspektiv) kommer att värna om reven? Trenden just nu verkar vara att "folk" hellre köper odlade fiskar och koraller. Är det så att behovet av "odlad" LS finns/ökar så kommer säkert fler firmor att göra som TB-saltvater. Jag själv skulle inte ha något emot "odlad" LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Frågade WWF om deras ståndpunkt, se svar nedan:

Om rekommendationen från WWF angående "levande sten" till tropiskt

saltvattenakarium:

I Sverige är säkert denna försäljning av "levande sten" väldigt liten men om

man ser västvärlden som helhet så transporteras det en hel del. Även om en

större del av korallmaterial bryts och används som byggnadsmaterial lokalt så

försvara det inte användningen i väst för nöjes skull. WWF arbetar även för

att den lokala användningen ska minska/upphöra. Koraller bör inte tas

levande ur havet i över huvud taget.

Om koraller och fiskars ursprung:

Att i första hand använda odlade koraller och fiskar är bra tänkt. Att köpa

av lokal befolkning är något WWF tycker är bra men eftersom korallfiskar och

koraller hämtas på ett ohållbart sätt och avdödningen av fångade fiskar är

uppemot 90% i transport sammanhang så tycker jag inte att denna handel bör fortgå. Fångstsätt för att fånga korallfiskar kan t.ex vara att lägga finmaskiga nät över ett grenad korall och sedan slå sönder korallen för att ta med sig allt upp utan att fiskarna försvinner. Både fiskar och korallen förstörs.

Följ gärna WWFs råd att:

-Bara köpa akvariefisk som är fångade på ett ekologiskt hållbart sätt.

-Eftersom insamlandet av "levande stenar" är förödande för revets organismer

så undvik att använda "levande stenar" för att starta akvarium.

En kommentarfrån en kollega som jobbar med TRAFFIC, handel med hotade arter.

"Det är egentligen konstigt att handeln med korallfiskar får fortsätta utan

regleringar. Hade det varit landdjur så hade handeln varit reglerad via

CITES för länge sedan!"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...