Gå till innehåll

André's NanoRev


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 344
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gytt, kör du den i retur sidan eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej jag orkade inte göra en egen hållare. Tunzes magnet blev störd av returen så den ville inte sitta kvar där. Har istället plockat bort filterbehållaren och kör den i de facket istället.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar kraftigt på att köpa mig ett sånt kar, lite less på mitt nu. Vågar man fråga vad du fick ge för ditt?Mvh

De är inte superlätta att hitta just nu. Verkar vara slut överallt. Jag gav 3200:- för mitt om inte minnet sviker mig.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en galet vettig prisbild, fortfarande lika nöjd med ditt?

Priset är väldigt bra enligt mig och jag klagar inte på något. Allt fungerar bra och jag är nöjd. :) Det enda är belysningen som jag tycker är lite snål. Jag vill ha lite mer krävande koraller så jag har uppgraderat med 6 cree led's men detta är inget måste.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet tuffar på men cyanon vill inte riktigt försvinna. Det finns lite kvar och har sett att de minskar sakna men säkert så hoppas på att allt är borta snart. Har fått flytta över lite knappar och annat till mitt stora för att inte cyanon skulle växa över och ta död på allt. :(

Lånade ett uvc av Manne för ett tag sen pga av att mina clowner såg lite dåliga ut. De repade sig så jag monterade ner filtret. 4 dagar senare såg de sämre ut igen så det vara bara till att köra igång filtret. :/ Nu mår de bra igen och har hittat ett filter som jag hoppas får plats i sumputrymmet. De är beställt och hoppas att jag får de denna veckan. :)

Har funderat lite på en filterbehållare till mitt aktiva kol och fasfatremover och tror jag har hittat en lösning. Fick ju plocka bort originalet för att få plats med sensorerna till osmolatorn. Har iaf en diy skiss på hur de kan se ut men får vänta med att göra den efter att jag fått mitt uvc så jag verkligen vet att de får plats. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon DIY lösning på filterhållaren att dela med dig?

Jag la ner min första ide på behållaren så nu lutar det åt att klämma filterpåsarna med 2 smala plexiskivor med ett "lås" som håller allt på plats. Jag har inte påbörjat något än pga att jag inte fått mitt uv-c än men ska nog fixa lite idag ändå. Det kommer bilder så fort de händer något. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var på tiden. Äntligen har mitt filter kommit och jag vet var jag aldrig mer ska beställa ifrån iaf.

Filtret är ett helt dränkbart Aquael 9w och pumpen jag ska använda blev en Eheim compact 1000l/h. Det går att justera pumpens flöde och jag kommer köra den på ungefär 50%.

Jag har också bytt ut originalkopplingarna på filtret till lite mindre smidigare saker som fanns i "bra och ha lådan". Hade inte fått plats annars. :)

Tanken är att ha pumpen i mittenfacket och filtret i sista. Men vi får se hur de blir för måste lyckas koppla på slangen nere vid botten. :/ Gissar att det blir många svordomar men det borde gå.

post-5254-14468924530695_thumb.jpg

OT. I beställningen blev det en extra pump till blandning av salt och påfyllning av osmos med. ;)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtret är nu på plats precis som jag tänkte mig. Det var inte jätteroligt att få dit de och jag har böjt armarna som aldrig förr för att nå. Den enda nackdelen är att man inte ser om de fungerar eller ej. :/ När nästa prick dyker upp så får man kanske plocka ut de kolla lampan.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tur och lite otur. Min Harlequin dog igår av oförklarliga själ. Alltid gott om mat och har varit hur kry som helst. :/ R.I.P

Min svarta clown hoppade för en stund sen ur karet och märkte de när jag trampade på han när jag skulle hämta frysmat. Oops! Stoppade ner han i karet och höll han i handen i 5-10 min. Han andades inte ett dugg till en början men sen kom de. Han kunde inte hålla sig på rätt köl heller. Nu efter 20 min simmar han runt som vanligt. Lite blek i färgen men han återhämtar sig nog. :):) Tur att inte hunden eller katten hittade han innan jag gjorde det. :P

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag räddat clownen för andra gången. Han hoppade för bara en liten stund sen. :/ Honan är lite väl för lekfull för hans smak så nu får de bli åtgärder med lite glas skivor runt om. Får hoppas hon inte stressar ihjäl han bara. :(

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder Jonas. :)

Jag har fått plocka ut en del koraller jag hade i innan pga cyanon som växte över och nästan tog död på det. :/ Så det ser lite tråkigt ut nu för tillfället. Cyanon är på väg att försvinna helt, finns 3 små områden kvar som blir mindre för varje dag som går.

Jag låter även rutorna vara oskrapade ett tag så att mina nakensnäckor jag lagt i ska ha lite extra att äta så de växer till sig. :)

En annan sak som är nytt är också glaskanten uppe på karet så min clown ska hålla sig i karet och inte på golvet. Det har fungerat i 2 dagar så jag tror att jag har lyckats. :)

Angående mina leds så är jag nöjd och kommer köra på dessa. Jag vill inte "förstöra" utseendet på karet med en ledramp. Men det är tycke och smak. :)

post-5254-14468924584747_thumb.jpg

/André

post-5254-14468924584005_thumb.jpg

post-5254-14468924584196_thumb.jpg

post-5254-14468924584372_thumb.jpg

post-5254-14468924584556_thumb.jpg

post-5254-14468924584923_thumb.jpg

post-5254-14468924585103_thumb.jpg

post-5254-14468924585286_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tjusigt må jag säga, tack för bilderna!

Du har en intressant lösning på ljuset, ska tänka över saken och se hur jag ska göra. Jag är av den åsikten att jag tycker att ledramper är rätt snygga och ifall de görs hyggligt slimmade så förhöjer de känslan av karet.

Men smaken är ju som baken som du säger :)

Här kommer lite bilder Jonas. :)

Jag har fått plocka ut en del koraller jag hade i innan pga cyanon som växte över och nästan tog död på det. :/ Så det ser lite tråkigt ut nu för tillfället. Cyanon är på väg att försvinna helt, finns 3 små områden kvar som blir mindre för varje dag som går.

Jag låter även rutorna vara oskrapade ett tag så att mina nakensnäckor jag lagt i ska ha lite extra att äta så de växer till sig. :)

En annan sak som är nytt är också glaskanten uppe på karet så min clown ska hålla sig i karet och inte på golvet. Det har fungerat i 2 dagar så jag tror att jag har lyckats. :)

Angående mina leds så är jag nöjd och kommer köra på dessa. Jag vill inte "förstöra" utseendet på karet med en ledramp. Men det är tycke och smak. :)

[ATTACH=CONFIG]72009[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72004[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72005[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72008[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72006[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72010[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72003[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72007[/ATTACH]

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tjusigt må jag säga, tack för bilderna!

Du har en intressant lösning på ljuset, ska tänka över saken och se hur jag ska göra. Jag är av den åsikten att jag tycker att ledramper är rätt snygga och ifall de görs hyggligt slimmade så förhöjer de känslan av karet.

Men smaken är ju som baken som du säger :)

Absolut. Led är värt varenda krona. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar som tusan är själv sugen på att starta ett nano någon vacker dag.

Vi har me en "Nematodes" i vårt 300l . Mycket vacker fisk i led belysning :)

good luck o fyll på me koraller kommer d bli ännu mera wonderfully!!!

mvh: Simon

Nanos är häftiga på sitt eget lilla vis. :) Det kommer mer koraller så fort lite oönskade alger har försvunnit. Har lite som ligger i mitt stora och väntar.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?xblx2v

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...