Gå till innehåll

Hur stor cirkulationsvolym per timma?


jojjen

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 270 liters kar med måtten 110*50*50 och till detta en 150 liters sump.

Jag har funderat på att skaffa mig en <font face="Arial">Tunze pump Stream 6060 (6000 l/h) då det känns som man får mycket cirkultaion för pengarna.

Till detta skall jag ha en pump från sumpen och upp och funderar där på

en Eheim 1262 som pumpar 3400l/h... kan detta bli lite häftigt då det

totalt handlar om en 9000 l/h som kommer blåsa omkring i karet (33ggr)?

Om det är lite häftigt, vad bör man då dra ner på? returen från sumpen eller ett mindre alternativ till tunze?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerar du returen på ett bra sätt genom att föredela returvattnet på olika utlopp så kommer du att minska kraften i returvattnet rätt så mycket. Sen tappar pumpen sin angivna kapacitet beroende på antal vinklar på rören, höjd etc. Det innebär att du i slutändan inte märkar av så mycket av utblåset från returpumpen.

Jag skulle köra med den returpump du har valt och justera den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du kan rikta dem så de inte blåser på någon korall så är det lugnt...jag har själv 2 st 6000L/h streamers i mitt kar på 325L(plus 2 maxijettar på 1000L/h till sumpen). Tänkte prova att slänga i min nya 12000L/h streamer också nu...

EDIT: Bytte ut en 6000L/h mot den nya på 12k...det är lite mysiga vågor nu...men jag funderar på att slänga i den sista också faktiskt,även om 26000L/h kanske är lite i överkant på ett 325L,blir typ 80ggr cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna liksom LSgillar cirkulation... koraller däremot kan bli riktigt griniga om de utsätts för konstant storm... Men allt handlar om hur man riktigar pumparna! Man behöver ju inte punktmarkera en korall tex.

En annan sak är ju att alla pumpar behöver inte vara på samtidigt. På natten mojnar det ju tex... som Tunzes ljuscell korrigerar genom att sätta pumparna på endast 20% kapacitet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...