Gå till innehåll

Projekt 660 hos Piggelin


Piggelin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Lite störigt nu en sak som känns som om det kan vara en liten orsak är att skummaren inte skummar så mycket.

Borde den inte skumma jätte mycket med så mycket Nitrat?

Det är en Deltec TS 1250

Jag har ny pump i den samt ny pinne i pumpen som är rätt.

Har satt skummaren med vattennivå om man mäter där skummaren står och uppåt till 14 cm

i manualen står det mellan 10 - 15 cm

Frågan är om jag skall sikta närmre 15 eller närmre 10 eller bra där den är?

luft öppningen till skummaren är öppen på max och ingen skit där.

Skummar lite men en sa att han får tömma koppen vaje dag och min ligger med typ 2-3 milimeter skit(vätska) i koppen.

så frågan är om denna är dålig och jag bör fundera på en uppgradering till större skummare med....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning, någon sa till mig att man har mycket skit i karet därför man har högt Nitrat värde, trodde skummaren tar skit.....

Men jag har ingen aning.

Koncentrationen av Nitrat påverkar väl inte hur mycket man har i skummarkoppen? Det som skapar bubblorna är väl proteiner?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara dra paralleller till när jag köpte mitt redan uppstartade kar. Hade så höga värden att det inte gicka att mäta ordentligt och fick råd av diverse säljare att uppgradera skummaren. Det gav inte nån skillnad överhuvudtaget i mitt 180L att byta från ev luftdriven skummare (AirLift 60) till en motordriven som pallar 500L tungt belastat (Deltec MC500) trots att jag lyckades ställa in den ordentligt. Inte förrns jag gjorde min renovering blev det bättre. Då hade jag skaffat mer LS, och all sten sköljdes noggrannt ur innan de åkte ner i karet igen! Sanden jag hade sköljdes mycket noggrannt i flera omgångar med sötvatten och blandades därefter upp med nyinköpt levande sand när jag petade i det i karet. Jag hade även två sandvändande sniglar och en stor stjärna som såg till att röra runt i sanden hela tiden. Vattnet bytte jag helt och hållet! Efter en vecka, tror jag det var, var jag nere under 5ppm, och ytterligare en vecka senare under 1ppm.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... tackar för infon.

Det senaste är att jag skall köra igång med massor med vattenbyte samt sätta igång en pelets ( någonting ) för att få ner värdena.

Fick hjälp att kolla efter ett Nitrat filter men det var dyrt så vi prövar detta ....

Jag kan bara dra paralleller till när jag köpte mitt redan uppstartade kar. Hade så höga värden att det inte gicka att mäta ordentligt och fick råd av diverse säljare att uppgradera skummaren. Det gav inte nån skillnad överhuvudtaget i mitt 180L att byta från ev luftdriven skummare (AirLift 60) till en motordriven som pallar 500L tungt belastat (Deltec MC500) trots att jag lyckades ställa in den ordentligt. Inte förrns jag gjorde min renovering blev det bättre. Då hade jag skaffat mer LS, och all sten sköljdes noggrannt ur innan de åkte ner i karet igen! Sanden jag hade sköljdes mycket noggrannt i flera omgångar med sötvatten och blandades därefter upp med nyinköpt levande sand när jag petade i det i karet. Jag hade även två sandvändande sniglar och en stor stjärna som såg till att röra runt i sanden hela tiden. Vattnet bytte jag helt och hållet! Efter en vecka, tror jag det var, var jag nere under 5ppm, och ytterligare en vecka senare under 1ppm.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är peletsmojängan på plats, 150 liter salt håller på att blandas över natten.

Osmosen går på högtryck, den nya osmosen skall kopplas in i morgon, kanske man kan köra två osmos på en gång :)

Blir nog bra med tiden.

Skall bli spännande att se vad testerna visar nu efter installationen av peletsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjoho lite nya mätningar igår....

Salt 1,024

Temp 26

pH 8,0

KH 12,8

Ca 430

MG 1050

Nitrat 25

Nitrit 0

Fosfat 0

Ammonium <0,25

För en vecka sedan såg tester ut lite annorlunda. Tester.xlsx

Det som är ändrat är följande...

Temp och salt upp en grad. Kalcium har ökat och är nu 430.

Magnesiumet har gått ner, är detta något man bör göra något åt eller är det lugnt detta är lite nere?

Nitratet har gått ner bra nu med vattenbyten.

En annan fråga har blandat saltvatten nu och det har stått med cirkulationspump och det har bara stått i 3 dagar i spannen för att blanda sig men där har kommit liknande skit som sitter i skummarkoppen lite brun gegga på pumpen och lite på sidorna på spannen. Vad kan detta vara? Bör jag testa vattnet nu innan vattenbytet eller är det lugnt inget att oroa sig för? Om jag skall göra något test vad bör det vara för test som är viktigt på just detta vattnet?

Var på en suverän butik idag i Löddeköpinge. Riktigt trevlig butik samt ett extremt trevligt bemötande. Såg lite röda och gröna alger som jag var sugen på och fick ett bra pris på lite sådana. Får hoppas inte firrarna tar det :)

Såg en firre som jag vill ha den var så jäkla häftig och snygg

Novaculichthys Taeniourus.

Men tyvärr så käkar den sniglar med mera så det blir ingen sådan tyvärr :(

Ändrat av Piggelin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite vad man gör för fel då några koraller inte ser ut att må bra.

Har provat att flytta dem och se om de slår ut men de vill liksom inte komma ut.

Vad kan tänkas vara fel. Kan de få för mycket ljus?

Lite bilder på det hela....

post-4951-14468923689422_thumb.jpg

Sen strax intill sitter dessa två och de ser ut att må bra.....

post-4951-14468923689849_thumb.jpg

Vad kan då skillnaden vara mellan dessa??

post-4951-14468923688898_thumb.jpg

post-4951-14468923689159_thumb.jpg

post-4951-14468923689629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag antar att alla mådde lika bra i förra karet?

Gissningsvis kan de väl vara lite olika känsliga för flytt och varierande vattenvärden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja de mådde bra där med skillnaden var att där hade jag inte MH lampor. men säkert som du skrev att de kanske var mer känsliga osv får se om de klarar sig eller vad som händer.

Tackar för infon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt altså...

Korallerna verkar som de ville ha atention. För idag när jag kom ner såg de ut att må mycket bättre. Så ja jag vet inte.

De har varit tråkiga i mer än en vecka o nu är de bättre....

får väll avvakta o se...

post-4951-1446892369765_thumb.jpg

Lite nya bilder idag. Äntligen en liten bild på Mandarinen men den är så sjukt skygg så svårt att få på bild.

Synd för det e den finaste firren jag sett. Kvalitén är inte 100 tagna med mobilen.

post-4951-14468923698511_thumb.jpg

post-4951-14468923697872_thumb.jpg

post-4951-14468923698083_thumb.jpg

post-4951-14468923698298_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

F*N vad härligt med killar som kan sin sak :)

Fått min lektion i hur Ballingen fungerar och Aqua Calkulatorprogrammet fungerar.

Nu skall det doseras och så får vi se om en vecka hur läget är. Skall bli kul att få ett fint kar som så många andra här på guiden har.

Tyckte det var billigt med ballingen med hade räknat med mycket högre pris.

Så tack till Denny och Gabbe på Saltkällaren för er enorma insatts.

Ps: jag kommer säkert ringa och fråga en massa mer he he he

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...