Gå till innehåll

Kalkvatten via automatisk påfyllning


Jim_J

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har suttit och försökt plöja igenom forumet efter metoder att tillsätta kalkvatten, utan att hitta något som faller mig i smaken :) Droppflaskor som ska skötas, och blanda kalkvatten varje dag känns inte aktuellt.

Ett av problemen med att förvara kalkvatten i en öppen behållare (jag har ett fack för automatisk påfyllning av osmosvatten på 25l i sumpen), är att kalkvattnet reagerar med koldioxid och bildar kalciumkarbonat som lägger sig som en skorpa på ytan, och vattnet inte bli lika "potent".

Enligt denna artikel så ska detta trots allt fungera!

Min fråga är: är det någon som tillsätter kalkvatten på detta vis, och hur har det fungerat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera trådar där både jag och Claes_A visar på sätt att göra detta utan att koldioxiden i luften ställer till problem. Vi använder dock dunkar där i mitt fall jag låter luften som skall in när man tömmer tanken gå via kristaller av kalciumhydroxid - de suger upp eventuell koldioxid i luften. Claes_A använder ett litet hål för insug av luft men överdmättar med kalciumhydroxid i dunken. Klar du kan använda metoden men då bör du konstruera någon typ av lock så du inte får för stort luftutbyte över påfyllnadsvattnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, då har jag helt missat de trådarna. Har mest sett att det diskuteras droppåsar m.m. :)

Enda nackdelen med ett så oerhört bra forum som saltvattensguiden är att det kan vara svårt att hitta all information :)

Tanken jag har haft är att använda plastfolie som "lock", och köra på en övermättad lösning (om det nu behövs).

Är i första hand intresserad av att höja PH då jag idag ligger på 7,9 innan lyset tänds.

MVH Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gladpack borde väl funka.

Men 7.9 innan lyset tänds är inget jag ser som ett problem.

Vad har du precis innan det blir mörkt?

Det ligger på ca 8,0 strax efter lyset släcks.

Bör tillägga att jag tillsätter ättika för att dra ner nitratvärdena, och har sett att PH börjat sjunka efter detta. Innan låg jag på PH 8.1, och min tanke är att motverka vidare sänkning med kalkvatten.

Anledningen till att det blev just ättika är att jag anser det vara GROVT alkoholmissbruk att hälla de juvliga dropparna i akvariet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger på ca 8,0 strax efter lyset släcks.

Bör tillägga att jag tillsätter ättika för att dra ner nitratvärdena, och har sett att PH börjat sjunka efter detta. Innan låg jag på PH 8.1, och min tanke är att motverka vidare sänkning med kalkvatten.

Anledningen till att det blev just ättika är att jag anser det vara GROVT alkoholmissbruk att hälla de juvliga dropparna i akvariet ;)

Kolla Claes_A:s trådar. Han kör in ättikan direkt ihop med kalkvattnet och får då en del trevliga bieffekter. Jag har också gjort så - funkar perfekt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett PH på 7,9 innan ljuset tänds är inget problem. Mitt PH har inte orkat över 8 det senaste året när ljuset släcks (trots kalkvatten), och karet mår bättre än någonsin. Vad har du för värde på fosfat och nitrat?
Nej, inte än, men iom att jag doserar ättika så sänks ph, och därför vill jag använda kalkvatten för att inte komma ner på för lågt ph. Igår var mina vattenvärden:no3: 15-20ph4: 0,03-0,1
Kolla Claes_A:s trådar. Han kör in ättikan direkt ihop med kalkvattnet och får då en del trevliga bieffekter. Jag har också gjort så - funkar perfekt.MVH Lasse
Har kollat nu, och det ser riktigt bra ut!Då kommer nog jag att göra! Tack för tipset!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gladpack borde väl funka.

Många tror att all plast är gastät, men det är den inte... Om det är viktigt att INGEN koldioxid kommer åt vattnet så duger inte gladplack. Den kommer att släppa igenom en ansenlig mängd koldioxid.

EDIT: här finns en labb för högstadiebarn som går ut på att visa precis detta - med kalkvatten dessutom... ;-)

http://www.pdfdownload.org/pdf2html/view_online.php?url=http%3A%2F%2F130.237.94.86%2Fraffprojektet%2Ftext%2FUppdelade%20pdf-filer%2Fsid%20212_217.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ni länka till tråden där Claes häller ättika på kalkvattnet :-) Jag är också intreserad av detta. Har tyvärr inte så mycket tid att gräva runt nu som jag brukar ha.

I min akvarietråd har jag dragit detaljerna:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32019-Claes-180l-h%F6rnakvarium&p=362996&highlight=skurit#post362996

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...