Gå till innehåll

Problem med nitrit


lacrits

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Vi startade vårt akvarium för ungefär 8-9 veckor sedan. Vi har 10kg levande sten, två inköpta koraller (en är fingerkorall) och ett knippe med knappkoraller/polyper som kom med levande stenen.. 1 Nassarius snigel dök upp och en 4-5st mindre sniglar (koloni-sniglar?) har visat sig. Finns massor av olika maskar som krypr omkring på kvällen, och har också en 4-5 st små stjärnor som kryper omkring. Vi köpte också två stora turbo-sniglar som ser ut å må fin fint.. som allt annat liv gör så här långt. Vi har en nano-skummare, Polario M4 cirkulationspump och ett biologiskt filter med kvartssten tror jag det är.. Låter lite (skummaren suckar ordentligt och cirk.pumpen viner!) men allt verkar funka som det ska.

Vi har mätt allt vi kan; nitrit, nitrat, kalcium, järn, PH och salthalt (såklart -gloria-). Allt utom nitrit och järn har varit bra värden. Järn inte mätbart och nitrit lite högre än vi vill. Vi trodde vi nått nitrit-topp (0.05) för några veckor när vi gjorde ett ca 40% vattenbyte för å få bukt med det. Efter detta så gick nitrit ner till 0.02 och såg stabilt ut. Vi köpte då en algätande Blenid (Blenny) som käka på och såg ut att må bra han också.. Efter 3 dar så började han se sjuk ut, låg först på botten, på sidan, och kippade efter "luft".. Sen simmade han bort till en av våra Turbos och sa hejdå.. tog en snurr upp i tanken och föll sen ner död på botten.. *snyft!*. Faen också, stackaren! Från vi tyckte han såg sjuk ut tills han dog så gick det inte många timmar.. känndes lite för fort. Vi mätte nitrit och låg då nånstans mellan 0.025 och 0.05, inte allarmerande högt.. väl?! Mätte igen nu, och fortfarande ligger vi i det området. Enl. vad jag läst och hört av min lokala expert så kan man acceptera uppåt 0.04, och vi har inte högre än det.

Så nu e man orolig, man vågar ju inte gå å köpa mer fisk och riskera flera hundratals, tja blir väl tusentals, kronor..

Så desperata som vi är så har vi slängt i en påse med aktivt kol, men tänker bara ha i den en kort stund.. vill inte ta bort för mycket nytto-/spårämnen.

Har även haft i en lösning med FaunaMarin - Ultra Life härom dagen.

Det lutar åt ett nytt stort vattenbyte, men vill helst undvika det.. man tar ju bort nyttoämnen också..

Vad göra, vad är bästa metod just nu tror ni?

Jag är supertacksam för alla råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte nitriten som slått ihjäl din blenny. De halterna som du mätt upp är inte ens farliga i sötvatten. För fisk i saltvatten är inte nitriten något större problem pga av den höga kloridhalten. Kloriden blockerar nitritupptaget. Däremot kan (mycket osäkert) du ha drabbats av en ammoniaktopp. Se till att lufta ordentligt, dvs kör så mycket luft du kan igenom skummaren och se till att du har en kraftig ytvattensrörelse. Använd som Mats säger nitrivec (20 ml/100 liter varje dag - glöm instruktionen på flaskan), mata ytterst sparsamt samt stoppa i någon ammoniumblockerare - exempelvis Aqua Safe. Mata sparsamt innebär exempelvis lite, lite, lite mat var tredje dag vecka 1, samma lilla mängd var annan dag vecka 2 samt samma pyttelilla mängd varje dag vecka 3.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!

Ja, ammoniumhalten har jag funderat på.. Har inte kunnat testa det, men ska skaffa ett sånt test ikväll på väg hem från jobbet.

Trodde nitrit och ammonia var samma sak tills alldeles nyligen.. Ja, man lär sig nått nytt hela tiden! :D

Jag har en nitrivec, körde en omgång sånt precis när startat karet med LS.. Sen köpte vi Ultra Life och tänkte det gör väl samma sak.. Ok, provar med nitrivec ikväll!

Sitter på jobbet nu så minns inte namnet på testerna. Men köpte en hel väska med 5 olika tester, det är lösningar och inte stickor. Har hört stickor är sisådär med noggranheten.

Nitrat har vi "1" enl. testet, och det är i det normala enl. skalan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ammonium är ofta svårt att mäta och ger sisådär resultat. Sedan skall man med hjälp av pH och temp beräkna ammoniaknivån. Se till att ha bra ytrörelse och luftning samt mata ytterst lite i starten så behöver du inte oroa dig för ammonium/ammoniak.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ammonium är ofta svårt att mäta och ger sisådär resultat. Sedan skall man med hjälp av pH och temp beräkna ammoniaknivån. Se till att ha bra ytrörelse och luftning samt mata ytterst lite i starten så behöver du inte oroa dig för ammonium/ammoniak.

MVH Lasse

Köpte ett NH3/NH4+ test av Aquarium Pharmaceuticals och mätte upp mellan 0 ppm till 0,25 ppm (mg/L) på skalan.. inte mycket känns det som.

PH har vi tidigare mätt till 8 och vattentempen är 26C, 25C på morgonen. Hur räknar man ut ammoniaknivån på det? (intressant!!!)

För att svara Fiffe, vår testningslåda är JBL "Combiset".

Kan vi bara haft en himla otur med första Bleniden? Han kelade ibland lite med knappkorallerna, en kväll låg han inbäddad bland dom.. kan knappkorallerna ge fisken en kyss så dom kolar? Känns otroligt, men ändå.. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta ammoniumtesterna brukar just visa 0,25 :)

Har du (vilket jag inte tror) 0,25 i ammonium (uppmätt) så är vid pH 8 och temp 26 ammoniaknivån ca 5,4 % av detta, dvs ca 0,013 ppm. Hade pH varit 8,5 så hade procentsatsen varit 15 %, dvs 0,037 ppm. Det finns tabeller för detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta ammoniumtesterna brukar just visa 0,25 :)

Har du (vilket jag inte tror) 0,25 i ammonium (uppmätt) så är vid pH 8 och temp 26 ammoniaknivån ca 5,4 % av detta, dvs ca 0,013 ppm. Hade pH varit 8,5 så hade procentsatsen varit 15 %, dvs 0,037 ppm. Det finns tabeller för detta.

MVH Lasse

Jag testade mitt salifert test , kranvatten så blev det bara en klar vätska som resultat.. Akvarievatten så blev det en svag nyans ljusgul som just visar 0,25 ppm eller något lägre.

Ska man förutsätta att testet visar fel ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är någon jon som stör mätningarna i saltvatten och att den störningen ger ett utslag i nivån kring 0,25 ppm eftersom det är så himla vanligt med just detta mätresultat i saltvatten. Skall kontrollera med någon metodbok i kväll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta ammoniumtesterna brukar just visa 0,25 :)

Har du (vilket jag inte tror) 0,25 i ammonium (uppmätt) så är vid pH 8 och temp 26 ammoniaknivån ca 5,4 % av detta, dvs ca 0,013 ppm. Hade pH varit 8,5 så hade procentsatsen varit 15 %, dvs 0,037 ppm. Det finns tabeller för detta.

MVH Lasse

Först börja med ett stort

-thank you

till alla som svarar och ger råd

Skalan på NH3/NH4 testet går från ljusgul/grönt till mörkgrönt i ca 7 steg. Testets färg är mer gult än grönt, mao mer dragning åt noll än åt 0.25ppm..

Tyvärr kan jag inget annat just nu än att använda testet enl. instruktionerna, min kunskap räcker inte längre än så.. Blir lite osäker när du skriver att du inte tror på mätningen. Finns det något enkelt sätt för en vanlig amatör som mig själv för att få tillförlitliga värden (till en rimlig kostnad, jag har ju inget labb hemma precis).

Bytte två hinkar vatten igårkväll, sög bort lite snigelskit som låg på sandbottnen.. i med två hinkar osmos-vatten.. Flyttade upp något cirkulationspumpen (liten Polario M4) för att ge lite bättre rörelse på ytan. Ska ta en ny mätningningsomgång ikväll, allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv mäter aldrig ammoniummet - jag försöker alltid anpassa mina kar så jag motverkar möjligheten för att ackumulera ammonium istället. Vid start matar jag försiktigt, använder bakterietillsats, luftar bra och har aqua safe i beredskap. Jag har alltid ett biofilter i mina kar eftersom ett sådant är en typ av garant för att snabbt bli av med ammoniumet ifall det av någon anledning skulle bli förutsättningar för ackumulation när karet väl är i drift. Där skiljer jag mig från "mainstream" inom svensk saltvattenshobby där ordet biofilter snarare är ett skällsord än något annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frun hemma (kemisten) gjorde en ny mätning och ringde in det. Vi gjorde ju byte av ca. 20l vatten i vårt 110L kar;

NH3/NH4 = 0ppm (noll)

Nitrat = 1ppm

Nitrit = 0.025~0.03ppm

Vi stänger av skummar och cirk.pump på natten under ca. 6h. Filtret kör på dygnet runt, så lite lite cirkulation är det.. Är detta riktigt illa? Kanske blir det när vi har fiskar i?

Vi e riktigt sugna på en algätande Blenid och två clownfiskar till att börja med. Men vill inte ta kål på dom, vill känna oss säkra på att dom får det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frun hemma (kemisten) gjorde en ny mätning och ringde in det. Vi gjorde ju byte av ca. 20l vatten i vårt 110L kar;

NH3/NH4 = 0ppm (noll)

Nitrat = 1ppm

Nitrit = 0.025~0.03ppm

Vi stänger av skummar och cirk.pump på natten under ca. 6h. Filtret kör på dygnet runt, så lite lite cirkulation är det.. Är detta riktigt illa? Kanske blir det när vi har fiskar i?

Vi e riktigt sugna på en algätande Blenid och två clownfiskar till att börja med. Men vill inte ta kål på dom, vill känna oss säkra på att dom får det bra.

Får man fråga varför ni stänger av pumpen och sumpen? De ska ju vara igång jämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga varför ni stänger av pumpen och sumpen? De ska ju vara igång jämt.

Absolut får du fråga. Problemet är ljudet, Polarion viner och skummaren suckar högt.. Tyvärr kan vi inte ställa ner varvtalet på Polarion, den har bara ett "läge".

Om det finns tips på en riktigt tyst cirkulationspump för ett kar på 110L så tar jag hemskt gärna emot det! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut får du fråga. Problemet är ljudet, Polarion viner och skummaren suckar högt.. Tyvärr kan vi inte ställa ner varvtalet på Polarion, den har bara ett "läge".

Om det finns tips på en riktigt tyst cirkulationspump för ett kar på 110L så tar jag hemskt gärna emot det! :)

Jag själv är inte så insatt i alla märken, men varför skummaren låter kan delvis bero på att den inte har kommit igång ordentligt än, eller står fel i vattennivå. Du kan ju ha fått problme med värdena just för att det har blivit sämre cirkulation och ingen bortagning av skit med skummaren under så pass många timmar. Jag skulle verkligen rekommendera att ha på all teknik jämt, för annars blir det väldigt stora miljöomväxlingar mellan natt och dag, och cirkulationen är ju mycket viktig i saltvatten då saltvatten innehåller mycket mindre syre än sötvatten och när du stänger av en pump på natten så kommer det att påverka hela akvariet och det kan bli syrebrist för fiskarna och med dålig cirkulation så kan det skapas en del otrevligheter där det blir mycket stillastående.

Ändrat av kaptenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Turbofilter 1100 som går dygnet runt. Den syresätter också förutom att filtrera. Pumpen är väl rätt klen, så cirkulationen med bara den är väldigt liten..

Vi har försökt köra allt på över natten också, men frun hon kan inte somna. Det går inte med utrustningen vi har nu. Jag har fipplat lite med skummaren (TMC V2Skim 120) och fått den lite tystare, men helt tyst tror jag inte jag kan få den.. Cirkulationspumpen tjuter och viner och gör det i intervaller! Det är inget mot oljudet våra små grabbar orsakar på dagen, men på natten är det faktiskt ett oljud.. !? Polarion (4ML) är ju annars väldigt bra för sin storlek på att flytta vatten. Men som sagt, jag är beredd att "uppgradera" till en annan cirk.pump för å få ner ljudet.. till en rimlig peng såklart. Det har redan kostat långt över budget det här med saltvatten.. he he!

I ärlighetens namn så får jag ju erkänna att jag har INGEN tidigare erfarenhet av att driva ett akvarium.. Min inlärningskurva på området pekar nästan rakt upppåt! Men jag är också ödmjuk och förstår att jag har ofantligt mycket mer att lära.. ;) Jag uppskattar verkligen allas råd och tips, så tack Robin för att du tar dig tid! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut viktigaste om du stänger av utrustningen under natten är att du inte stänger av biologiska filter - typ inner och ytterfilter - eftersom du då kan få en svavelvätebildning och få ut det i karet när du kör igång. Har du en sump så bör du om du stänger av den returpumpen se till att du har cirkulation i själva sumpen för att undvika syrefria områden. Nu verkar du inte ha en sump utan du har en skummare innuti akvariet. Det bästa är att låta denna vara igång 7/24 och framförallt utav en anledning är det faktiskt viktigare att den går under natten om man nu har en skummare. En av fördelarna med en skummare är just luftningen av vattnet. under natten får man normalt en ansamling av koldioxid i vattnet (från bakterier och annat levande) => pH sjunker. Om man luftar via en skummare så driver man ut en del av koldioxiden och pH sjunker inte så mycket. Men observera - det är inte nödvändigt med skummare - jag kör flera kar skummarlöst just pga av ljudet - men har man en skummare så är den faktiskt effektivast på natten :). Förutsatt att du håller insidan av skummaren ren från organiskt material (skit, bakteriefilm osv) så du inte riskerar att få syrefritt där inne under stilleståndet så är det inte panik med avstängt under natten - bara inte det lämpligaste.

Angående din cirkulationspump så är det faktiskt så att många (inklusive mig själv) om vi har styrbara pumpar så sätter vi dem på night-mode, dvs inte så kraftig strömning under natten. Orsaken till att de flesta inte stänger dem helt under natten är att det finns risk att fisk och andra djur kryper in i pumparna när de står stilla och blir fiskmat när pumparna startar. Orsaken till att man i saltvatten har en så kraftig cirkulation som man har är faktiskt inte i första hand för att hindra låga syrenivåer (även om det är sant att saltvatten blir mättat av syrgas reda 1 ppm under mättnadsgraden för sötvatten vid samma tryck och temperatur) utan för att få bort höga syrenivåer från korallerna när de använder fotosyntes under belysningstiden. Vid fotosyntesen bildas syrgas inne i zooxantellerna och den måste bort ur både algerna och djuret eftersom det annars bildas farliga syreradikaler. Det enda sättet denna syrgas kommer ut är via diffusion. Diffusion drivs alltid av koncentrationsskillnader på insidan och utsidan. Ju lägre koncentrationen på utsidan är desto snabbare kommer de farliga syreformerna ut. Om det bildas temporära lokala öar på av höga nivåer av syrgas på utsidan av cellerna (läs i vattnet) så uppstår en farlig situation. Den kraftiga cirkulationen är alltså till för att förhindra stillastående partier med för höga nivåer av syrgas i stället för tvärtom. Ju högre ljusstyrka (läs fotosyntes) - ju högre krav på kraftig cirkulation. Om du bara säkrar så inget kryper in så är det ingen fara med att stänga den pumpen under natten.

Sedan är det givetvis så att en viss cirkulation är nödvändig, framförallt på natten. Men det har du ju genom ditt turbofilter - rikta utströmmaren där bara mot vattenytan så du får en bra ytvattenrörelse så får du den syresättning du behöver. Rengör filtret också ofta så du bibehåller vattenströmmen. Men stäng aldrig av detta filter under natten. Då kan det gå illa.

Sammanfattningsvis:

Stänga cirkpumpen under natten - ingen fara om du säkrar för inkrypning av djur

Stänga skummaren under natten - ingen fara om det inte kan bildas svavelväte innuti (inget organiskt material inne i den eller filtermaterial) men inte det lämpligaste sättet att utnyttja den

Stänga det biologiska filtret under natten - aldrig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut viktigaste om du stänger av utrustningen under natten är att du inte stänger av biologiska filter - typ inner och ytterfilter - eftersom du då kan få en svavelvätebildning och få ut det i karet när du kör igång. Har du en sump så bör du om du stänger av den returpumpen se till att du har cirkulation i själva sumpen för att undvika syrefria områden. Nu verkar du inte ha en sump utan du har en skummare innuti akvariet. Det bästa är att låta denna vara igång 7/24 och framförallt utav en anledning är det faktiskt viktigare att den går under natten om man nu har en skummare. En av fördelarna med en skummare är just luftningen av vattnet. under natten får man normalt en ansamling av koldioxid i vattnet (från bakterier och annat levande) => pH sjunker. Om man luftar via en skummare så driver man ut en del av koldioxiden och pH sjunker inte så mycket. Men observera - det är inte nödvändigt med skummare - jag kör flera kar skummarlöst just pga av ljudet - men har man en skummare så är den faktiskt effektivast på natten :). Förutsatt att du håller insidan av skummaren ren från organiskt material (skit, bakteriefilm osv) så du inte riskerar att få syrefritt där inne under stilleståndet så är det inte panik med avstängt under natten - bara inte det lämpligaste.

Angående din cirkulationspump så är det faktiskt så att många (inklusive mig själv) om vi har styrbara pumpar så sätter vi dem på night-mode, dvs inte så kraftig strömning under natten. Orsaken till att de flesta inte stänger dem helt under natten är att det finns risk att fisk och andra djur kryper in i pumparna när de står stilla och blir fiskmat när pumparna startar. Orsaken till att man i saltvatten har en så kraftig cirkulation som man har är faktiskt inte i första hand för att hindra låga syrenivåer (även om det är sant att saltvatten blir mättat av syrgas reda 1 ppm under mättnadsgraden för sötvatten vid samma tryck och temperatur) utan för att få bort höga syrenivåer från korallerna när de använder fotosyntes under belysningstiden. Vid fotosyntesen bildas syrgas inne i zooxantellerna och den måste bort ur både algerna och djuret eftersom det annars bildas farliga syreradikaler. Det enda sättet denna syrgas kommer ut är via diffusion. Diffusion drivs alltid av koncentrationsskillnader på insidan och utsidan. Ju lägre koncentrationen på utsidan är desto snabbare kommer de farliga syreformerna ut. Om det bildas temporära lokala öar på av höga nivåer av syrgas på utsidan av cellerna (läs i vattnet) så uppstår en farlig situation. Den kraftiga cirkulationen är alltså till för att förhindra stillastående partier med för höga nivåer av syrgas i stället för tvärtom. Ju högre ljusstyrka (läs fotosyntes) - ju högre krav på kraftig cirkulation. Om du bara säkrar så inget kryper in så är det ingen fara med att stänga den pumpen under natten.

Sedan är det givetvis så att en viss cirkulation är nödvändig, framförallt på natten. Men det har du ju genom ditt turbofilter - rikta utströmmaren där bara mot vattenytan så du får en bra ytvattenrörelse så får du den syresättning du behöver. Rengör filtret också ofta så du bibehåller vattenströmmen. Men stäng aldrig av detta filter under natten. Då kan det gå illa.

Sammanfattningsvis:

Stänga cirkpumpen under natten - ingen fara om du säkrar för inkrypning av djur

Stänga skummaren under natten - ingen fara om det inte kan bildas svavelväte innuti (inget organiskt material inne i den eller filtermaterial) men inte det lämpligaste sättet att utnyttja den

Stänga det biologiska filtret under natten - aldrig

MVH Lasse

Men är det inte även så, om man sänker ned flöde och stänger av skummaren, så kommer det framförallt med ingen skummare att ske en nedbrytning mot nitrat (vilket skummaren förhindrar) och på så sätt åter höja nivån nitrat under natten, för att sjunka under dagen. Dessa svängningar kanske inte ens är mätbara men kan det troligtvis inträffa, om ett akvarium har en hög belastning och förlitar sig till skummaren. Det biologiska filtret hjälper ju det hela men då går alla dessa steg och om man inte byter vatten så ofta så ansamlas det ju nitrat, möjligtvis till en nivå skummaren inte klarar av förrän den ska stängas av igen, och så pågår processen vidare utan någon anmärkning förrän "det smäller".

Ammoniumhalten borde ju dessutom också öka då akvariet inte luftas lika mycket, då både cirkulationspumpen och skummaren är avstängd, och som du säger så sänks ju även pH:t då co2-halten ökar under natten. Dessa miljöskillnader mellan dag och natt kan ju bli besvärligt för levande ting i akvariet, speciellt för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Turbofilter 1100 som går dygnet runt. Den syresätter också förutom att filtrera. Pumpen är väl rätt klen, så cirkulationen med bara den är väldigt liten..

Vi har försökt köra allt på över natten också, men frun hon kan inte somna. Det går inte med utrustningen vi har nu. Jag har fipplat lite med skummaren (TMC V2Skim 120) och fått den lite tystare, men helt tyst tror jag inte jag kan få den.. Cirkulationspumpen tjuter och viner och gör det i intervaller! Det är inget mot oljudet våra små grabbar orsakar på dagen, men på natten är det faktiskt ett oljud.. !? Polarion (4ML) är ju annars väldigt bra för sin storlek på att flytta vatten. Men som sagt, jag är beredd att "uppgradera" till en annan cirk.pump för å få ner ljudet.. till en rimlig peng såklart. Det har redan kostat långt över budget det här med saltvatten.. he he!

I ärlighetens namn så får jag ju erkänna att jag har INGEN tidigare erfarenhet av att driva ett akvarium.. Min inlärningskurva på området pekar nästan rakt upppåt! Men jag är också ödmjuk och förstår att jag har ofantligt mycket mer att lära.. ;) Jag uppskattar verkligen allas råd och tips, så tack Robin för att du tar dig tid! :D

Ja, jag har aldrig riktigt haft några problem med att det låter lite om karen, så jag har aldrig rådfrågat eller sökt efter de tystaste pumparna så därför är jag ganska tom vad gäller att svara på det tyvärr. Om du använder sökfunktionen här på guiden kan du säkert hitta en hel bunt med trådar som just handlar om detta ämne, men det är ju alltid ens eget tycke i vad som låter eller inte som spelar in, och med tanke på att jag har högljudda grannar och är ganska högljudd ibland själv så är min ribba för vad som inte låter ganska hög ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte även så, om man sänker ned flöde och stänger av skummaren, så kommer det framförallt med ingen skummare att ske en nedbrytning mot nitrat (vilket skummaren förhindrar) och på så sätt åter höja nivån nitrat under natten, för att sjunka under dagen. Dessa svängningar kanske inte ens är mätbara men kan det troligtvis inträffa, om ett akvarium har en hög belastning och förlitar sig till skummaren. Det biologiska filtret hjälper ju det hela men då går alla dessa steg och om man inte byter vatten så ofta så ansamlas det ju nitrat, möjligtvis till en nivå skummaren inte klarar av förrän den ska stängas av igen, och så pågår processen vidare utan någon anmärkning förrän "det smäller".

Ammoniumhalten borde ju dessutom också öka då akvariet inte luftas lika mycket, då både cirkulationspumpen och skummaren är avstängd, och som du säger så sänks ju även pH:t då co2-halten ökar under natten. Dessa miljöskillnader mellan dag och natt kan ju bli besvärligt för levande ting i akvariet, speciellt för koraller.

På vilket sätt förhindrar en liten nanoskummare nedbrytningen mot nitrat eller tar bort nitrat? Varför skulle ammoniumhalten öka om både cirkulationspumpen och skummare är avstängd om det finns ett riktigt arbetande biofilter? Det är klart att det kommer att ansamlas nitrat i karet - det gör det oavsett om du kör en liten nanoskummare på 110 liter vatten eller inte. Vattenbyten är viktigt, helst ca 10 - 30 % i veckan i små kar, bland annat för att hålla nitraten nere (eller stabil).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt förhindrar en liten nanoskummare nedbrytningen mot nitrat eller tar bort nitrat? Varför skulle ammoniumhalten öka om både cirkulationspumpen och skummare är avstängd om det finns ett riktigt arbetande biofilter? Det är klart att det kommer att ansamlas nitrat i karet - det gör det oavsett om du kör en liten nanoskummare på 110 liter vatten eller inte. Vattenbyten är viktigt, helst ca 10 - 30 % i veckan i små kar, bland annat för att hålla nitraten nere (eller stabil).

MVH Lasse

Jag tror det blev lite snurrigt där. Jag menade främst skummaren för när den är avstängd så sker ju allt biologiskt, och om man har en belastning som håller när både skummaren och det biologiska är aktivt men inte när de är separerade under natten. Då kan det väl orsaka belastningar och på så sätt göra mijlön instabil?

Ammoniumhalten kan ju öka ganska lätt i ett så pass nystartat kar, speciellt om det biologiska filtret inte är tillräckligt inkört plus att det blir mindre cirkulation om nätterna, som kan lufta ut det mesta. Så förrän man har ett stabilt biologiskt filter så är det väl ändå smått farligt att stänga av all annan utrustning?

Skummaren kommer dessutom att minska nitrathalterna, och det var det resonemanget jag var inne på med att på nätterna ökar nitratet och de som har skummare kan ju få för sig att det är "rent" när det egentligen inte är "rent" och därmed förlänga intervallerna mellan vattenbyten bara för att de har skummaren. Då blir det ju utökande nitratvärden och det kan ju upptäckas försent. Så mitt tips skulle då vara att vänta med att stänga av all teknik om nätterna medan det biologiska filtret fortfarande är i sin inkörningsfas ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill fortfarande veta hur skummaren minskar nitrat som redan producerats ?

Karet är 8 veckor gammalt och i stort sett 0 i nitrit. Biofiltret är igång med andra ord. I så små kar med små skummare så är ett biofilter mycket snabbare på att plocka bort ammoniumet än vad den lilla skummaren klarar av att lufta ut via ammoniak. Grejen är att filtret suger åt sig ammoniumet väldigt fort och det anpassar sig efter totalbelastningen. det blir inga belastningsvariationer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill fortfarande veta hur skummaren minskar nitrat som redan producerats ?

Karet är 8 veckor gammalt och i stort sett 0 i nitrit. Biofiltret är igång med andra ord. I så små kar med små skummare så är ett biofilter mycket snabbare på att plocka bort ammoniumet än vad den lilla skummaren klarar av att lufta ut via ammoniak. Grejen är att filtret suger åt sig ammoniumet väldigt fort och det anpassar sig efter totalbelastningen. det blir inga belastningsvariationer.

MVH Lasse

Okej. det jag menade var att skummaren hinner ta bort de ämnen som ska bli nitrat, och utan skummare så blir det nitrat. men jag förstår ditt resonemang om att biofiltret är tillräckligt stort redan för att klara av totalbelastningen. Jag hade nämligen tanken just att den nivån skulle höjas på natten och på så sätt rubba någonting men det kanske kan ske i kar som inte fått den biologiska balansen än där alla livsformer inte nått sin bärkraft än? Med tanke på att saltvatten är längre i inkörning så känns ju åtta veckor som en kort tid ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...