Gå till innehåll

128l boyu - första försöket


Kulin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Yikes, inte gjort nått direkt med burken sista veckan, mätte nu å såg att kht dratt iväg ner till 6,4.

Övriga värden rör sig mycket sakta, så vet inte vad som inte "funkar". Tycker även tillväxten är extremt långsam. Enda logiska just nu verkar vara att ljuset är för klent... Får klura på om jag får byta ut ledarna eller nått. Kanske testa å köra en mh eller nått bara för å se om de gör nån skillnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft en terrorist i karet (eremit) som vält ett par spser som tyvärr "slagit" sig och nu har en del döda områden :(

Lite surt tyvärr. Annars har det rullat på som vanligt, var lite orolig för temp, men gick aldrig över 27 grader den varmaste dagen.

Karet kommer väl gå lite på sparlåga över sommarn då jaghoppas kunna slutföra alla renoveringarna, nytt tak, nytt kök, återställa efter vattenläcka och slutligen renovera vardagsrum för att kunna få in en större burk :)

Skall väl få tummen ur o få till en mh istället för leds ett tag för att se om tillväxten blir bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var o köpte en av lasses mh-armaturer idag, och har testat lite nu under kvällen.

Lampan är 150w, 10k kelvin.

Mängden ljus är en stooor skillnad, mycket ljusare i hela burken.

Dock är ju färgerna väldigt annorlunda.

Stor skillnad i färgerna på korallerna, mycket mindre färger och allt känns mycket gult.

Dock väntar jag på en 14k lampa, se om det blir trevligare färg.

Om tillväxten blir mycket bättre kan det nog hända att jag demolerar ledrampen lite och kör den som kvällsljus med enbart royal blue ledarna.

Blir o köra mh ett tag nu å se om de blir nå bättre tillväxt i alla fall.

post-6288-14468925725704_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH är kul, jag är egentligen ganska sugen på att skaffa en själv men det blir så hög elförbrukning och värmeutveckling(litet dåligt ventilerat rum) att jag hoppar alltid ut i planeringsstadiet. Samt priset då. En MH lampa kostar ju lika mycket som en 50W diod idag, ofta dyrare tom.

Jag hade nog prövat komplettera upp MHn med blå lysdioder, jag tror inte det går få det otroliga blåsticket med någon annan ljuskälla av det jag tittat på. Våglängds precisionen som ledarna prickar in är våldsamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikoto, kommer att göra precis som du skriver, komplettera med RB leds. Skall demolera min nuvarande ledramp och hitta någon liten alu-bit att sätta dessa på.

Var hos Lasse i förra veckan o mätte lite på min ledramp, och några uppenbara fel hittades väl inte, dock konstaterades att kinaledsen är aningen svagare än vad som anges, mina 24 ger ca 53w tror jag vi fick fram, och inte 72w. Drivern ger ca 630mA, o leddarna skall väl klara 700mA, testade att köra dem snabbt med 900mA och det var ju en betydlig skillnad, frågan är dock hur länge de skulle klara det ;)

I övrigt, mhn har gått sen i torsdags tror jag det var, och jag ser en TYDLIG skillnad i tillväxt, främst på de flakväxande montipororna.

Tyvärr är ju som sagt ljuset väldigt gult och tråkigt just nu(10k), men jag hoppas att 14k lampan som bör komma snart, tillsammans med 12st RB leds skall lösa detta ;)

Tyvärr verkar det som att min fina gröna Caliendrum håller på att kasta in handduken :( vet inte om mh-ljuset blev för starkt för den, men det känns som det. Jag hoppas den klarar sig dock, då den är sjukt snygg.

Även en annan röd/vit montipora har vissnat lite, grenarna växer, men där den breder ut sig över stenen har dött :(

Skall försöka få upp lite bilder om en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6288-14468925790043_thumb.jpg

Bild 1: översikt

2: grön flakväxande monti, nya tillväxtkanterna syns ganska tydligt ;

3 Rosa hystrix, även den verkar ganska nöjd

4: Briareum Hamrum(eller hur de nu stavas) växt som katten sista tiden

5. Caulastrea, det gröna som finns i mitten, good or bad? kimmit sista 2-3 veckorna....ser ut som att den växer på längden?

6: Sarcophyton bebis :P

7: Röd/vit montipora, vet inte om den döda zonen syns så bra...

post-6288-14468925788748_thumb.jpg

post-6288-14468925788946_thumb.jpg

post-6288-14468925789126_thumb.jpg

post-6288-14468925789307_thumb.jpg

post-6288-14468925789484_thumb.jpg

post-6288-14468925789676_thumb.jpg

post-6288-14468925789857_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ujujuj, haft paus från guiden ett par dar då jag inte haft tid för varken dator eller akvarie.

Fick idag installerat nya mh glödisen idag, 14k, riktigt snyggt ljus nu.

Å vad gäller tillväxt så växer det utav sjutton. Dock verkar ett par koraller tyvärr kasta in handduken nu, kan inte riktigt komma på varför heller :(

post-6288-14468925849395_thumb.jpg

post-6288-14468925849844_thumb.jpg

post-6288-14468925848737_thumb.jpg

post-6288-14468925848962_thumb.jpg

post-6288-1446892584917_thumb.jpg

post-6288-14468925849607_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr verkar ett par koraller fortfarande inte gilla läget. Däremot verkar de flakväxande stortrivas....lite bilder på olika saker.

Kan tyvärr inte komma på vad problemet är för tillfället, värdena verkar ok när jag mätt, skulle iofs kunna vara fosfat el nitrat då saliferts tester inte ger särskilt bra resultat..post-6288-14468925876065_thumb.jpg

post-6288-1446892587507_thumb.jpg

post-6288-14468925875264_thumb.jpg

post-6288-14468925875459_thumb.jpg

post-6288-14468925875661_thumb.jpg

post-6288-14468925875864_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått hem nytt salt o lite nya tester. Blir ett stort vattenbyte idag och tillfälligt sluta att dosera allt förutom nopox.

Klurar på om det kan vara nån vajsing på vattnet, spårämnen/amino som jag droppat i lite då och då.

Det är det enda jag kan komma på ny då alla vattenvärden som jag mäter e ok.

Temp 27

Salt 1.025

Ca 450

Mg 1230

Kh 8

Ph 8,1

Nitrat 25 (salifert skräp)

Po4 ids jag inte ens mäta med salifert, går ju inte att utläsa ändå.

Det som intre trivs just nu är en caliendrum, caulastrea, en montipora och en gyl hystrix. Hystrixen e snart helt död, caliendrumen 50% död och caulastrean är 2 av 4 huvuden påverkade.

....surt som fan :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inga större förändringar med punktmatning än så länge tyvärr.

Den gröna montiporan stortrivs o växer som tusan dock.

Tyvärr verkar den vara den enda som växer ordentligt för tillfället :(

Knapparna med iofs ;)

Vet inte riktigt vad jag skall göra för att få dem att växa så det kommer få gå som det går nu ett tag. Förhoppningsvis löser det sig så småningom.

Tankarna går mycket åt ett större kar nu, riktigt sugen på att scapa på riktigt, samt att ja e lite trött på oväsendet i sovrummet...

Tyvärr har renovering hemma tyvärr inte gått som planerat, då massa oförutsedda utgifter kommit...men men, hoppas på att komma igång snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sista dagarna haft en stor golvfläkt ståendes och blåst över karet för att hålla en mer jämn temp i karet, och det känns som att detta börjar göra susen. Tycker att de flesta korallerna ser nöjdare ut nu.

Tyvärr har ju en del koraller strukit med helt och vissa delvis redan, men jag hoppas att detta var en del av problemet.

Sjuk avdunstning just nu dock, drygt 3,5l per dag, från tidigare 1-1,5.

Kommer om allt går som det skall, beställa allt för min stora renovering i nästa vecka. Så om inte lev-tiderna är toklånga, hoppas jag att kunna komma igång i augusti, och vara färdig i september....å då hoppas jag kunna uppgradera karet mot nått större :):)

Bilder får det bli en annan dag, natt i burken just nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Suck, korallerna fortsätter att vissna och tyna bort. Vet inte riktigt vad som händer...vissa koraller verkar ju trots allt fortfarande trivas... Vet inte om det kan vara fosfat eller nitrat som spökar... Skall testa ett par större vb, funkar inte det så vette katten va problemet är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar gå käpprätt åt h-e för mina stenkoraller :( allt annat verkar dock trivas hyffsat konstigt nog. Knappar, discosoma, rhodactis o euphyllia verkar ok.....tyvärr verkar tapatalk fortfarande inte acceptera mina bilder :(. Men nästan alla spser vitnar mer å mer oavsett vad jag gör för tillfället.

Blir nog å låta akvariet stå å se vad som händer tills jag skaffar ett större... Om det finns nått levande kvar :/

Tråkigt men men...

Nu är kök beställt i alla fall å om ett par veckor inleds stor-renovering, sen får vi se när akvariet får lite mer tid av mig igen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...