Gå till innehåll

Bör jag använda aktivt kol i ett kar med mycket koraller?


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Jag var hemma hos Joakim (Babas) på forumet igår och köpte en del koraller, när jag fått i det i mitt cocoon på 31 liter kändes det som om jag har alldeles för mycket med alldeles för lite mellanrum mellan korallerna.

Jag har tänkt att göra mig av med något/några, men tillsvidare vad kan jag göra för att minimera riskerna att koraller bränner varandra?

Jag har en stor burk med aktivt kol som jag aldrig använt, kan det vara läge att börja dosera lite nu? Finns det några risker med aktivt kol?

Finns det någon av korallerna som ni tycker står olämpligt till någon annan korall?

post-5186-14468923421391_thumb.jpg

post-5186-14468923419735_thumb.jpg

post-5186-14468923419949_thumb.jpg

post-5186-14468923420155_thumb.jpg

post-5186-14468923420378_thumb.jpg

post-5186-14468923420582_thumb.jpg

post-5186-14468923420789_thumb.jpg

post-5186-14468923420987_thumb.jpg

post-5186-14468923421195_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va fint det blivit nu !MVH Lasse
Måste hålla med Lasse, ser mycket större ut än 31 liter
Tackar, har dock haft bekymmer på senare tid med bruna alger som täcker allt, som damm. Har kört mörkläggning och stora vattenbyte så jag hoppas klara mig ifrån de nu. Man har sett att det varit många syrebubblor på stenarna.Mitt vatten är inte gult, men kan inte kolet hjälpa om någon korall utsöndrar gift?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, har dock haft bekymmer på senare tid med bruna alger som täcker allt, som damm. Har kört mörkläggning och stora vattenbyte så jag hoppas klara mig ifrån de nu. Man har sett att det varit många syrebubblor på stenarna.Mitt vatten är inte gult, men kan inte kolet hjälpa om någon korall utsöndrar gift?

Jo det kan även hjälpa ifall korallerna börjar sitt kemiska krig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men finns det några risker med aktivt kol, att koraller, eller annat levande skulle kunna ta skada av kolet om man nu börjar med det i förebyggande syfte?

Det törs jag inte svara på, det jag kan tänka mig kan hända är att den börjar släppa ifrån sig gifterna av någon anledning,typ mättad eller så.

Låter någon mer insatt svara mer exakt på den frågan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör vara lite försiktig med aktivt kol, för mycket snabbverkande kol kan skada koraller.

Det går nog säkerligen att överdosera saktaverkande kol med, så ta de lugnt och börja med en mindre dos.

Fler tillverkare har en doseringsbeskrivning som skall passa deras kol...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör vara lite försiktig med aktivt kol, för mycket snabbverkande kol kan skada koraller.

Det går nog säkerligen att överdosera saktaverkande kol med, så ta de lugnt och börja med en mindre dos.

Fler tillverkare har en doseringsbeskrivning som skall passa deras kol...

//NiXoN

Okej tack, får läsa och se om rowacarbon är snabbverkande eller långsamverkande eller om man helt enkelt ska strunta i att köra kol så länge det ser ut att trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med aktivt kol är att de tar bort mineraler och andra viktiga spårämnen som koraller behöver. Dock vilka kan jag inte svara på. I Daniel Knops bok anger dem hur mycket aktivt kol man bör använda. Använder man för mycket aktivt kol så kan det bli för kraftig "rengöring" och dessa viktiga ämnen försvinner. Daniel Knop råder att man ska bara använder 10-20 gram aktivt kol per 100 liter om man ska köra kontinuerlig drift. Om det är till för att avlägsna medicin så 50 gram per 100 liter akvarievatten. Notera akvarievatten.

Daniel Knop råder om att byta aktivt kol med 2 veckors mellanrum, men tillverkaren Seachem lovar längre effekt. Vad du ska lita på här vet jag inte ens själv. :)

En annan sak som är viktigt att hålla koll på är att ha aktivt kol som inte avger fosfat. Dock vet jag inte om man kan lita på att där är något aktivt kol som inte avger någon fosfat alls. Därför skulle jag nog vilja råda dig att använda både aktivt kol och absorberande filtermaterial för fosfat. Ett filtermaterial som jag har läst mycket gott om och som jag tror är även relativt ny på marknaden och som jag själv har använt i krig mot alger som faktiskt verkar ha haft positiv effekt.

Seagel heter det och du kan hitta det på http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1466-seachem-seagel.html. Detta material innehåller både aktivt kol och fosfat borttagande material, men det ska även ta bort fler ämnen som är oönskade t.ex. så som silikat.

Hoppas jag var till hjälp! :) Snyggt akvarium förresten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med aktivt kol är att de tar bort mineraler och andra viktiga spårämnen som koraller behöver. Dock vilka kan jag inte svara på. I Daniel Knops bok anger dem hur mycket aktivt kol man bör använda. Använder man för mycket aktivt kol så kan det bli för kraftig "rengöring" och dessa viktiga ämnen försvinner. Daniel Knop råder att man ska bara använder 10-20 gram aktivt kol per 100 liter om man ska köra kontinuerlig drift. Om det är till för att avlägsna medicin så 50 gram per 100 liter akvarievatten. Notera akvarievatten.

Daniel Knop råder om att byta aktivt kol med 2 veckors mellanrum, men tillverkaren Seachem lovar längre effekt. Vad du ska lita på här vet jag inte ens själv. :)

En annan sak som är viktigt att hålla koll på är att ha aktivt kol som inte avger fosfat. Dock vet jag inte om man kan lita på att där är något aktivt kol som inte avger någon fosfat alls. Därför skulle jag nog vilja råda dig att använda både aktivt kol och absorberande filtermaterial för fosfat. Ett filtermaterial som jag har läst mycket gott om och som jag tror är även relativt ny på marknaden och som jag själv har använt i krig mot alger som faktiskt verkar ha haft positiv effekt.

Seagel heter det och du kan hitta det på http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1466-seachem-seagel.html. Detta material innehåller både aktivt kol och fosfat borttagande material, men det ska även ta bort fler ämnen som är oönskade t.ex. så som silikat.

Hoppas jag var till hjälp! :) Snyggt akvarium förresten.

Tack för informationen och för omdömet, kommer avvakta med kol tills jag ser att något behövs göras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen och för omdömet, kommer avvakta med kol tills jag ser att något behövs göras.

God idé :) Jag vill gärna att ett akvarium ska skötas med så lite mänskliga ingrepp som möjligt. Naturen sköter sitt bäst. Gillar inte själv att man ska använda sig av för mycket kemisk filtrering osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att använda kol är A O i saltkar med blandade koraller mjuka/hårda de ämnen som tas bort i mineralväg är inte livsnödvändiga för koraller. Däremot finns det andra ämnen den tar bort som är rent av skadliga för koraller. överdosering har jag inte hört om men om man tar kol med måtta ska det inte vara nått problem.

Kol hjälper mer än skjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att använda kol är A O i saltkar med blandade koraller mjuka/hårda de ämnen som tas bort i mineralväg är inte livsnödvändiga för koraller. Däremot finns det andra ämnen den tar bort som är rent av skadliga för koraller. överdosering har jag inte hört om men om man tar kol med måtta ska det inte vara nått problem.

Kol hjälper mer än skjälper.

Tror inte de tar upp att man inte ska överdosera med kol utan någon orsak. Speciellt inte i en akvariebok. Anledningen till att man får ta till aktivt kol i saltvattenakvarium p.g.a. att det förekommer gifter i vattnet kan bero på t.ex. i nystartat akvarium kanske då djur andra saker dör p.g.a. transporten och allt omnejd som händer vid uppstart. De ruttnar ju då och då kan de nog uppkomma massa skit i vattnet, men i ett inkört akvarium kan jag inte tänka mig att kemiska medel ska användas. Om det måste användas anser jag då att akvariet är överbelastat. Och ett överbelastat akvarium som lever i harmoni p.g.a. kemisk filtrering kan ju för eller senare krascha med snabb takt. Personligen föredrar jag ett akvarium som kan relativt sköta sig självt och endast vattenbyte och tillförsel av spårämnen görs.

Ett akvarium handlar ju om att ha en bit av naturen. Inte att leka gud. Leka gud gör människan tillräckligt här i världen.

Ändrat av Tedd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leka GUD är hela grejen ted, har du inte fattat det än ;)

Mjukkoraller utsöndrar gift för att frigeutrymme att växa på, har man blandade koraller så kommer det inte märkas om man kör kol, utan kol så kommer stenisarna inte ha en chans att växa sig stora. Toxinerna i mjukisar är hämmande för stenisar de trivs helt enkelt inte i dess närhet om det inte tas bort med kol eller täta vattenbyten, kol gör att man spar pengar o tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sanning med modifikation antagligen då jag inte kört med kol i mitt kar på flera år och jag anser att jag har hygglig tillväxt både bland mina mjuk- som stenkoraller.

Däremot så trivs inte vissa av mjukisarna i mitt kar då jag kör med pellets, som tex riccordea Florida och Xenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste nog hålla med Ricke. Vi skapar i våra små akvarier en extem miljö, där även små utsläpp av nässelgifter kan sätta stora avtryck. I system där vattenutbyte är så begränsade som våra kar kan absorption vara till hjälp.

Sen om vi leker gud eller ej kan vi ju fylla 100 sidor om. Men faktum är att det är genom vilka val vi gör eller inte gör i våra mikrocosmos har en helt avgörande betydelse för livet där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag är inte helt såld på hur kritiskt kol är i ett korallkar, låt mig kasta lite bensin på brasan...

Ta som exempel mitt fraggkar som har ca 24-25 cm vatten, en stor yta täckt med koraller av olika sorter LPS/SPS och några mjukisar.

Ett genomsnitts kar har knappast så mycket koraller per liter vatten, men jag har inte kört kol på minst 1½ år vad jag kan minnas.

Om någonstans så borde kemisk krigsföring synas i ett kar där allt lever sida vid sida tätt packat?

Sen ställer jag mig lite frågande till vilka ämnen som är så kritiska och som kolet absorberar, inget illa ment mot guruna men jag har endast sett nån förklara de hela.

Jag kan bekräfta att för mycket aktiv kol kan skada känsligare koraller, har själv erfarenheter av detta.

För mycket kol har rapporterats som orsak/delorsak till hålsjukan där fiskar får hål i huvudet och längsmed sidolinjen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är det nog skillnad på din erfarenhet och en med ett nystartat kar.

Du har samlat på dig lång erfarenhet och kan helt säkert läsa på dina små liv när det är fara och färde.

Med lite AK så "köper" man sig lite marginaler om man inte är 100 på vad som händer i karet.

Jag kom ur mitt elände (för att jag inte visste bättre) genom att börja ta bort felkällor med AK.

Har kör med 2dl AK det sista halvåret o det går att se skillnad (kolla i min tråd de senaste bilderna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att veta att aktivt kol inte binder laddade molekyler i någon nämnvärd utsträckning. Så spårelement är inget som aktivt kol borde binda eftersom dessa är laddade joner. Istället så binder aktivt kol med van der Waals-krafter, vilket inte minst leder till att olika komplexa organiska molekyler kan absorberas. Det är den egenskapen som gör att aktivt kol gör gulnat akvarievatten ofärgat. Kanske ligger aktivt kols viktigaste egenskap i just detta - att hålla vattnet klart så att ljuset från belysningen utnyttjas mest effektivt?

Själv använder jag inte aktivt kol alls, utan låter ozonisering på låg nivå i skummaren hålla vattnet fritt från gulämnen. Mina koraller tycks inte klaga. Jag har inga mjukkoraller att tala. Eftersom mjukkoraller anses utsöndra "gifter" så kanske aktivt kol spelar en större roll i sådana kar? Men det förutsätter att dessa gifter är molekyler av den typ som aktivt kol faktiskt binder; jag har inte grävt i det.

En tredje roll för aktivt kol kan faktiskt vara att den fungerar som ett biologiskt filter. Det är en utmärkt yta för bakterier att växa på och den torde koloniseras inom timmar av olika bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...