Gå till innehåll

Sandéns JAD 128l


Hanssanden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 274
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker nog att du ska mata dina firrar varje dag, Oceanakvarium har tagit hem ett foder/pellets med mycket högre "bra" fetthalt.

Sen kan du även kläcka fram lite levande artemia att tillsätta så att firrarna har lite o plocka med.

Kör du med fryst är det viktigt att du sköljer och silar väl o/även då kan ett bra pellets vara väl så bra som ersättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, har bara två Clownfiskar.

Övriga inv. 2 st pepparmints räkor, 1 Putsarräka , 1 krabba, 1 sjöborre , 4 st Turbosniglar, 3 blåbenta eremiter, 1 st Ormsjöstjärna.

Så tycker nog en halv kub är fullt tillräckligt.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker nog att du ska mata dina firrar varje dag, Oceanakvarium har tagit hem ett foder/pellets med mycket högre "bra" fetthalt.

Sen kan du även kläcka fram lite levande artemia att tillsätta så att firrarna har lite o plocka med.

Kör du med fryst är det viktigt att du sköljer och silar väl o/även då kan ett bra pellets vara väl så bra som ersättare.

Varför ska man sila och skölja fryst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en massa bös i det frysta vattnet, visst går en del till korallmat men det mesta blir kvar i vattnet. Sen får man lägga pengar på fosfatremover för att bli av med resterna.

Ja skaffade en tät sil (kostade 40 spänn på COOP), pluppar i matkuberna i silen i ett glas vatten. Låter maten tina, lyfter upp silen och doppar en i karet.

Det tar liksom ingen extra tid alls men sparar en femhundring om året i ej inköpt fosfatremover, dessutom så trivs mina Acropora alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens nöje lite vatten prov :

Temp. 26C

Salthalt 1.024 (refraktometer)

Ca 410 (salifers)

KH 8.6 (salifers)

Mg 1410 (salifers)

NO3 5 (salifers)

Har kört med blåljus en vecka men ser ingen minskning av algerna, snarare tillväxt.

Däremot har mina koraller börjat växa ordentligt. Min montipora digitata växer så man ser det tydligt dessutom har den gått från rosa till mer mörk röd aktig :)

Få se vad denna test gör, kommer korallerna få övertaget om näringen i karet eller kommer algerna att vinna?

Ja det får tiden utvisa.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok , många har frågat om mitt fosfat värde. Idag köpte jag en Hanna checker för fosfat.

Detta test gav mig ett värde på 181

Med omräkning (181/1000)*3 = 0,543mg/l

Så jag har hög fosfat halt i karet.

Kör med fosfat remover järnbaserad 50g/100l så jag stoppade i 50g i en strumpa och la i sumpen den 20/8 kanske skall jag byta den redan nu?

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en massa bös i det frysta vattnet, visst går en del till korallmat men det mesta blir kvar i vattnet. Sen får man lägga pengar på fosfatremover för att bli av med resterna.

Ja skaffade en tät sil (kostade 40 spänn på COOP), pluppar i matkuberna i silen i ett glas vatten. Låter maten tina, lyfter upp silen och doppar en i karet.

Det tar liksom ingen extra tid alls men sparar en femhundring om året i ej inköpt fosfatremover, dessutom så trivs mina Acropora alldeles utmärkt.

Jag använder också en sil för allt fryst foder. Finns The silar på ÖB för 10-20 kronor. Håller med om att det är ett mycket effektivt och billigt sätt att hålla fosfaten borta. Jag matar varje dag både med fryst foder och pellets. Pelletsen låter jag alltid ligga en stund i lite akvarievatten som jag hivar upp ur karet med en liten burk, detta för att laka ur fosfaten ur pelletsen. Vattnet slår jag i slasken innan jag tömmer pelletsen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok , många har frågat om mitt fosfat värde. Idag köpte jag en Hanna checker för fosfat.

Detta test gav mig ett värde på 181

Med omräkning (181/1000)*3 = 0,543mg/l

Så jag har hög fosfat halt i karet.

Kör med fosfat remover järnbaserad 50g/100l så jag stoppade i 50g i en strumpa och la i sumpen den 20/8 kanske skall jag byta den redan nu?

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aluminiumremover verkar snabbare än järnbaserad, jag tror du skulle testa med det ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten byte idag, det underlättar verkligen med den nya DIY vattenpåfyllaren:) bara att stoppa ner pumpen i dunken och vips så har man fyllt på 10l saltvatten:)

Sen bara tömma pumpen och slangen och stoppa tillbaka den i RO dunken. Slipper allt lyftande och spill med vatten.:)

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dax för veckans fosfat test.

Idag gav Hanna checker värdet 100 ppb

Dvs 81 mindre än förra veckan, det går åt rätt håll :)

Så omräknat med formeln (100/1000)*3= 0.3 mg/l

Fosfaten har minskat från 0.5 till 0.3 på en vecka:) gott!!

Kör med dubbla sockor à 50g järnbaserad fosfat remover:) funkar bra.

Kanske de eländiga algerna försvinner om 1 till 2 veckor när fosfaten är nere på rätt nivå.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dax för veckans fosfat test.

Idag gav Hanna checker värdet 100 ppb

Dvs 81 mindre än förra veckan, det går åt rätt håll :)

Så omräknat med formeln (100/1000)*3= 0.3 mg/l

Fosfaten har minskat från 0.5 till 0.3 på en vecka:) gott!!

Kör med dubbla sockor à 50g järnbaserad fosfat remover:) funkar bra.

Kanske de eländiga algerna försvinner om 1 till 2 veckor när fosfaten är nere på rätt nivå.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visar inte hanna i ppm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men denna känsligare varianten mäter fosfor istället för fosfat. Och det finns 3 ggr mer lös fosfat än fosfor i vattenkolumnen. Därför måste man räkna om med hjälp av formeln.

Det är en Hanna Checker 736.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...