Gå till innehåll

Hur kraftfull UV behövs?


adddo

Rekommenderade inlägg

Ska ju skaffa en UV nu då ja lärt mig läxan om kirurger utan UV...

Mitt kar är ju på 860 liter + ca 120 liter till i sump.

Säg 1000 liter.

Hur kraftigt behöver jag? enligt tillverkarna så borde 25w räcka, men har för mig att Niclas tex sagt att man behöver mer än vad de påstår.

Är det nån skillnad på hur jag placerar det i karet, alltså om jag ser till o hämta vattnet från botten av karet, räcker tillverkarnas rekommendationer då? Eller bör jag ändå ha en kraftigare?

Hur stor UV behöver jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag skulle säga kör med 39W Deltec alternativt ett 2x39W Deltec.

Anledning är att Deltecs UV använder T5 rör. Du får alltså mkt kraftigare strålning i förhållande till använd elektricitet. Dessutom håller rören längre och är billigare.

Det ska sägas att jag har ingen erfarenhet av Lifeguard, men jag har enbart positiva erfarenheter av Deltecs UV-filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dam, uvc, tar ju bort andra sortes bakterier och sånnt i vattnet..

Menar du att det är en annan microfauna i en damm jämfört med ett saltkar eller vad?

Annars spelar det mindre roll då UV är samma våglängder oavsett om det är damm eller akvarium man snackar om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev väldigt förvänad när jag fick min LifeGuard 40W. Att avståndet mellan ytterhölje och lampa var så pass stort. Min föredetta Deltec 20W var det bara en smal passage.

Jag är nöjd med min LifeGuard, men om jag någonsin ska byta så blir det ett stoort damm UV. Minska genomströmningen och volá,, hög exponeringstid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag införskaffat ett Lifegard QL-40. Ska bara klura ut bästa sättet att installera det.

Hur har ni? Har ni returen från UV till sumpen eller utnyttjar nån den som extra cirkulation tillbaka direkt i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...