Gå till innehåll

Hur kraftfull UV behövs?


adddo

Rekommenderade inlägg

  • 4 månader senare...
Själv kör jag med ett Deltec 39w T5 uv-c till mitt 800l kar.

Jag har ett 16w damm uv-c liggandes (nya rör).

Kan det vara värt att köra på det i mitt 64l nano/karantäns-akvarium

vid inkoppning eller ev sjuksenarium, eller är det mer eller mindre verkningslöst?

Det gör säkert nytta, bara du sänker genomströmninghastigheten på vattnet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Damm-uv´n är i huvudsak konstruerade för att döda algsporer i sötvattensdammar, så om tillverkaren anger att en 11Wattare är tillräcklig för 1400 l så är det i det syftet.

Inkopplad i "vårat" sammanhang är samma storlek kanske lämplig för 250 l, men de faktorer som styr över kvaliteten på parasitbekämpningen är UV-strålningens våglängd och vattnets exponeringstid (och antagligen i viss mån temp.)

Och där blir antagligen ett damm UV mer tveksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
var får jag tag i ett rainbow lifeguard då?

tänkte också skaffa ett 40W till mtt kar.. vad har ni för cirk-pump till dom?

Jag köpte mitt hos Korallfisken i Linköping. Jag har ifos ett dubbelt 40W lifegard som jag matar med en 8000 liters pump. Jag har cirka 1000 l vatten. Det funkar bra och jag kör det hela tiden. Jag har t.ex. mycket prickkänsliga kirurger och har inga problem. Du kan säkert få tips av dem om lämplig pumpstorlek beroende på vattenmängd till 40W.

Det har kommit ett nytt mindre UV som skall vara effektivt som de också säljer. Det kan ju ibland vara lite svårt att få plats med de ganska långa kolonnerna (Lifegard)

Jag hade förr i världen ett damm-uv som inte funkade alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här o läser tråden...

Jag hr inget uv inkopplat till mitt kar o har aldrig haft heller....

Har aldrig sett nån tendens till några som helst sjukdomar.

Använda uvc kostant är som att äta penecillin konstant.......hur bra är det ???

Fiskarna som går i "UV-Vatten" som är sterilt har heller inget bra immunförsvar därför de blir sjuka när man inte använder uv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här o läser tråden...

Jag hr inget uv inkopplat till mitt kar o har aldrig haft heller....

Har aldrig sett nån tendens till några som helst sjukdomar.

Använda uvc kostant är som att äta penecillin konstant.......hur bra är det ???

Fiskarna som går i "UV-Vatten" som är sterilt har heller inget bra immunförsvar därför de blir sjuka när man inte använder uv...

Grattis till att du aldrig haft några sjukdomar. Du er en av få.

Jag håller dock inte med dig. UV minskar på parasiter och då inte endast dödliga paraister som t.ex. cryptocarion utan också andra parasiter som sitter i gälar m.m. Akvariet är en ju en artificiell miljö med begränsad vattenmängd. Jag menar tvärtom att de blir friskare i UV-vatten (genom att slippa parasitangrepp) och bättre rustade för sjukdomar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skummade igenom denna tråd och lifeguard har fått ett fäste här i sverige och den är bara populär här och i USA. I resten av världen så anses den inte vara bra och det är förståligt då ett damm uv inte är gjord för parasitbekämpning utan som greger säger för algsporer. Jag skulle i dagsläget välja ett deltec 39w eller 2x39w mycket p.g.a att det är förhållandevis billigt att byta rör i den. Hw har ett mycket bra uv men det är mycket dyrt att byta rör och den är också längre eftersom det är T8 rör i den så just därför är Deltec en vinnare. Man behöver inget uv och jag har för tillfället inget men det är trots allt det enda hjälpmedlet vi har och när man får prick och inte har uv så står man där. Jag kommer inte att köpa mig en Achilles kirurg förän jag har ett uvc så fisken får vänta. Om man vill ha kirurger av släktet Acanthurus så är ett uvc nästan ett måste och jag säger nästan för jag har sett framgång med dessa fiskar även utan uvc men det är inte så vanligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en del kirurger bl a en Acanthurus nigricans och för mig har det fungerat bra utan UVc. Den fick prick efter någon dag men det försvann efter 1 - 2 veckor av sig själv. Samma har det varit med P. hepatus. Jag ger mina kirurger (och de andra fiskarna också) vitaminer och då och då en dos med vitlök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...