Gå till innehåll

Hjälp önskas, vita prick.


Genne

Rekommenderade inlägg

Jag har fått ett kraftikt utbrott av vita prick i mitt kar, ett tiotal fiskar är drabbade.

Nu har jag rengjort min ozon och kör den för fullt, kan jag göra något mer?

Aktiv kol? Skumma extra hårt?

Är det någon som har några tipps vad jag mer kan göra, behöver värkligen hjälp.

Karanten är inget alternativ då jag aldrig kommer att kunna fånga alla fiskar det gäller i mitt kar.

Kan tillägga att jag har sex putsarräkor som jobbar på övertid och är tvungen att stänga av ozonen med jämna mellanrum då det luktar ordentligt med ozon i rummet.

Har fönstret öppet för att vädra.

Ändrat av Genne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns dom som är bättre lämpade än mig att svara på det, men det du gjort låter bra än så länge, sen måste man ha koll på hur prick fungerar, det kommer i vågor på grund av deras livscykel. Det du råkat ut för är antagligen att du fått prick på nån av dina fiskar (kanske nån nyintroducerad vän?) som sen har lossnat igen och lägger sig i substratet, fortplantar sig (många kallar det för ägg men det är det inte riktigt) som sedan kläckts, när dessa sen "kläcks" (efter 3-28 dagar beroende på temperatur) så letar de upp sina nya värdar att parasitera på, där sitter de i upp till ca 1 vecka, innan de släpper igen, och det är där du är i livscykeln nu.

Hur länge har du haft utbrottet? är man i början så brukar vågorna vara väldigt tydliga, men om det har pågått en längre tid så brukar det vara mindre tydligt då olika individer har haft lite olika tider för de olika delarna och det tillslut blir en kontinuerlig plåga. Så om du är i början av en våg så pusta inte ut om det börjar försvinna efter en vecka, det är den normala livscykeln. Det man kan göra är att försöka förhindra att det återkommer om 3-28 dagar genom olika saker, en del är omöjliga för dig skulle jag tro, som att när det försvinner ta ut all fisk och låta dem gå i ett kar utan nåt substrat i en månad (gärna längre och med en lägre salthalt för att förhindra föröknigen), för då kommer alla "ägg" ha "kläckts" och försökt leta efter värdar men då de inte hittat nåt så svälter de ihjäl (efter ca 1-2 dagar, därför man måste köra minst 30 dagar utan fisk)...

Några andra saker som hjälper, men inte hindrar det helt är att suga upp sanden när det har minskat med parasiter på fiskarna (då de släppt och ligger i substratet) men det är inte en total lösning då det självklart kommer ligga "ägg" även i den levande stenen och även i mindre del direkt på glaset, men man kommer att minska mängden i nästa våg.. Att köra så hårt man kan med ozon (men inte så mycket att det skadar resten, viktigt att hålla koll på ORP så det inte ballar ur) kommer att skada de frisimmande parasiterna kommer att minska nästa våg även det... Skummning gör nog varken av eller till, att hålla fisken välgödd och frisk är väl ett positiv då de kommer att kunna försvara sig mot parasiterna lite bättre då, men kommer inte stoppa det helt...

Sen som vanligt så kommer jag med min brasklapp att karantänföra all fisk i absolut minst en månad i ett kar utan substrat där man en gång i veckan eller så skrapar loss och suger ut skräpet i karet och så vidare, steriliserar gömställen (pvc-rör eller liknande i kokande vatten, väteperoxid eller har två set av det så att man kan byta ut det och rengöra och låta torka i en vecka) och byter ut skumfiltret mot ett nytt (som legat i sumpen/huvudkaret i nån vecka för att ha en bra bakteriekultur i filtret), helst ska man köra med flera kar för att vara säker på att inga av de nya parasiterna kan hitta värdar... Genom att göra detta så kan man vara rätt säker på att inte introducera parasiten i karet (tyvärr måste man ju köra karet fiskfritt i en månad i huvudkaret samtidigt om man ska bli av med en infestation av parasiten, men det kan det ju ibland vara värt, för man kan faktiskt ha ett kar helt fritt ifrån prick genom ganska enkla medel)... Jag borde verkligen skriva en artikel om karantänförning nån gång... hummmm...

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Jani.

Förlåt min okunnighet, men vad står förkortningen ORP för?

Karantän blir nog omöjligt för mig.

Tömma karet på bottenmaterial blir inte heller lätt då måste jag även riva hela karet på sten och koraller.

Nu inser jag avigsidan på ett stort kar:smiley13:

Men om det kommer försvinna nu för att sedan återkomma får jag börja fundera på något sätt att göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ORP står för Oxidizing Reduction Potential, det vill säga "hur mycket vattnet oxiderar" ett högt värde (över 650mV) kommer att döda alla bakterier på några sekunder, genom att syreradikaler med mera kommer slita elektroner ifrån molekylerna i djuren som skadar organismen, medan normala värden är på kanske 300-400mV. Ozon är en molekyl med stor oxiderande potential och kommer snabbt att oxidera organiska ämnen, det är därför man ibland använder det i karen, men som ni förstår är ju nånting som oxiderar organiska molekyler även skadligt för större organismer, så stiger den för högt så kommer det att även skada dessa, så det är viktigt att om man kör en högre dos ozon att se till att inte ORP stiger för högt. Har man inte koll på ORP i sitt kar så ska man aldrig köra med höga doser ozon, för det kan ta kål på allt i karet och även vara mycket skadligt för oss människor.. Mätare för ORP finns, men de är riktigt känsliga saker som måste rengöras OFTA för att visa rätt, därför man aldrig bör använda en ORP controller som höjer ozondosen beroende på ORP-värdet, för den kan lätt överdosera ozon som kan skada karet och i långa loppet även människorna i omgivningen... ORP är en väldigt komplex parameter som beror på många saker i karet, som pH, syresättning, ozonhalt osv osv osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att suttit och läst på forumet kommer jag även att prova vitlök även om det inte verkar finnas någon vetenskap bakom, ser inte ut som det skadat något någon gång.

Tror jag får köra ozon väldigt hårt för att skada allt för mycket då jag kör med en Zanders ozon 50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ORP menas redoxpotentialen - nu blev du klokare väl :). Redoxpotentialen är en potential som man kan mäta i vatten och som skall ge en bild om hur stark de reducerande eller oxiderande processerna är. En possitiv ORP (redoxpotential) visar att processerna är mer eller mindre oxiderande, dvs i normala fall syreberoende (eller att det finns syre tillgängligt). Från början är metoden framtagen med syfte att mäta om det är i första hand syrefria eller syrerika sediment i sjöar och hav. Senare har man upptäckt att man kan använda redoxpotentialen i rena vattensystem för att styra tillsatsen av kraftigt oxiderande ämnen - exempelvis klor eller ozon. En redoxmätning används ofta i kommunala vattenreningar för att tillsätta klor. Eftersom redoxpotential är en "frukt"parameter, dvs den säger hur mycket frukt du har - inte hur många bananer eller äpplen du har - så är redoxpotentialen lite beroende på vilka processer du har normalt i ditt akvarium och sedan kan du få en uppskattning av hur stor påverkan din ozontillsättning ger. Jag brukar normalt ha en redoxmätare igång och ser hur redoxen (utan tillsättning) kan variera ganska kraftigt. Det är också en av de mätmetoder som är med normala hobbyverktyg lite svår att alltid lita på. därför brukar jag sätta önskad redoxpotential lite på grund av vilken redoxpotential jag har haft tidigare (innan tillsättningen av Ozon). Det man normalt brukar säga är en "normal" redoxpotential är +360 och att man bör undvika över +400. Men om du inte mätt innan så tycker jag inte du har så stor nytta av att mäta ORP.

Din näsa är däremot en bra mätare och ligger du på en mängd där du med en normal näsa kan ana ozon så ligger du enligt min erfarenhet ganska bra. Sedan är det sättet att föra in ozonet som kan vara viktigt. de flesta för in det via skummaren och har du en normal cirkulation mellan sump och akvarie (där du skall ha det verksamma ozonet) så brukar det funka. Det finns ett knep som dock kan vara bra att ta till i fall som detta. Ta ett innerfilter eller pumphuvud och sätt på en diffusor och koppla utgående ozonslang på diffusorn. Sänk ner pumpen till mer än halvvägs och starta igång. bäst resultat får du med EHEIMS kraftpaket och deras utmärkta diffusor. Var bara varse då att du kör en bättre upplösning av ozonet och din näsa är kallibrerad för det, dvs jämfört med innan så har du mer ozon i karet innan du känner lukten.

Jag är ganska övertygad om att du får kontroll på det här. Du bör efter det att anfallet gått över köra ozon i mindre mängd ca 2 - 3 månader i värsta fall.

Jag vet att det är svårt men vill du ha väldigt bra och snabb reaktion så ta ut de värst drabbade fiskarna och kör hinkmetoden på dem - men att säga tulipanros är lätt - att göra en - det är lite svårare.

MVH Lasse

PS såg att Janni förklarat ORP medans jag skrev men låter mitt vara kvar eftersom svaren kompleterar varandra

För att få bättre verkan på ozonproduktionen - se till att du suger in så torr luft som möjligt i ozoniatorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, Jani och Stig för era svar.

Redoxpotentialen det vet jag vad det är.

Bara det att min elektrod har pajat, jag får gå på näsan under tiden och beställa en ny på Måndag så får jag den på Tisdag.

Är det någon som har någon erfarenhet av att använda vitlök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök botar inte prick. Däremot så tror jag mig kunna påstå att foder berikad med vitlök bör stärka fiskarnas imunförsvar och hälsa. Vi brukar ju påstå att den har samma effekt på människan.

Har du inhandlat några nya fiskar senaste tiden?

Min erfarenhet av prick rent allämnt är att i ett sunt kar med i övrigt bra värden så måste nödvändigtvis inte pricken ta död på fiskarna. Många gånger kommer pricken när karet är ungt eller i samband med introduktion av nya fiskar. Jag tror stress är en stor källa till prick. Därför brukar jag avråda från onödigt bökande i karet, att man skall upphöra med introduktion av ny fisk eller tom koraller. Ommöbleringar av sten och koraller skapar också stress. Du kan också dubbelkolla salthalten så den inte är onödigt hög.

Är fiskarna riktigt hårt angripna så är det kanske bara behandling i annat kar som hjälper. Lasse's doppmetod har jag aldrig testat, men den fungerar säkert bra den också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök botar inte prick. Däremot så tror jag mig kunna påstå att foder berikad med vitlök bör stärka fiskarnas imunförsvar och hälsa. Vi brukar ju påstå att den har samma effekt på människan.

Har du inhandlat några nya fiskar senaste tiden?

Min erfarenhet av prick rent allämnt är att i ett sunt kar med i övrigt bra värden så måste nödvändigtvis inte pricken ta död på fiskarna. Många gånger kommer pricken när karet är ungt eller i samband med introduktion av nya fiskar. Jag tror stress är en stor källa till prick. Därför brukar jag avråda från onödigt bökande i karet, att man skall upphöra med introduktion av ny fisk eller tom koraller. Ommöbleringar av sten och koraller skapar också stress. Du kan också dubbelkolla salthalten så den inte är onödigt hög.

Är fiskarna riktigt hårt angripna så är det kanske bara behandling i annat kar som hjälper. Lasse's doppmetod har jag aldrig testat, men den fungerar säkert bra den också.

Tack Ingmar för ditt svar.

Jag har nyligen infört ny fisk (dom har ingen prick) och även varit i karet för att plasera ut koraller.

Är för tillfället inte orolig för att någon fisk ska dö. då dom är välnärda, i övrigt verkar pigga och äter bra.

Jag försöker att röra så lite som möjligt i karet då även jag tror på detta med stress och även att det inte är bra med vad vi kan föra med oss i karet när vi röjer runt i det.

För övrigt upptäckte jag pricken i Fredags, i dag på morgonen såg det ricktigt illa ut.

Jag hoppas jag vinner denna kampen annars kommer jag snart stå med ett väldigt tomt kar-sjuk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När introducerade du fisken? Att inte den har prick nu säger egentligen inget, för du har antagligen andra fiskar som är bättre värdar (lättare att fästa på, parasiterna tar sig in under fjällen på fisken) därav att vissa arter kallas prickmagneter...

Om den introducerade fisken hade 2-3 prick så kan de föröka sig till 4-600 när de "kläcks" (att jag skriver ägg och kläcks inom citattecken beror på att det inte är ägg och de kläcks inte :P, de förökar sig på ett annat sätt, om jag orkar skriva en artikel om det så beskriver jag det där, bara lättare att använda dessa begrepp så alla hänger med) efter 3-28 dagar. Ett av skälen varför många inte ser sambandet mellan att introducera en fisk, "som inte har prick" (man ser inte alla om man inte går igenom dem väldigt noggrant) och sen en månad senare kommer prick i karet, eller ännu värre, det tar 2 cykler, då den första kanske bara ger 10 prick, så det går 2månader sen introduktionen och rätt vad det är smäller det till med flera hundra (eller t.o.m. flera tusen) prickar på fiskarna i karet, som introducerades av en enda individ av parasiten som kanske satt bakom gälen på en fisken som introducerades.

Så det är lätt att inse att ofta luras människor av parasitens livscykel så att de inte förstår vad som sker...

Sen har Lasse en god poäng med att sätta osmosen på en pump med diffuser om den nu sitter i skummaren eller i en ozonreaktor, för om den sitter i en reaktorkammare (inkl skummare) så dödar den parasiter som passerar genom reaktorn, men påverkar sannolikt inte de som simmar fritt i karet, om man sprider det i karet så reagerar den i hela karet..

Att ha ozonet kopplat till skummaren är bra i normalfallet för att man får en hög koncentration, och stark oxidativ effekt i reaktorkammaren, som man vill ha för att förstöra organiska ämnen som passerar reaktorn, men låg effekt i resten av karet, så riskerna är mindre. Men i ditt fall vill du ha effekt i hela karet, men här är ju mängden ozon ännu mer känsligt, men Lasse har koll på dessa saker så där tror jag på honom, vi är ju extremt känsliga för ozonlukt så näsan är en god indikator på ozon, men var inte säker på att den var känslig nog för att se till att effekten i karet inte blir för hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fisk introduserad för 14 dagar sedan och en för en vecka sedan.

Finns det någon i denna världsdelen som kan hjälpa mig att få tag i en pump med diffuser snabbt?

Kan jag ta en syrepump och trycka luften genom ozonen för att sedan släppa ut den i en av streamerpumparna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj, såg bilderna nu, det där ser inte alls trevligt ut, speciellt för clownen, det gäller att få stopp på det där snabbt, för det kan gå utför snabbt, ett medicineringskar skulle vara perfekt i detta fallet, så att du kan ta ut de värst drabbade fiskarna åtminstone, köra med kopparmedicin, hyposalinitet eler den så kallade hinkmetoden (flyttar fisken till en ny hink med (icke infekterat (vilket ju kan vara lite klurigt nu när du har en kraftig infestation i huvudkaret som skulle annars ha det perfekta vattnet för vattenbytena)) saltvatten varje dag, slänger ut det gamla vattnet med eventuella "ägg" på det sättet omöjliggör du att parasiten kan utföra sin livscykel)...

Edit: Clownen ser ju nästan ut att ha nånting annat i tillsammans med prick:en, ingen clown introducerad på senaste tiden? tänker bara på Brooklynella, som är näst intill omöjlig att få under kontroll...

Edit 2: 7-14 dagar låter perfekt för en cykel av prick, som tur är är ju prick en av de enklare sakerna att få ordning på, men var ju rätt kraftigt det där, så hoppas du lyckas få ordning på det där snart, hur det än ska gå, förhoppningsvis säger de med stor erfarenhet (Lasse och Stig) vad som måste göras, hoppas du får tag i en Powerhead med diffuser snart, jag bor ju lite för långt bort tyvärr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett jäkla infektionstryck här. Tänk på att varje prick som faller av snabbt blir till 100-300 nya larver och det är bara i det stadiet som ozonet kan ta dem (det frisimmande stadiet). Om du kan - plocka upp de värsta så minskar du infektionstrycket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På bilderna så ser det allvarligt ut, gör som Jani säger och medicinera.

Sedan så tror jag att din Sander ozoniator är för klen för att ta bort "pricken" det krävs rejält med ozon för att få bort vta prick.

Jag hade för ca 6 mån sedan ett utbrott av vita prick i mitt 200 liters jag botatde med att köra min Sander 100 på max i ca 1 dygn sedan minskade jag till hälften i ca 2 dygn upprepade efter ca 1 vecka. Sedan dess har jag inte haft vita prick.

Jag har inget instrument för mätning av redoxpotentialen utan jag använder näsan, kan jag känna lukten av ozon så har jag överdoserat. Min underhållsdos är 250 mg 15 min per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade ett sätt att köra in Ozon i karet i går som jag tror var riktigt effektivt.

Tog en syrepump matade genom ozonagregatet, lät utluften blåsas ut direkt i insuget till returpumpen, det tog inte lång tid innan jag kände en ozonlukt i rummet och fick vrida ner agregatet.

Visserligen ser karet ut som ett bubbelbad fullt med småbubblor, men hjälper det så gör det inget för ett tag framåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Glenn! Ser ju inge kul ut alls det där :/ har du möjlighet så skulle jag stoppa i ett par extra strem pumpar som blåser in bland stenarna ordentligt då äggen släpper nattetid. fiskarna står ofta inne bland stenen och om cirkulationen är bristfällig så kommer du ej få ner de nykläckta parasiterna ner i sumpen där de kan tas om hand av div utrustning.

Som sas tidigare så är parasiterna väldigt dåliga simmare och har du stark cirkulation så kommer parasiterna få det svårt att hitta ett värd djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Glenn! Ser ju inge kul ut alls det där :/ har du möjlighet så skulle jag stoppa i ett par extra strem pumpar som blåser in bland stenarna ordentligt då äggen släpper nattetid. fiskarna står ofta inne bland stenen och om cirkulationen är bristfällig så kommer du ej få ner de nykläckta parasiterna ner i sumpen där de kan tas om hand av div utrustning.

Som sas tidigare så är parasiterna väldigt dåliga simmare och har du stark cirkulation så kommer parasiterna få det svårt att hitta ett värd djur.

Andreas tack för ditt tipps.

Har inga fler streamers att stoppa i men inbillar mig att jag har rätt bra rörelse bland och under stenen.

Men jag får försöka jaga rätt på ett par till.

Jag undrar om jag även ska leta rätt på en UVC för att cirkulera i karet under en tid när det är så illa som det är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC tycker jag själv är bra mycket mer effektivt mot prick än ozon är... och det är ingen risk för överdosering med UVC.

Hans där skiljer våra erfarenheter betydligt. Jag är av motsatt uppfattning, speciellt när det gått så låmgt som hos Gene. Visst UVC hjälper till att minska infektionstrycket och allt som gör det är bra. har du ett UVC så släng in det också Gene. Det blir inte värre av det.

Du måste hitta ett sätt att få ner ozonet i vattnet så bra som möjligt. Kan du lukta ozon så är sånt som inte kommit till nytta. Ett sätt med returpumpen är att minska utblåset en aning och sedan sticka in slangen från ozonapparaten så långt in i utloppsröret som möjligt. Då får du lite mottryck och du blandar in Ozon/luft bättre.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en träutsrömmare eller två placerade längst ner och en sterampump riktad mot den

men jag tycker det ser ut som om clownen är drabbad av någor annat, typ Oodinium eller brooklynella (fast det förloppet brukar vara snabbt)

Ligger ditt kar lågt i Kh?

Total mörkläggning av karet är en annan hjälpfaktor i detta läge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en träutsrömmare eller två placerade längst ner och en sterampump riktad mot den

men jag tycker det ser ut som om clownen är drabbad av någor annat, typ Oodinium eller brooklynella (fast det förloppet brukar vara snabbt)

Ligger ditt kar lågt i Kh?

Total mörkläggning av karet är en annan hjälpfaktor i detta läge!

KH ligger på strax över 8 (har kollat alla värden i dag och går allt ser bra ut), sjukdomsbilden i karet ser lite bättre ut i dag men inte mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...