Gå till innehåll

Hjälp önskas, vita prick.


Genne

Rekommenderade inlägg

Hur går det med din å firrarnas förkylning/prick? Håller tummarna..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fortfarande kritiskt men fiskarna ser pigga ut, tycker mig se en liten tillbakagång.

Jag bara håller tummarna och hoppas på det bästa.

Tänker byta 500 liter vatten dom närmaste veckorna:smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skickar på ozon tre gånger om dagen tills jag börjar känna att det luktar i rummet.

Dom flesta fiskar ser bättre ut i dag.

Jag kör med en syresten (Syrepumpen är ganska hårt strypt så att jag får väldigt små bubblor) under returpumpen i sumpen så att jag matar ut ozonet direkt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öka ozontillsättningen så kommer det att gå fortare - se bara till att inget annat tar skada. Jag skulle nog göra så att när jag känner att det luktar så skulle jag dra ner dosen (men fortfarande köra) tills det inte luktar igen. Speciellt viktigt att köra ozon frampå småtimmarna innan dagen gryr. Erfarenhetsmässigt så simmar parasiten ut då.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öka ozontillsättningen så kommer det att gå fortare - se bara till att inget annat tar skada. Jag skulle nog göra så att när jag känner att det luktar så skulle jag dra ner dosen (men fortfarande köra) tills det inte luktar igen. Speciellt viktigt att köra ozon frampå småtimmarna innan dagen gryr. Erfarenhetsmässigt så simmar parasiten ut då.

MVH Lasse

Tackar, då kopplar jag in en timer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag jobbat min tuffa vecka och har inte kunnat se vad som hänt i karet då det alltid är släckt när jag är hemma.

Under fredagen kommer en raport om vad som hänt med fiskar (när jag kunnat räkna in dom) och annat liv i karet.

Jag har kört rätt hårt med ozonet (känns inte särskilt bra när man inte har full koll).

Bytte hundra liter vatten i Fredags och hundra liter i Söndags, Kommer att byta hundra liter under Fredagen och ytterligare hundra på Söndag.

Av det lilla jag kunnat se så värkar allt piggare och friskare i karet, men det kommer uppföljning under fredagen när jag har fått en total överblick och tatt alla värden.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser korallerna ut? Min erfarenhet är att de lider mest av för hög ozonhalt. Att köra hårt med en ozoniator som ger 50 mg/timme och en sådan "primitiv" upplösning av ozonet som du körde med borde enligt mina erfarenheter inte leda till varken vävnadsskador eller dödlighet hos fisk. Ozonet ka iofs bidra till att fiskar där vitaprickangreppet angripit och skadat gälarna får det lite jobbigt men att ozonet i ditt fall dödat dina fiskar är lite overkligt för mig. Att du nu inte ser några prickangrepp på de fiskar som lever tyder istället på att ozonet gjort en enorm nytta - jag misstänker lite svagt att med det angrepp du hade på dina fiskar så skulle ALLT varit dött nu om ozonet inte satts in.

Jag tror att det börjar närma sig ett paragdimskifte i vårt sätt att se hur man bäst behandlar prick i korallkar om man ser till axeln UV-C - Ozon. Och detta gäller i princip de sjukdomsfall där man kan se att den patogena organismen sprids via vattnet.

Det är iofs helt riktigt att man måste vara försiktig när man kör ozon, speciellt som man som jag har en utrustning som med hemlängtan och solen i ryggen kan ge upp mot 500 mg/timme och där är redoxkontrollern till stor hjälp. Då jag inte kör ozonet kontinuerligt utan bara när jag behöver för hygienen eller klarheten i vattnet och har kontinuerlig loggning av min redoxpotential så kan jag se att redoxpotentialen kan variera naturligt i karet med upp över 150 mV, beroende på andra faktorer än tillsats av ozon. Går man då in och skall bosta upp från 200 till 360 så kan man lätt råka ut för överdoseringar momentant. Redoxpotentialen visar INTE hur många milligram du har i vattnet utan hur stark oxideringen är och den kan variera ordentligt beroende på "naturliga" orsaker. Har jag 200 i redoxpotential så sätter jag mitt börvärde på kanske 250 - 260 när jag börjar med ozonet och sedan avgör jag om jag i det aktuella fallet skall gå upp i redoxpotential eller inte beroende på hur hårt utrustningen jobbar för att upprätthålla den potential som jag vill ha. Får den jobba hårt så ändrar jag inte börvärdet, jobbar den väldigt lite så höjer jag börvärdet. Vid sjukdomsutbrott är det intressant att veta hur mycket som går in per timme - inte den samlade fruktkorgen av de processer som visas i en redoxpotential.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...