Gå till innehåll

6 kantigt rev! Projekt!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sumpen är typ 40 cm hög. Om jag ska ha slim skim så behöver jag i alla fall ha vatten ytan 30 hög. för lite spel rum "om något skulle hända"

Men hittade en skummare som det skrevs lite om redan glömt namnet får kolla sen. som va 22 cm hög totalt.. och den vatten höjden kan jag köra med ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite ändringar i planerna, blir att hämta en större bänk imorgon. Med alla mina planer för detta akvarie så behövs det större sump utrymme :).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har en tendens att bli trångt hur man än gör när man vill pressa in väldigt mycket i en minimal bänk..

Har du tänkt på stapelbara plastbehållare för ballingen. Dvs inte dunkar som tar mycket bottenyta.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en "behållare" av glas.

Som är smal. Men lika djup som invändigt av möblen samt hög som attan delad i 3 så där i kör jag balling produkterna. Blir runt 4 liter i varje. Sen kommer sumpen vara 54 liter men kommer silikonera dit en avdelare i slutet som blir cirka 10-15 liter där kommer jag köra osmos till auto påfyllning, ska man åka iväg

Så slänger jag bara in en 25 liters dunk tillfälligt.. Andra sidan av skåpet som är 50 cm och 2 våningar kommer jag köra all elektronik i, så det inte är i samma "del" som vattnet. Kommer göra ett relativt stort system för att underlätta om jag skulle få för mig att starta ett större kar i framtiden så är det bara att flytta det 6 kantiga och överföra overflow boxen..

Kommer i sumpen köra skummare inlopp till balling, vatten , pellets , kol och allt annat som behövs. Svag belysning kommer va i skåpet. Just för att hålla en mängd levande sten i sumpen.

Tanken är att inte ha så mycket sten i själva karet för att kunna klä btn med knappar osv när den tidpunkten är kommen..

Allt är beställt. Väntar bara på overflow boxen samt retur pump. Som jag kommer köra på cirka 1000 liter. Har en 2000 liter liggandes för framtiden om det blir större kar.

Har också i mitt våtrum startat ett 180 liters "karantän kar" bara för att undvika problem i det "synliga" karet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja led fixat :) imorgon hämtas möblen. Hoppas på att mina "stream" pumpar kommer imorgon med. Så blir det att köpa lite sten innan Kents träff på lördag...

Karet kommer i vilket fall som helst startas upp innan sumpen är igång bara för att få mogna lite :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygga bygga, nu slipa ner hela och måla igen :), detta är sump skåpet. Där karet kommer stå. Med benen blir den ytterligare 12 cm hög.

Skåpet bredvid kommer se exakt lika dant ut där kommer all teknik osv stå :) med en "genomgång" invändigt mellan skåpen

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-5431-14468923769341_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några rek på en snygg dvärg kejsare som kan gå i detta kar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror inte någon ger ett förslag till ett så pass litet kar som detta.. Sikta på någon goby tex clowngoby istället.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skådat rätt mycket i olika 50 liters kuber, därför slog jag till med frågan i alla fall :) hehe

Den enda fisken som är helt säker än är Synchiropus Stellatus - Scooter Blenny då jag skådat hur liten den är i vuxet tillstånd :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta frökenfiskarna blir väl sällan över 8 om ens det. Det är av mina undersökningar ganska osannolikt att de skulle ge sig på koraller med(jag har en fröken men den har inte rört några koraller.)

Däremot är det ju ganska vanligt att frökenfiskar inte är särskillt "fisk snälla" :-) Speciellt i ett litet kar ska man nog akta sig för att sätta ned en fisk som potentiellt kan vara väldigt aggressiv om du tänkt ha mer än en fisk i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frökenfiskarna är ett jättetufft släkte, min favorit är Dascyllus aruanus. Jag har en Chrysiptera hemicyanea om det är den du tänker på när du säger blå-gul fröken. Den har också magiskt fin blå färg och knivskarp kontrast mot det gula. Min är snäll ännu men har å andra sidan bara en black molly som sällskap ännu och ett ej färdigställt rev så den har nog tid på sig att bli uppmoppsad :-) Fast de har ju ett 150 liters akvarie med att dela på.

Men det känns ju som att en frökenfisk inte borde bry sig om bottenlevande fiskar så mycket då fröknarna främst verkar hålla sig i mitten av karet.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkert den du skriver om, verkligen klar blå till klar gul.

Inriktningen kommer ju va så långt ifrån fisk jag kommer. Men för sonens skull så vill jag ju ha 1-3 fiskar, en av dom är redan spikade kommer inte på namnet, men en slags gobbi. Sen fröken fisken blev

Intressant just för dom klara färgerna den har .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...