Gå till innehåll

Kärl för osmosv+vattenbyte


j0nas

Rekommenderade inlägg

Är i beställartagen av automatisk vattenpåfyllning, lutar åt tunze för det är det jag hittar.

Har funderingar på hur jag skulle kunna använda samma kärl som jag pumpar osmosvatten från vid vattenbyte utan allt för mycket stök.

Alternativ A:

Har 25l dunk som får plats under skåpet. Fyll upp med osmosvatten, sätt in under karet och lägg i tunzepumpen (behöver såga upp dunken för att få ner pump). Funkar det eller behöver påfyllningsautomatik någon mer typ av fast installation?

Vid vattenbyte så blandar jag i samma kärl och använder en annan pump för att lyfta upp vattnet i karet. Eller så köper jag en dunk till enbart för vattenbyte, mest av utrymmeskäl jag skulle vilja använda samma. Då kan saltvattnet blandas under karet så att man slipper ha dunken framme..

Alternativ B:

Ställa ett mindre kar med påfyllnadsautomatik i skåpet. Får sedan pumpa över vattnet från osmosdunk till karet. Skulle det gå att använda det lilla karet för vattenbyten också? Tänker på att det kommer bli några liter saltvatten kvar i botten på karet då det inte går att pumpa ut allt vatten

Alternativ C: Din smarta lösning :)

Är till ett hörnkar på ca 270l med intern sump. Byter ca 25l var eller varannan vecka. I underskåpet ska där även få plats tre dunkar balling, styrenhet LED och någon gång i framtiden en doserpump. Tyvärr är inte underskåpet lika brett som karet.

post-3699-14468923594476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag alt A utan problem sedan ett år. Dock står dunken alltid under karet och osmosvatten fylls på med en hävertslag från en annan dunk. Jag använder den dock inte för vattenbyte, då kommer pump mm bara att vara ivägen tror jag. Faktum är också att jag med skohorn fick ned pumpen i dunken utan att behöva skära upp den..

Skaffa några extra dunkar/hinkar för vattenbyte istället, är mitt tips..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är i beställartagen av automatisk vattenpåfyllning, lutar åt tunze för det är det jag hittar.

Har funderingar på hur jag skulle kunna använda samma kärl som jag pumpar osmosvatten från vid vattenbyte utan allt för mycket stök.

Alternativ A:

Har 25l dunk som får plats under skåpet. Fyll upp med osmosvatten, sätt in under karet och lägg i tunzepumpen (behöver såga upp dunken för att få ner pump). Funkar det eller behöver påfyllningsautomatik någon mer typ av fast installation?

Vid vattenbyte så blandar jag i samma kärl och använder en annan pump för att lyfta upp vattnet i karet. Eller så köper jag en dunk till enbart för vattenbyte, mest av utrymmeskäl jag skulle vilja använda samma. Då kan saltvattnet blandas under karet så att man slipper ha dunken framme..

Alternativ B:

Ställa ett mindre kar med påfyllnadsautomatik i skåpet. Får sedan pumpa över vattnet från osmosdunk till karet. Skulle det gå att använda det lilla karet för vattenbyten också? Tänker på att det kommer bli några liter saltvatten kvar i botten på karet då det inte går att pumpa ut allt vatten

Alternativ C: Din smarta lösning :)

Är till ett hörnkar på ca 270l med intern sump. Byter ca 25l var eller varannan vecka. I underskåpet ska där även få plats tre dunkar balling, styrenhet LED och någon gång i framtiden en doserpump. Tyvärr är inte underskåpet lika brett som karet.

[ATTACH=CONFIG]66519[/ATTACH]

Givetvis skall du ha olika kärl för olika uppgifter.

Ett mindre glasakvarium för osmosvattnet som du kan anpassa måtten till platsutrymmet är klart bäst.

Vattendunken som du har kan användas till att tappa upp osmosvatten i från osmosen.

Blanda salt till vattenbyten måste du väl ha annan plats till än under akvariet?

Där behöver du ett lämpligt kärl då du behöver dels värma osmosvattnet och ha en pump som blandar saltet!

Ev. ballinglösningar kan du ju ha i mindre flaskor (1,5 l t.ex) och förvara dunkarna på annan plats om du får trångt om utrymmet.

Du borde nog också avdela bänken med en skiva och ha el på ena sidan och vatten på den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...