Gå till innehåll

Tips sökes ang LED bygge!!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag har iden att borra 1 håll i varje hörna rakt igenom flänsen för att trä långa smala "dator" skruvar igenom där som kan hålla någon slags skiva jag kommer ha under flänsen som skydd till dioderna..

Behöver tips på vad för sorts skiva jag kan ha där? kommer behöva borra små håll i skivan för dioderna så att linserna får plats..

Men hittar inget bra?

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Läs igenom Laggemans tråd om hans Led bygge så blir du lite mer insatt i det hela, jag tror det kommer bli krångligt att kunna ta bort den plexi skivan som du ska ha sitta som skydd om du borrar igenom kylflänsarna, man använder väl vanligtvis spegelplexi, men det funkar med vanligt plexi också.

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men borrningen blir så jag kan skriva loss plexi skivan vid behov. För ovansidan av flänsen kommer sticka upp ur rampen. Så ovan sidan kommer jag klä med något svart så det flytter in mer i rampen som sitter där i dags läget så det är enda sättet jag kan komma på som gör att plexit kommer sitta där.

Var kan man hitta spegel plexi? Behöver bara 150x140 mm liksom hehe

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5431-14468923636279_thumb.jpg

snabb paint bild.. dom små kladdarna i varje hörna blir då en genomgång till skruvarna.. är det tänkt.

varannan blå respektive vit diod..

ser planerna ut. men dock första gången jag försöker mig på något sådant så får ju se hur det blir.

Men lyckas jag få dom exakt på mm så blir det ju lättare att göra hål i en plexi skiva med dom exakta måtten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag passade på idag, när jag såg att dollar kursen gick ner. Kitet med allt . Komplett med 24 led. Plus att jag köpte till 2 extra paket med "lim" 1400kr med porto.. Inte alls dåligt.

Så allt som allt med flänsen alla led och tillbehör samt fläkt e jag uppe i totalt 1700kr nu. Sen tillkommer ju små kostnaderna .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Atans, kommer bara ha 3 cm mellan dioderna. En tanke jag har. Fläktarna/fläkten, ska det ligga direkt mot flänsen? Eller jag kan ha det Max en cm ovan för? Tänkte köra som du Jimmy och antagligen bygga in driverna i lådan så då blir ju lådan så hög som dom är, och skruva fast fläktarna i lådan "taket". ??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du det va ju en bra fråga hehe. Får mäta det när sakerna kommer hem.

Eller var menar du att det skulle få plats?

Jag kommer ju köra med Dremel så fint som möjligt ett hål i rampen som är precis i storlek med flänsen så "gafflarna" på flänsen kommer vara ovanför rampen och bygga in det i en "snygg" svart låda

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut nu i planerna när du skrev på ett ungefär hur stora dom är så för det nog bli en "box" som då får innehålla driverna.. Jag hade velat köpa 2 sådana du visade bild på i din tråd, ser typ ut som mikrofon skarvar.. Hittade dom dock inte på den sidan du länka till :(

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah där va dom :) det får nog bli 4 sådana sen. 2 i "rampen" en för vita en för blåa. Sen 2 i "lådan " med drivarna. Så allt går att dela vid behov..

Absolut blir inte några beställningar på något mer förren flänsen är hemma och ledsen lika så

Men jag är fortfarande i funderingar på vad jag och hur jag ska kunna fästa något under flänsen som skydd för dioderna.. Har du någon sorts list där som gör att du kan förra in och ut någon "skydds" skiva eller ?

Letade på hela hornbach efter någon list typ man hade kunnat fästa i flänsens sida som gick ner lite så jag hade sluppit borra i flänsen :(

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär gjorde jag , vanlig L-list som håller min 4mm plexi skiva.

Skruvade bara L-listen i flänsen från sidan så kan man lätt bestämma mellanrummet mellan fläns/plexi.

d5721bac-7ad0-e22d.jpg

En blid kan säga mer än tusen ord.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flänsen är 150*140 så en fläkt som är 120 känns ju lite overkill driver jag den med min 12 volts adapter jag har hemma så kommer den gå på fullvarv hela tiden så tror det blir att jag driver den med en gammal mobil laddare istället på 5 volt som jag använde till fläktarna som kylde andra akvariet i somras

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...