Gå till innehåll

Tips sökes ang LED bygge!!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tror jag kör på en sådan faktiskt :) med fläkt bara för att kunna dela upp 12 volts adaptern till 2 fläktar istället för 12 volt direkt i armatur fläkten...

Kliar som attan i fingrarna nu. Blir att söka L-lister nu :) vill ju helst ha dom i svart faktiskt :)

så det blir nog inget spegelplexi alls utan bara tunt med plexi under linserna som skydd bara :),

så är mina planer att armaturen ska flyta in i samma färg som rampen är i "svart" så att det ser snyggt ut. " gillar det heltäckande otroligt mycket". Så man samtidig kan lossa kablarna med "mikrofon kopplingarna". Och bara "lyfta" boxen rakt upp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beröm till mike på rapidled,

Visst lite störigt att man får vänta extra. Men jäkligt snällt att han skrev det faktiskt :),

I'm very sorry but we're out of royal blue LEDs at the moment and expect to be back in stock in about one week (hopefully less). Would it be okay to wait and ship all your items together? I'm very sorry for the inconvenience and delay, we had a higher than expected turnout for Black Friday and it exhausted all of our inventory.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne för pm:et idag hittade jag listerna. Så idag blev det köpt lister, löd kolv samt löd pistol. Med massa tråd. Krymp slang samt sladdar. Ska beställa mikrofon skarvarna. Och vänta hem dioderna .

Passade på att ta en tur till zoogiganten med. Alltid lika trevligt :), lite salt och btn följde med hem :) tänkte starta karet med salt och lite sten när btn sitter på plast och cirk pumparna kommit. Får ta en tur till Höör snart med och hämta skummare :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne för pm:et idag hittade jag listerna. Så idag blev det köpt lister, löd kolv samt löd pistol. Med massa tråd. Krymp slang samt sladdar. Ska beställa mikrofon skarvarna. Och vänta hem dioderna .

Passade på att ta en tur till zoogiganten med. Alltid lika trevligt :), lite salt och btn följde med hem :) tänkte starta karet med salt och lite sten när btn sitter på plast och cirk pumparna kommit. Får ta en tur till Höör snart med och hämta skummare :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bara trevligt o kunna hjälpa till.. Kul att projektet fortskrider.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man ha för mycket ljus?

Jag kommer ha 12 st blå cree 3w med 40 graders linser och 12 st vita 3w med cree samt längst ut på sidan kommer jag ha 2 st 3w vita till med 60 graders linser.. Alltså totalt 14 vit och 12 blå

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tips:

Sätt vita blå parvis framför varann så får du minimalt med färgade skuggor - discoeffekt.

Sätt lysdiodparen så nära varann (2 och 2) det går för linserna.

Använd jämna par av vit och blått. Blir ljuset lite för gult eller blått går det att dimma ned den färgen. Ljuset räcker ändå om du kör med linser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 50/50 i min stora ramp, det blir absolut inte för blått, snarare så att om jag ska komplettera med fler dioder så blir det just blått.

De vita drivs högre än de blå, så det lär snarare bli så att du kanske tycker att det blir för lite blått. :)

Ett tips; dra ihop två dioder, en av varje färg och kör utan linser, belys en vit yta, tex en vägg, med dioderna tätt ihop som Stig skriver. Gillar du det ljuset så kör 50/50. Har du svårt att se hur ljuset blir så sätt ihop 4 stycken, schackrutat och gör om testet. Se till att ha dioderna mot flänsen när du testar bara.

Jag är tveksam till att du lyckas kyla dioderna med endast en lågvarvig fläkt på en enkel fläns. Jag kör med 8 dioder och jag tycker det är max på de flänsarna. De blir rätt varma med bara 8 och du ska köra 3ggr så många. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan fungera, men var vaksam över temperaturen på flänsen. Du kanske ska gör aså att du placerar ut och limmar 2/3-delar av dioderna, kopplar in och kör dessa för att se hur ljsuet i karet blir och att flänsen går att lägga fingret på även efter en halvtimmes drift. Blir du nöjd med det ljuset du får kan du skippa resterande LEDs och lägga dem i bra-och-ha lådan alternativt sälja dem vidare.

Tänk på att i mitten av flänsen har du inga blad som trycker ner kall luft och denna delen av flänsen kommer vara varmare än ute i kanten. Kan du inte ta på flänsen i katen utan att bränna dig så kan du räkna med att temperaturen i mitten är än högre, och livslängden på dioderna kommer att minska rejält samt att du riskerar att bränna dem ifall de inte får tillräcklig kylning.

Visst kommer värmen att sprida sig och sträva efter att jämna ut sig själv, men du kan göra det lite bättre om du tar och fixar en "tunnel" mellan fläkten och flänsen och monterar fläkten en bit ovanför flänsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rapid led sålde någon mekanik man kunde koppla på sin 12 volts adapter sen ut till fläkten för att ställa varvtal, finns det inte något sådant att köpa i Sverige?

Känns lite udda att beställa den från rapid när den kostade typ 5 dollar men portot går på 25 .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...