Gå till innehåll

Ska man rengöra sumpen?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Jag meckade lite med sumpen idag och funderade på om man skulle städa ur den ordentligt.

Jag plockade ur den blå tjocka filtermattan som returpumpen står på. Jisses vad skit den innehöll efter ett år... Jag bytte ut den mot en ny nu och samtidigt funderade jag på hur mycket nitrater som frigjordes. Jag borde gjort detta vid ett vattenbyte, men det är lätt att vara efterklok.

Så min fråga till er som vet bättre är om man ska göra ren sumpen?

I sådant fall, hur ofta och varför?

(jag förstår att det binder nitrat men det lever en massa svamp på väggarna som ska vara bra...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedimentet kan du väl krama och spola ur mattan? Du slänger ju bakterieflora ur ditt kar när du slänger ut en matta istället för att göra rent den och stoppa tillbaka. Krama ur den i handfatet och spola ordentligt med kallt kranvatten och stoppa tillbaka istället. Nu var ju iofs din matta kanske inte tänkt som filtrering i ditt kar, men jag tycker att principen gäller iaf. Men jag tycker kanske galet :-) Har du sediment i sumpen kan du väl suga ut det när du gör vattenbyte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedimentet kan du väl krama och spola ur mattan? Du slänger ju bakterieflora ur ditt kar när du slänger ut en matta istället för att göra rent den och stoppa tillbaka. Krama ur den i handfatet och spola ordentligt med kallt kranvatten och stoppa tillbaka istället. Nu var ju iofs din matta kanske inte tänkt som filtrering i ditt kar, men jag tycker att principen gäller iaf. Men jag tycker kanske galet :-) Har du sediment i sumpen kan du väl suga ut det när du gör vattenbyte?

Tänkte inte så mycket på bakteriefloran. Syftet med mattan är bara att få bort vibrationer från returpumpen, alltså inte som ett filter.

Men det verkar som om vi alla gör samma sak, dvs så lite som möjligt i sumpen. Jag får istället börja rengöra filtermattan oftare i samband med vattenbyten, som görs i sumpen. Då borde jag hålla potentiella nitratkällor borta. Blir även att försöka suga ut sediment mm från botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...