Gå till innehåll

Hermanbrutes P90!


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Uppgraderade ifrån ett hörnakvarium på ca 130L till ett Percula 90 för en vecka sedan.

Har gått på ganska bra tycker jag även om mina värden inte är så bra.

Calcium: 480

Magnesium: 1680

Nitrate: 1.5-2

Fosfat: ca 5

KH: 6.59

PH: 8

Jag har kört med en NO3:PO4-X sakimoj ifrån Red Sea för att sänka fosfaten men det funkade inte alls.

Köpte mig en nylonstrumpa och fosfat reducering som jag lagt i idag. Jag ser inga tecken på korallerna om att värdena skulle skada dem.

Behöver lite tips på hur jag ska gå tillväga för att fixa mina värden bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppgraderade ifrån ett hörnakvarium på ca 130L till ett Percula 90 för en vecka sedan.

Har gått på ganska bra tycker jag även om mina värden inte är så bra.

Calcium: 480

Magnesium: 1680

Nitrate: 1.5-2

Fosfat: ca 5

KH: 6.59

PH: 8

Jag har kört med en NO3:PO4-X sakimoj ifrån Red Sea för att sänka fosfaten men det funkade inte alls.

Köpte mig en nylonstrumpa och fosfat reducering som jag lagt i idag. Jag ser inga tecken på korallerna om att värdena skulle skada dem.

Behöver lite tips på hur jag ska gå tillväga för att fixa mina värden bättre!

Vill bara fråga först om du startat ditt akvarium från början dvs. med helt nytt vatten och ny levande sten (ej kurerad).

Hur har du gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta av vattnet är nytt och då osmos vatten.

Det är ca 50liter ifrån det gamla akvariumet och all sten och koraller bars över när det var en hyfsad vatten nivå.

Så det är ingen ny sten i än. Och mitt gamla akvarium har ju varit igång ett ganska bra tag och där fungerande det ganska bra.

Kör med Tropic marin pro-reef salt om det säger något. Är det normalt att värdena hamnar så högt direkt efter en uppstart?

Jag ahr en liten burk med pulver. Saliferts KH + PH buffert. Den bör ja plocka fram och börja dosera med förstår ja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Saliferts tester och alla är nyinköpta(igår) så dem är det inge fel på. Förutom Fosfat och nitrat jag har som är Red Sea. Men jag har beställt Red Sea Calcium mätare men den har inte kommit än.

Ska göra om alla tester (MG,CA och KH) imorgon och kolla om det blir någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta av vattnet är nytt och då osmos vatten.

Det är ca 50liter ifrån det gamla akvariumet och all sten och koraller bars över när det var en hyfsad vatten nivå.

Så det är ingen ny sten i än. Och mitt gamla akvarium har ju varit igång ett ganska bra tag och där fungerande det ganska bra.

Kör med Tropic marin pro-reef salt om det säger något. Är det normalt att värdena hamnar så högt direkt efter en uppstart?

Jag ahr en liten burk med pulver. Saliferts KH + PH buffert. Den bör ja plocka fram och börja dosera med förstår ja?

Det verkar mest som du hade höga vattenvärden i ditt gamla akvarium där av dina höga mätresultat.

Du tog ju där 50 liter av ditt gamla vatten.

Nyblandad salt bör ju ha de värderna som står på saltburken med avseende på kalcium o magnesium om inte tillverkaren vilseleder konsumenten.

Annars har du nu bara att avvakta tills kalcium och magnesiumvärderna sjunker.

Magnesium värdet kan ju ta sin ringa tid och få ner, det måste du räkna med.

KH kan du ju enkelt höja som du skriver.

Tänk bara på att KH skall inte höjas för snabbt (0,5 dag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker dock det är väldigt konstigt att magnesiumet kan vara så högt för jag har aldrig tillsatt de i mitt gamla akvarium.

Jag körde med 10 liter vattenbyte varje vecka i det akvariumet med 3.75dl salt till 10 liter vatten då.

Det kan inte vara så att magnesiumet inte togs upp i samma takt som jag tillsätte nytt vatten?

Kan vara lite småsvårt att förstå hur jag menar men hoppas ni förstår hur jag menar.

Ska tänka på de! Fick bara med en plast tesked som mätinstrument till mitt KH/ph salifert test men det står exakt så här:

Depending on the packade either a measuring breaker (gradation marks at 10 and 20 ml) or a scoop is included (7 level scoops = 10 ml).

Every 10ml powder per 25 gallons will approcimately increase the alkalinity by 1.2 meg/L.

Så 7 teskedar är alltså 10 ml om jag förstår det rätt.

Om det nu är så som jag misstänker att mitt akvarium inte förbrukar magnesium så mycket och jag fortsätter med 10% vattenbyte så kommer det bara bli mer magnesium då? Borde jag göra vattenbyten kanske 10% i månaden istället ett tag kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Saliferts tester och alla är nyinköpta(igår) så dem är det inge fel på. Förutom Fosfat och nitrat jag har som är Red Sea. Men jag har beställt Red Sea Calcium mätare men den har inte kommit än.

Ska göra om alla tester (MG,CA och KH) imorgon och kolla om det blir någon skillnad.

Notera att du ska ha pipen på sprutorna när du suger upp reagensen - om du fyller sprutan och sätter dit pipen efteråt, får du fel avläsning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notera att du ska ha pipen på sprutorna när du suger upp reagensen - om du fyller sprutan och sätter dit pipen efteråt, får du fel avläsning

Så långt är jag med! Haha helt fel är jag inte född som tur är.

På med pipen, stoppar ner hela sprutan ner i flaskan och suger upp tills kolven är vid 1.0ml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter salthalten med vipparm just nu. Har planer på en refraktometer? istället.

Calcium: 470

Magnesium: 1500+

Nitrate: 1.5-2

Fosfat: Svårt o se hur fosfatet är. Har förändrats från mörkblå till lite ljusare blå. (red sea PO och nitrate test)

KH: 8

PH: 7.9 (Hur höjer jag mitt PH)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...