mika Postat 30 november 2011 Postat 30 november 2011 Vad finns det för RÖDA koraller ?Har ni bilder så posta gärna så vi får se Både sps och lps Citera
Trollsvans Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Blastomussa wellsii finns i alla möjliga färger, bland annat rött (har en knallröd med grön mun, mycket trevlig rackare)Acanthastrea, olika arter finns i rött. Echinopyllia aspera finns i rött. Montipora setosa är knallröd, och ovanlig. Montipora digitata finns också som röd, dock inte lika röd som M. setosa, finns även flakväxande montiporor i rött. En del Acropora milllepora är ganska röda. Finns en del icke fotosyntetiska mjukkoraller som är röda vill jag minnas, men dom är skitsvåra också... Strikt sett inte koraller, men det finns röda skivanemoner, knappar, och så klart Bubble Tip-anemoner (entacmaea quadricolor) i knallröda färger också. Kolla igenom Diver's Den på www.liveaquaria.com, där finns en hel del bilder på allt möjligt, och en inte helt oansenlig mängd röda koraller. Inget man beställer hem till Sverige, men titta kan man. Citera
Ozric Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Euphyllia. Trachyphyllia. Micromussa. Scolymia. Osv.. Ja,jösses vad fina LPS`er det finns... Citera
mika Postat 1 december 2011 Författare Postat 1 december 2011 Posta gärna bilder på era egna röda koraller om ni har Citera
Trollsvans Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=66314&d=1321823112https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=66327&d=1321823131 (blastomussan sitter strax vänster om mitten i karet, den enda vettiga bilden jag har på den än så länge)Får se vad jag kan hitta hemma. Ozric: Har aldrig sett en röd euphyllia... har du nån bild på nån? Citera
Sunny Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Blastomussa wellsii finns i alla möjliga färger, bland annat rött (har en knallröd med grön mun, mycket trevlig rackare)Acanthastrea, olika arter finns i rött. Echinopyllia aspera finns i rött. Montipora setosa är knallröd, och ovanlig. Montipora digitata finns också som röd, dock inte lika röd som M. setosa, finns även flakväxande montiporor i rött. En del Acropora milllepora är ganska röda. Finns en del icke fotosyntetiska mjukkoraller som är röda vill jag minnas, men dom är skitsvåra också... Strikt sett inte koraller, men det finns röda skivanemoner, knappar, och så klart Bubble Tip-anemoner (entacmaea quadricolor) i knallröda färger också. Kolla igenom Diver's Den på www.liveaquaria.com, där finns en hel del bilder på allt möjligt, och en inte helt oansenlig mängd röda koraller. Inget man beställer hem till Sverige, men titta kan man.Mintipora finns väl inte i rött, utan orange ? Finns några Acroporor som är röda, hyacinthus och milleporor.På mjuk väg finns det en del LPS som skrivet tidigare,knappar och skivor etc.Det enda rött i mitt kar är väl min nephthyigorgia inte de bästa bilderna men.. Mvh Citera
Ozric Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Ozric: Har aldrig sett en röd euphyllia... har du nån bild på nån?Var inte riktigt vaken där.. Menade Goniopora. Citera
stigigemla Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Det finns en Montipora digitata som är knallröd i riktigt starkt ljus. Den röd- orangea capricornisen är riktigt röd i kar med lite högt fosfatvärde. (Men då är en hel del andra koraller väl bruna). Citera
Ouscazz Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Blastomussa WellsiSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Trollsvans Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Mintipora finns väl inte i rött, utan orange ? MvhDet beror kanske på vars man drar gränsen mellan röd och orange, antar jag. Min Blastomussa är ju relativt ljust röd, men jag tycker nog den är mer röd än orange. Detsamma med de röda montisar jag haft, både flakväxande och digitator. Var inte riktigt vaken där.. Menade Goniopora.Ah, synd... annars hade det varit något att sätta upp på önskelistan.Har sett bild på en riktigt röd Plerogyra sinuosa för något år sen... synd jag inte minns vars nånstans bara. Antingen UltimateReef eller ReefCentral, men det är inte till jättestor hjälp. Citera
heba Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Mintipora finns väl inte i rött, utan orange ? Finns några Acroporor som är röda, hyacinthus och milleporor.På mjuk väg finns det en del LPS som skrivet tidigare,knappar och skivor etc.Det enda rött i mitt kar är väl min nephthyigorgia inte de bästa bilderna men..[ATTACH=CONFIG]67031[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67032[/ATTACH]MvhUrsäkta trådstölden men hur matar du denna korall (på bilden) Sunny? Citera
freddi36 Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 finns det inte röda gorgonior? (antar att dom är icke fotosyntetiska, men endå)favia/favites kan ha röda partier men då ofta tillsammans med någon annan färg. t.ex favia "war coral". röd med gröna munnar. Citera
freddi36 Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Euphyllia. Trachyphyllia. Micromussa. Scolymia. Osv.. Ja,jösses vad fina LPS`er det finns... det finns rödaktiga euphyllior. rödare än såhär blir dom nog inte Citera
Sunny Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 (ändrat) Helene - Jag punktmatare inte korallen utan doserar en mängd olika foder med jämna intervaller i karet. blandningen består utav följandeFryst - ca 3-4 kuber per dag -Clyclops-Lobster Egg-Artemia -Rödplankton- och annat liknande smått(oftast mindre t.ex plankton mix)Torkad mat --Ultra min F-Ultra Gorgonia foder-Reef pearls-Cyclopeeze-Reef paste från DDFlytande -Sponge PowerUltra min DUltra min SMatar även med phytoplankton men detta är ej för korallerna(har ej sett dem reagera på det)Fredrik- Det finns en hel del icke fotosyntetiska gorgonior.. tror faktiskt att den vanligaste färgen bland de ickefotosyntetiska är bland annat röd. Ändrat 1 december 2011 av Sunny Citera
DSB Postat 1 december 2011 Postat 1 december 2011 Vad gäller röda röda euphyllior, så finns det en bild i Sprungs bokserie (om jag minns rätt). Men jag har aldrig sett en själv är det någon som lyckats fåt tag i en sådan euphyllia ? Citera
mika Postat 2 december 2011 Författare Postat 2 december 2011 Mintipora finns väl inte i rött, utan orange ? Finns några Acroporor som är röda, hyacinthus och milleporor.På mjuk väg finns det en del LPS som skrivet tidigare,knappar och skivor etc.Det enda rött i mitt kar är väl min nephthyigorgia inte de bästa bilderna men..[ATTACH=CONFIG]67031[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67032[/ATTACH]MvhDen va riktigt snygg Sunny Citera
1538Moss Postat 9 januari 2012 Postat 9 januari 2012 Har ni bilder så posta gärna så vi får se Her er bilder av min Stoplight chalice :/Pål Citera
Dimorb Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Euphyllian som är på bild brukar väl kallas för golden och stammarna är gyllene och knappt röda. "hammarna" är guldgula.Finns helt färgade euphyllior som har samma färg på hela korallen t.ex. både polyp och tentakel men vanligast är att de har 2 olika färger. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.