Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

jisses...

Postat

Ett helt makalöst kar. Men vad otroligt mycket ormsjöstjärnor han hade, räknade till 13 på en bild... Vet någon vad det är för sort... De gröna har ju diskuterats en del angående deras matvanor...

MVH Peter

Postat

Jag e inte heller imponerad...VAD FAN GÖR MAN FÖR FEL...

Kul att se att just han hade lyckats smiley1.gif ormsjöstjärnorna hade han en hel drös av,jag har två svarta och kan ju säga att dom e ju bra på hålla rent bakom akvariet + dör en fisk behöver man inte få panik för det fixar dom .

Postat

lite roligt är ju att refugiumet ha högre vattennivå än sumpen som vattnet kommer till först smiley2.gif.

Postat

Och han har haft salt i 11 år så jag tror inte det blir vatten på golvet vid strömavbrott. Men hur har han gjort? Någon som har en idé?

Postat

Ser ut som om han har en pump som pumpar in i den andra sumpen å en ytavrinning till sump1 igen

p2150361_std.jpg

Postat

Han matar refugiumet med en egen pump ser det ut som.

Så det är det är antagligen karet till vänster om refugiumet med rätt låg vattennivå som antagligen

tar hand om vattnet från ytavrinningen samt vattnet vid ett eventuellt strömavbrott.

EDIT: Wrang var snabbare...

Postat

precis ganska enkelt igentligen man kan säga att det är som att kopla två kar till samma sump.

Refugiumet har ju ytavrining tillbaka till sumpen hela tiden

Postat

den är under ytan i båda karen så blir det inte luft i den

Postat

Fiskmotorvägen har jag sett förut.

Jag kör med en hävert till ett 100 liters "vattenbyteskar" från mitt 1500 växtkar (Sötvatten). Den måste jag suga ur luft ur minst ett par gånger om året för att vattenytan börjar stiga i stora karet och jag fasar för vad som skulle kunna hända när jag är på semester. Bottenskivan i stora karet är av härdat glas så jag kan inte borra den. Därför har jag satt dit ett extra kar med breddavlopp för mitt vattenbyte (20 liter per dygn). Men som sagt, det samlas så sakta luft i häverten.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.