Gå till innehåll

Vart kan man köpa Sicce psk-1000 eller psk-2500?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Hej,

hade egentligen tänkt göra en lite log när jag fått alla delar och gå igenom hur jag byggt den etc men här en snabb bild jag gjorde för att förklara tanken.

post-5317-14468923751191_thumb.png

Tanken är att Man skall ha igång pumpen till vänster 24/7 som skall leverera det vanliga trycket till zeoviten, sedan 2 ggr per dag så skall Skummarpumpen gå igång för fullt i ca 1minut. Jag körde lite småtester inne på badrummet med en aquabee 2000 och trycket var tillräckligt för att få den att röra runt mina zeostenar (i en petflaska) Då körde jag dock bara 7dl sten, tanken är att kunna köra runt 1-2 liter så behöver lite kraftigare pump (skulle det visa sig att jag inte har kraft nog för 2liter sten när jag uppgraderar karet har jag alltid möjlighet att lägga till en andra pump som bara kör 2x1min per dag för att få till rejält med tryck).

Anledingen till att jag vill ha en skummarpump är för att den skall kunna lyfta upp all "mulm" från stenarna för att hålla dem rena. precis på samma sätt som att man skummar upp skräp i sin skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser en liten "miss" i din design men det är kanske bara ritningen?

Som jag ser det så kommer du inte o får ett normalt 400L/H flöde genom zeon och upp till "ut" röret utan flödet kommer o gå ut genom skummarpumpen.

Designen wrang länkar till har löst detta genom att ha agitatorpumpen/skummarpumpen på en egen stängd loop, man ser det på videon då stenen fastnar på inloppet till pumpen.

När det kommer till pump så kolla på tunzes hydrofoamer=Sicces nya skummarpump, blir lite dyrare men lätt o få tag på...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kommer ha en sk. Check valve där som bara släpper vattnet en väg, även om de inte är heeeelt hundra så fungerar dem bra nog för att inte släppa ingeom för mycket vatten.

ang den pumpen, verkar inte hitta hur många liter vatten dem pumpar

En sådan här menar jag :)

http://www.ebay.com/itm/1-Swing-Check-Valve-FPT-Clear-PVC-Aquarium-/300579747211?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45fbf2f58b

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , om du ska använda en sån backventil så ska du nog skippa tanken på en skummarpump , tror knappt den orkar trycka upp ventilen , en skummarpump har inte så många dm i tryckhöjd , kör en vanlig pump istället och släpp på lite luft senare , tips , http://www.masna.org/IntheNews/tabid/400/ID/788/Fauna-Marin-ZeoMatic-II-Gets-Priced-Video-Treatment.aspx , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med den är ju att pumparna inte är tillräckligt starka för att putta runt zeovit stenar, utan är designad för fauna marins lösning med mindre stenar.

De påstår att skummet räcker gott och väl för att rengöra, men jag vill ha ordentligt med skak i min ;) så skulle jag köra på den skulle jag behöva byta ut ena pumpen vilket tar priset till runt över 6000kr. Då jag har mer eller mindre allt hemma kommer jag undan med en tusenlapp eller två här samt en lösning bättre anpassad till mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Reuben , om du lutar reaktor så blir det enklare , och sätter den kraftigare pumpen så nära kanten som möjligt , låter dumt men funkar , eller sök på detta på youtbe ,流動フィルター 自作 , det är ett rör med en skiljeplatta i , då finns det bara en liten del som ska spolas iväg , då är inte hela tyngden på på ut blåset , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har faktiskt funderat på det där med skiljeplatta tidigare, men aldrig riktigt kunnat fundera ut ett bra sätt med designen, däremot kom jag på en lite idé som jag tror skulle komma runt problemet med att vattnet skulle pumpas ut åt fel håll.

Om man hade den stora skummarpumpen så att den hämtade all vatten ifrån zeovit reaktorn så skulle inte den lilla pumpen kunna pumpa runt vattnet åt fel hål!

Funderar också lite grann om man kanske inte behöver 3 pumpar. En stark returpump, en vanlig pump så zeoviten får flödet, samt en mindre skummarpump som bara pumpar in bubblor o lite vatten i röret via en 45graders T koppling så man inte tappar allt för mycket kraft i pumpen.

Tror inte riktigt jag insåg hur mycket sämre vattenflöde man fick från en skummarpump och en vanlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade själv på detta för länge sedan och min ide var då att undkomma allt ni nämner genom att inte ha en pump o lyfta stenen ;)

Jag hade tänkt använda en "carlson surge device", då räcker det med en klen pump med bra flöde för o fylla behållartanken...

Frågan jag aldrig löste var hur stor behållare och vilka rördimensioner man skulle behöva för att få en lagom kick.

Det som är en klar nackdel är att denhär lösningen tar utrymme i sumpen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade själv på detta för länge sedan och min ide var då att undkomma allt ni nämner genom att inte ha en pump o lyfta stenen ;)

Jag hade tänkt använda en "carlson surge device", då räcker det med en klen pump med bra flöde för o fylla behållartanken...

Frågan jag aldrig löste var hur stor behållare och vilka rördimensioner man skulle behöva för att få en lagom kick.

Det som är en klar nackdel är att denhär lösningen tar utrymme i sumpen.

//NiXoN

verkar inte vara så mycket tryck man får från en sådan dock, för att få tryck som motsvarar en returpump får man nog ha en ganska stor tank som man har en bit över akvariet. Såg en video på en 20g Carlson surge tank. Tror säkert att det kan fungera, men för att få trycket för att röra om stenarna behöver man en stark stråle, vilket jag inte tror att man får utan tryck i ena sidan. Trycket får du bara om du har carlson surge devicen högt upp. (och då har du problemet att du ändå behöver en returpump som skall kunna pumpa ut dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte tänkt koppla in den uppe i som man skulle göra på ett kar, utan nere där du har den sk omrörapumpen.

Man får lite varierande tryck beroende på fallhöjd och diameter på röret, när häverten drar igång på ett 25mm rör så blir det ett rätt bra tryck.

@Stefan

Jag hade räknat med mitt system och då skulle en 5+/- liter inte störa så mycket då jag kan ställa in reaktionstiden på vattenpåfyllningen och returkammaren är stor nog.

Planen var att ha pumpen på timer och ett dräneringsrör(grovlek ungefär som en luftslang) från behållaren så att den töms då den inte är i drift.

Man blir tvungen o skräddarsy systemet för varje kar så det blir inte helt enkelt men det hade nog funkat i mitt system.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja aquabeen har jag faktiskt funderat på, Har en Aquabee 2000 som jag tänkte använda till detta projektet först, men då den har problem att starta så är den inte så lämplig, men en ny 3000 kan nog fungera mycket bra :) Snuskigt billiga i tyskland e dom med

Någon som har synpunkter: Aquamedic ocean Runner 3500 vs Aquabee 3000?

Vilken skulle ni kört på om ljud inte spelade roll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oceanrunner 3000 har kopplingen ut bara som en kona man trycker i pumpen. Jag körde några sådana i tre år utan problem men när jag tog ned dem lossnade en koppling ur pumpen. Jag hade Tangitat kopplingarna för att vara säker...

Aquabee 3000 har en "slät" koppling ut om jag kommer ihåg rätt. Slangen kan glida av så småningom.

New Jet däremot är betydligt tystare i drift och har koppling med flänsar gängad i pumpen. Går man upp till 4000 har den en osymmetrisk teknik och ungefär 20% bättre verkningsgrad. Och är troligtvis ännu tystare. (6000 är tyst)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...