freddi36 Postat 7 december 2011 Postat 7 december 2011 jag har fått en massa bruna prickar på ytan. det ser precis ut som prickalger som man kan få på glaset men dessa flyter omkring på ytan. när man stoppar ner handen och sen tar upp den igen ser man helt prickig ut eftersom algerna fäster sig på en. vad är det och hur får jag bort det? det försämrar ljuset en hel del för korallerna vilket inte är så bra.. Citera
osby0479 Postat 8 december 2011 Postat 8 december 2011 Lägg ner ett tidningspapper så suger den upp allt skit som samlas på ytan, kanske får upprepa det ett par gånger! Citera
DaTrucka Postat 8 december 2011 Postat 8 december 2011 Du har inte ytavrinning?Om inte så kan du rikta en pump mot ytan så du får krusningar, det brukar hjälpa ganska mycket mot diverse skit som samlas på ytan. Citera
freddi36 Postat 8 december 2011 Författare Postat 8 december 2011 det är i ett clownhotell så jag vet inte om man kan kalla det för ytavrinning. ska testa tidningspapper och mer krusningar, tack Citera
aerie Postat 8 december 2011 Postat 8 december 2011 Finns annars en bra ytavrinningsgrej på Hornbach(eller fanns iaf där för några år sedan när jag var aktiv), man kopplar den till insuget på en pump så suger den lagom från ytan och blåser ner i vattnet igen. Citera
Laggeman Postat 9 december 2011 Postat 9 december 2011 Jag tror att det är denna som Samuel menar:http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1 Citera
Ouscazz Postat 9 december 2011 Postat 9 december 2011 Se till att du får ordentlig rörelse på vattenytan så att skummaren kan få fatt i skräpet. Citera
freddi36 Postat 9 december 2011 Författare Postat 9 december 2011 Jag tror att det är denna som Samuel menar:http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1ja, det skulle kanske kunna va en lösning. jag vet bara inte vart jag ska få plats med allt..Se till att du får ordentlig rörelse på vattenytan så att skummaren kan få fatt i skräpet.tog en titt på strilröret idag och dom yttersta hålen var mer eller mindre igenväxta av kalkalger. det blir att hämta borrmaskinen och borra upp dom igen.då ska det nog bli lite bättre fart på vattnet jag har ingen streamer till karet, bara en pump som pumpar vattnet genom filterfacken/sumpen längst bak i karet och sen ut genom ett strilrör vid ytan. ska jag kanske köpa en liten streamer också? och isåfall kanske ta bort strilrört helt och bara ha som ett hål där vattnet kommer ut från filtert/sumpen igen?isåfall, vet någon någon liten och bra streamer som passar till ett clownhotell men inte är för dyr? Citera
danne031 Postat 1 januari 2012 Postat 1 januari 2012 Minsta koralia får du för 3-400kr eller ännu mindre Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.